$
חדשות טכנולוגיה
טכנולוגי מאקרו ראש כתבה HEADER

מאקרו טכנולוגי

סמסונג מציגה: דבר למקרר

היצע מכשירי החשמל הביתיים של סמסונג מעניק לה יתרון משמעותי במירוץ לכיבוש הבית החכם. כעת, עם הצגת הסייען החכם שלה ביקסבי שישולב בסמארטפון הדגל החדש גלקסי S8, המרחק ליצירת פלטפורמת תוכנה עצמאית ורווחית קצר מתמיד

עומר כביר 18:1025.03.17

סמסונג צפויה לחשוף בשבוע הקרוב את סמארטפון הדגל החדש שלה, גלקסי S8, בניסיון לתקן מסלול אחרי הכישלון המביך של נוט 7 המתלקח. ההערכות בענף הן שהמכשיר החדש יחזיר את ענקית האלקטרוניקה הקוריאנית לצמרת יצרניות הסלולר, ראש בראש מול אפל. אבל למעשה ה־S8 עוצר בחובו מהפכה משמעותית עוד יותר עבור סמסונג, וניסיון לטפל בבעיה עקרונית שחשיבותה אסטרטגית הרבה יותר עבור החברה: התלות בגוגל.

סמסונג היא יצרנית מכשירי המובייל הגדולה בעולם, מוכרת יותר סמארטפונים מכל המתחרות ומכשירי הדגל שלה שניים רק לאייפון, ולפעמים אף מעפילים עליו. אבל ענקית האלקטרוניקה מתעסקת בעיקר בחומרה. חרף נסיונות עבר אין לה פלטפורמת תוכנה משלה והיא תלויה באנדרואיד של גוגל להצלחת מכירות המובייל שלה. מערכת היחסים של סמסונג וגוגל ידידותית מאוד, אפילו סימביוטית במידה, אבל החלוקה ברורה: סמסונג מספקת את המכשירים, גוגל דואגת לכל השירותים והאפליקציות — וגורפת את ההכנסות שנגררות מכך.

 

ולא מדובר בהכנסות של מה בכך. גוגל אמנם לא מדווחת על הכנסותיה מתחום השירותים לאנדרואיד, אבל אפשר לקבל רושם כללי לגביהן מהמכירות המקבילות של אפל. ברבעון האחרון של 2016 הניבה קטגורית השירותים של אפל, שמייצגת את כל הכנסות החברה ממכירות בפלטפורמה שלה, 7.17 מיליארד דולר. 

מקרר משולב מסך מגע של סמסונג מקרר משולב מסך מגע של סמסונג צילום: בלומברג

 

סמסונג לא רואה סנט מהמכירות שמתבצעות על גבי מכשיריה. במשך שנים היא ניסתה לשנות את המצב, למשל באמצעות מערכת הפעלה למובייל פרי פיתוחה בשם טיזן (Tizen). אך נסיונות אלה נכשלו, כפי שניכר היטב בשעונים החכמים של החברה שמריצים את טיזן: מערכת ההפעלה שלהם עדיפה בהרבה על אנדרואיד Wear, אך המחסור באפליקציות מגביל מאוד את יכולותיהם.

 

המהלך האחרון של סמסונג מראה כי ייתכן שהחברה מצאה את הדרך להקים פלטפורמת תוכנה משלה, ועשתה זאת בדרך האחורית. או נכון יותר, דרך דלת המקרר. השבוע חשפה החברה את העוזר החכם שלה, המכונה ביקסבי (Bixby), שיפציע להופעת בכורה בגלקסי S8 עם כפתור הפעלה ייעודי. ביקסבי יוכל לבצע פעולות שונות בסמארטפון, בדומה לסירי של אפל, ויהיה פתוח גם למפתחי צד שלישי. הוא צפוי להיות פחות מתוחכם מאלקסה של אמזון או אסיסטנט של גוגל, לפחות בעת השקתו, אבל היקף הפעילות שלו עשוי לצמוח ולהתרחב.

 

זהו הניסיון השני של החברה להשיק סייען חכם, אחרי ש־S–Voice זכה לקבלת פנים פושרת עם הצגתו בגלקסי S4, אבל ביקסבי מגיע כעת לשוק שונה לחלוטין. סייענים חכמים נמצאים במיינסטרים כבר כחמש שנים, מאז השקת סירי, ובשנתיים האחרונות הם יוצאים מהמובייל וזולגים לסביבה הביתית. אמזון הובילה את התהליך עם הרמקול החכם Echo, גוגל הצטרפה עם Home לפני כשנה ולפי הדיווחים גם אפל עובדת על מוצר מקביל משלה.

 

עבור החברות, הרמקולים החכמים משמשים כהאב השליטה בבית החכם ואמצעי להוצאת הסייענים החכמים מהממלכה המוגבלת של הסמארטפון והפיכתם לחלק אינטגרלי מחיי היומיום של המשתמשים. אך כדי לעשות זאת אמזון וגוגל נאבקות להביא את המכשירים החדשים שלהן לבתי המשתמשים — מאבק שבו יש לסמסונג יתרון משמעותי. ענקית האלקטרוניקה לא צריכה להביא מכשירים ייעודיים לבתי המשתמשים, היא כבר שם עם מבחר רחב של מוצרי חשמל ביתיים חכמים: מטלוויזיות ועד מקררים, ממכונות כביסה ועד מדיחי כלים.

 

חלק מהמכשירים, כמו טלוויזיות, כבר מצוידים בצורכי הבסיס של מיקרופון ורמקול הנדרשים כדי לשמש כתחליף לרמקול חכם. מכשירים אחרים ניתן לשלב בקלות בתוך הרשת, ולצייד דגמים עתידיים שלהם ברכיבים שיהפכו אותם לשער גישה לסייען החכם של החברה. כך, סמסונג יכולה לקלוט אל הפלטפורמה שלה לקוחות חדשים שרק רוצים טלוויזיה או מקרר מתוצרתה. העובדה שמדובר במכשירים חכמים תאפשר לסמסונג להעניק לביקסבי מיידית יכולות שליטה מובנות, בלי שום צורך בשיתוף פעולה ממפתחים חיצוניים.

 

אמנם, לפי הודעתה של סמסונג ביקסבי עדיין לא שם, אבל לחברה יש את המשאבים והיכולות להביא אותו לנקודת הפריצה הזו תוך זמן קצר יחסית. בניגוד לשוק המובייל, שוק הבית החכם עדיין מתעצב ומתגבש. מכשירי החשמל של חברת האלקטרוניקה מעניקים לה יתרון עצום. אם היא תפעל בצורה חכמה, היא תוכל להיכנס לראש בראש מול אמזון, גוגל וסמסונג בזירה החדשה ולבסס לעצמה את הפלטפורמה שתמיד רצתה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x