$
חדשות טכנולוגיה

פרשנות

אובר הפסידה מאות מיליונים, וזו עדיין הצרה הכי קטנה שלה

החברה פרסמה דו"ח חלקי של ביצועיה ברבעון האחרון, שמראים הפסד בן 645 מיליון דולר - לצד צמיחה של 150% בהיקף הנסיעות. ואולם, קל לשכוח שאובר היא סטארט-אפ, ושהפסד הוא לפעמים ירידה לצורך עליה. מה בכל זאת מאיים על הצלחתה?

עומר כביר 12:4824.08.17
השורה התחתונה נשמעת לא טוב בכלל: הפסד של 645 מיליון דולר ברבעון השני של השנה הוא לא משהו שאובר יכולה להתגאות בו.

 

 

ובכל זאת, למרות ההפסדים הגדולים, המצב הפיננסי של מפתחת אפליקציית הזמנת הנסיעות לא כזה נורא כפי שהוא נראה במבט ראשון. זאת, בין השאר, מכיוון שלפי נתונים שפרסמה החברה אמש (אובר היא חברה פרטית ולכן לא מחויבת לפרסם דו"ח רבעוני מלא), ההכנסות רשמו גידול מרשים של 119% ל-1.75 מיליארד דולר, והיקף הנסיעות זינק ב-150% כאשר הפעילות במדינות מתפתחות רשמה גידול של 250%.

 

 

אפליקציית אובר אפליקציית אובר צילום: בלומברג

 

 

הפסד כספי, בטח שכזה גדול, הוא אף פעם לא דבר חיובי. אבל אובר זכאית לכמה הנחות לפני ששופטים את הפעילות העסקית שלה לחומרה. ראשית, מדובר עדיין בחברה פרטית שעושה שימוש בכספי משקיעים פרטיים כדי לצמוח ולהתרחב במהירות. לו היתה אובר חברה ציבורית, או חברה שנמצאת בהליכים לקראת IPO, היה מקום לבקר בחריפות רבה את הנתונים הכספיים שלה.

 

ואולם, כל עוד לא פנתה החברה למסלול זה אפשר לתת לה ליהנות מהספק שיש לה תוכנית עסקית שמבוססת על התרחבות מואצת בהווה, כזו שכרוכה בהוצאות רבות ושמובילה להפסדים ניכרים, שמטרתה לבנות בסיס יציב בעבור החברה שיאפשר לה לעבור למסלול רווחי כשהיא קרובה יותר להנפקה.

 

 


 

בנוסף, אי אפשר לשפוט את השורה התחתונה בפני עצמה. כן, ההפסדים משמעותיים, אבל הם גם נמצאים במגמת ירידה וברבעון האחרון הצטמצו ב-14% לעומת הרבעון המקביל ב-2016. בנוסף, אובר נוקטת במהלכים אגרסיביים, כדי לצמצם את ההפסדים שלה ולצאת משווקים שבהם היא לא זוכה להצלחה מספקת. לפני שנה מכרה אובר את הפעילות שלה בסין למתחרה המקומית דידי צ'ושינג, ומוקדם יותר השנה היא חתמה על עסקה עם יאנדקס הרוסית שמשמעותה בפועל יציאה של אובר מהמדינה (העסקה עדיין לא הושלמה, ולא השפיעה על הנתונים העדכניים של אובר).

 

 

 

צמיחה קבועה והרחבת פעילות, תוך צמצום בהפסדים, הם בסך הכול מגמה חיובית, גם אם לא כזו שגורמת למשקיעים לקפוץ מהתלהבות או שצריכה להריץ לבורסה קונים במקרה של הנפקה. ומבחינת אובר, הנתונים מעודדים במיוחד בהתחשב בטלטלות שעוברת על החברה בתקופה האחרונה: סערה תקשורתית אדירה סביב דיווחים על תרבות של הטרדות מיניות וסביבת עבודה עוינת, שהביאה לעזיבת בכירים ובהם גם לפרישתו של המייסד טראוויס קלניק מכס המנכ"ל וחיפוש מייסר אחרי מנכ"ל חדש שטרם הניב פירות.

 

לאור כל זאת, מדובר בנתונים שלכל הפחות יכולים לאפשר למשקיעים ולמנהלי החברה לשחרר אנחת רווחה קצרה. קצרה מאוד, כי בכל זאת לא מדובר בנתונים מבריקים.

 

בעיות עסקיות, לא מצוקת כספים

 

אם רוצים לראות את הבעיות של אובר, צריך לחפש אותן מחוץ לנתונים הכספיים שלה, במצב השווקים השונים שבהם היא מתחרה. היציאה מסין ומרוסיה אולי מסייעת לשורה התחתונה, אבל היא גם מצביעה על מה שיכול להפוך למגמה מסוכנת: קושי של החברה להתחרות בשווקים מקומיים.

 

אפליקציית הזמנת הנסיעות של אובר זמינה בתפוצה רחבה יותר מכל מתחרה אחרת. המתחרה הגדולה ביותר, ליפט, פעילה רק בארה"ב, ומתחרות אחרות מתמקדות במספר מצומצם של שווקים, לרוב בעלי קרבה גיאוגרפית. אובר היא היחידה שמנסה לתפוס את הכל בבת אחת. מצב זה, מכניס אותה למלחמה ישירה ומרובת חזיתות בגורמים שונים. לאף אחד מהם אין את קופת המזומנים של אובר, אבל לרבים מהם יש גב חזק ומספיק מזומנים כדי להגן את הטריטוריה שלהם. Gett, למשל, זכתה להשקעה משמעותית של 300 מיליון דולר מפולקסווגן ו-Careem, שפעילה בעיקר במדינות דוברות ערבית, השלימה ביוני גיוס של חצי מיליארד דולר.

 

מכונית ליפט, המתחרה הגדולה בשוק מכונית ליפט, המתחרה הגדולה בשוק צילום: שאטרסטוק

 

 

אובר, עם קופת מזומנים עדכנית של 6.6 מיליארד דולר, יכולה להשקיע די סכומים כדי לחסל אחת מהן בקלות, אבל אין לה אפשרות להתמודד ראש בראש עם כל אחת ואחת מהמתחרות הרבות שלה במאות האזורים שבהם היא פועלת. זו הסיבה שאובר ויתרה על שווקים גדולים כמו סין ורוסיה, וייתכן שגם תיאלץ לוותר על שווקים נוספים. בניגוד לשירותים אחרים, כאשר מדובר בשירות הזמנת נסיעות היכרות עם השוק המקומי ונוכחות משמעותית בו חשובה יותר מקופת מזומנים גדולה. אי-אפשר רק לפתוח משרד מקומי ולקוות שהכל יסתדר.

 

 

 

ואם המתחרות המקומיות מאיימות על אובר בטווח המיידי, תביעת ענק מצד וויימו, חברת הרכב האוטונומי של אלפבית, מאיימת על העתיד האסטרטגי שלה. אובר הימרה בגדול על מכוניות אוטונומיות כפלטפורמה שעליה תבנה את שירותי הנסיעות העתידיים שלה. התביעה של וויימו, בין היתר שהטכנולוגיה של אוטו, שאובר רכשה בשנה שעברה, מבוססת על מידע שמייסד החברה גנב מוויימו. אם תצלח התביעה וכל דרישות וויימו יתקבלו, יכול הדבר לחסל את פעילות פיתוח של אובר בתחום הרכב האוטונומי ולהותיר אותה בלי עתיד אסטרטגי משמעותי.

 

אז כן, הנתונים הכספיים של אובר הם לא סיבה מהותית לדאגה. אבל לבכירי החברה ולמשקיעים יש מספיק דאגות גם בלעדיהם.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x