• תפריט
אינטרנט

פרשנות

מס על פרסומות בפייסבוק ובגוגל? רעיון רע ומסוכן

איטליה מקדמת מס על רכישת פרסומות בפלטפורמות של ענקיות הטכנולוגיה, בניסיון להילחם בתמרוני המס שלהן. אלא שבמירוץ להגביר את התשלומים מהענקיות האמריקאיות, דווקא עסקים קטנים מקומיים יהיו אלה שייפגעו

עומר כביר 16:1325.11.17

ממשלות העולם לוטשות עיניים לאוצר בלום של מיליארדי דולרים, אולי אפילו מאות מיליארדים, שנמצא במרחק נגיעה מידן. בשנים האחרונות יותר ויותר מדינות הבינו שענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות שמנהלות עסקים בגבולותיהן פיתחו דרכים להתחמק מתשלומי מס.

 

 

בין אם מדובר בחברות שמוכרות מוצרים פיזיים כמו אפל או מוכרות פרסומות דוגמת גוגל ופייסבוק התרגיל ביסודו דומה ופשוט: אף שההכנסות ממכירות המוצר התקבלו במדינה א', החברה משתמשת בלהטוטים חוקיים כדי לרשום אותן כאילו התקבלו בידי חברת-בת במדינה ב' שחוקי המס בה נוחים יותר.

 

הרגולטורים, בעיקר באירופה, מנסים לשנות את המצב. נציבת התחרותיות של האיחוד האירופי מרגרט וסטגר מובילה מהלכים מקיפים נגד תרגילי מס של חברות ענק, שהבולט בהם הוא החלטה לפיה אפל חייבת לאירלנד מסים בגובה 14.5 מיליארד דולר. אך עד כה אף אחד ממהלכים אלו לא שינה את מנהג החברות שגורפות רווחים מוגדלים הודות לתמרוני המס.

 

 איור: דניאל גולדפרב

 

 

כעת נראה שחוסר ההצלחה הוביל למעשים נואשים שמובלים פחות בידי מחשבה מעמיקה ויותר בסימנים של דולרים מול העיניים. הדוגמה האחרונה לכך היא הצעת חוק שהוצגה בפרלמנט האיטלקי ביולי האחרון ובימים אלו צפויה לעלות להצבעה בבית העליון במדינה, שם היא ככל הנראה תזכה לרוב. אישור הצעת החוק יחייב גופים איטלקיים שרוכשים מוצרים דיגיטליים בלתי מוחשיים, דוגמת פרסומות בגוגל ובפייסבוק, להעביר 6% מגובה הרכישה לקופת המדינה.

 

ההצעה נהנית מתמיכת מפלגת השלטון במדינה ונראה שהסיכוי המרכזי לבלימתה הוא קידום משמעותי של יוזמת חקיקה כלל-אירופית דוגמת זו שמקדמת צרפת בתמיכת גרמניה. אולם סיכוייה של היוזמה הכלל-אירופית נמוכים, שכן היא נדרשת לתמיכה מוחלטת של כל מדינות האיחוד - דבר שנראה לא סביר לאור התנגדותן של אירלנד ולוקסמבורג שמשמשות כמקלט מס לחברות בינלאומיות רבות.

 

הייחודיות - והבעייתיות - של ההצעה האיטלקית היא העברת נטל המס ומאמצי הגבייה מהחברות הבינלאומיות אל הגופים המקומיים במדינה. במקום לרדוף אחר חברות אקס-טריטוריאליות עם תקציבי ענק לדיונים משפטיים ויכולת למרוח דיונים על קנסות מינוריים על פני שנים, הרשויות האיטלקיות יטפלו במטרות קלות הרבה יותר: חברות מקומיות וקטנות יחסית עם כפיפות ברורה לחוק המקומי ותקציב נמוך בהרבה לדיונים משפטיים יקרים. הצלחת המהלך אולי תיטיב לטווח הקצר עם האוצר האיטלקי, אך את המחיר ישלמו העסקים המקומיים הקטנים ולא חברות הענק הזרות, שנוטות להיות יצירתיות ונחושות בבואן לעקוף את המכשולים שמוצבים בפניהן.

 

כשמגבילים את פייסבוק בשיטה הזו, פוגעים גם באחרים כשמגבילים את פייסבוק בשיטה הזו, פוגעים גם באחרים צילום: Instapage

 

 

לא קשה במיוחד לנחש איך יעקפו גוגל ופייסבוק את המכשול האיטלקי המתגבש. העברת החוק תצמצם את התשלומים שהן מקבלות מהחברות האיטלקיות ב-6%? כל מה שצריך לעשות הוא להעלות את מחיר המוצר בשיעור דומה ולהמשיך כרגיל. או פשוט יותר, משאירים את המחיר על כנו ומנחים את הלקוחות להעביר 6% משווי העסקה לממשלה בנוסף להעברת התשלום הרגיל. אחרי הכל זה לא שלעסקים יש ברירה. לפי הפייננשל טיימס, הכנסות שוק הפרסום המקוון באיטליה מוערכות ב-2.5 מיליארד דולר בשנה, מהם 1.8 מיליארד זורמים לכיסי גוגל ועוד 200 מיליון לפייסבוק. 500 מיליון היורו הנוספים מתחלקים בין מספר רב של שחקנים מקומיים וזרים.

 

כך יוצא שאת מחיר המס החדש ישלמו קרוב לוודאי החברות האיטלקיות המקומיות, ובעיקר העסקים הקטנים והבינוניים מביניהם. אלו מהווים לקוחות מרכזיים של גוגל ופייסבוק ונסמכים על כלי הפרסום הממוקדים שלהן למשיכת לקוחות. גם כך מתקשים רבים מעסקים אלה להגיע לאיזון כלכלי, והגדלת הוצאות הפרסום שלהם ודאי לא תתרום לחוסנם הפיננסי. וכל זאת עוד לפני שקלול ההוצאה הכספית הכרוכה בצורך לשמור כספים בצד ולנתבם למדינה, שלכל הפחות ידרוש תשלום נוסף לרואה חשבון.

 

 

אין ספק שתרגילי ותחמוני המס של חברות הענק דורשים מענה רציני ושיש לדרוש מהן לשלם מסי אמת במדינות שבהן הן מוכרות את מוצריהן ולא במדינות אחרות. אבל מהלכים מסוג זה צריכים להיעשות בדרך הגיונית ומדודה תוך לקיחה בחשבון של כל תרחישי התגובה האפשריים וחשיבה על פרצות המס העתידיות. חוק שיעביר את הנטל לעסקים מקומיים אולי יטיב עם קופת המדינה בטווח הזמן הקצר אבל יערים קשיים נוספים על היזמים שמהווים את נשמת אפה של כל כלכלה לאומית. ובינתיים גוגל ופייסבוק ימשיכו לחייך כאילו כלום לא קרה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x