$
חדשות טכנולוגיה

מכירת מובילאיי

מכירת מובילאיי: המשק הישראלי הפסיד את ענקית ההייטק הבאה

הכנסות מדינת ישראל יגדלו בעקבות עסקת מובילאיי, אבל בטווח הארוך המשק איבד את אחת החברות היחידות שיכלו לנפץ את תקרת הזכוכית ולהפוך למעצמה טכנולוגית מובילה בזכות עצמה

מאיר אורבך 06:4714.03.17

ההייטק הישראלי לא רק הרוויח מהאקזיט של מובילאיי, הוא גם הפסיד את אחת החברות הטכנולוגיות העצמאיות והחזקות ביותר. מובילאיי בחרה לקבל את הצעת הרכש של אינטל ואין להתפלא על כך. מובילאיי עדיין חברה קטנה עם מכירות של 358 מיליון דולר בלבד בשנה. לעומת עשרות מיליארדי הדולרים של אינטל היא פסיק קטן.

לטכנולוגיה של מובילאיי אין אף חברה שמתקרבת ובזכות זה יכלה מובילאיי, אם היתה בוחרת בכך, להישאר עצמאית, לנסות להיות אינטל של תעשיית הרכב ולספק בעצמה את הפתרונות בתחום.

 

התמזגותה של מובילאיי לתוך אינטל לא תמחק את החברה אלא תקטין את הזהות הישראלית שהיתה לחברה. אמנם אינטל היא חברה מאוד ידידותית לישראל, אבל היא עדיין חברה אמריקאית. כמו שאמרו לאחרונה בכירי החברה בעת שהכריזו על המפעל החדש שלה באריזונה. בהכרזה זו הדגישו את המחוייבות הרבה שיש לחברה לארצות הברית.

 

אמירה חדה וברורה בעד הטכנולוגיה הישראלית

 

מעט מאוד עסקאות של 15 מיליארד דולר נערכות בעולם. בישראל לא היתה עסקה כזו מעולם.

 

העסקה הכי קרובה אליה היתה של חברת הלהבים ישקר, והיא אינה חברת הייטק. הרכישה הגדולה ביותר במזומן היתה הרכישה של מרקורי ב־2006 על ידי HP ב־4.5 מיליארד דולר ורכישתה של NDS מירושלים שלא היתה בבעלות ישראלית ב־5 מיליארד דולר.

 

הרכישה של אינטל את מובילאיי גדולה פי שלוש מכל רכישה אחרת, והיא מנסחת אמירה חשובה מאוד של אינטל על ישראל.

 

אינטל מאמינה בישראל כבר זמן רב. היא המעסיק הפרטי הגדול ביותר בישראל עם 10,000 עובדים שעוסקים בפיתוח וייצור בחיפה, באזור המרכז ובמפעל בקרית גת.

החברה היא היצואנית הגדולה ביותר מישראל ואחת המעסיקות המוערכות ביותר במשק. אבל ברכישה האחרונה הכריזה אינטל שישראל היא גם המדינה החדשנית ביותר בתחום הרכב האוטונומי נכון לעכשיו.

 

 צילום: אוהד צויגנברג

 

עשרות חברות ישראליות בתחום הרכב האוטונומי

 

הכרזה זו אינה דבר של מה בכך. עד היום ישראל נתפסה כמרכז לסייבר, שבבי תקשורת, ותוכנה ארגונית.

 

רכישה זו והאמירה של אינטל שמובילאיי תרכז את הפעילות של ענקית השבבים האמריקאית בתחום הרכב, היא אמירה ברורה וחדה בעד הטכנולוגיה הישראלית.

אפשר להעריך שבעקבות אינטל יזרמו לכאן עכשיו שחקניות רבות אשר יחפשו את המובילאיי הבאה.

 

בישראל יש כבר כיום עשרות רבות של חברות בתחום הרכב האוטונומי חלקן במצב מתקדם מאוד וחלקן עדיין צעירות מאוד. ההשקעות בתחום שהיו אמורות להיות גבוהות מאוד בשנה הקרובה אף צפויות לגדול עוד יותר, וגם רכישות של טכנולוגיות ישראליות בתחום צפויות על פי הערכה להגיע, כחלק מרצון של המתחרות בתחום הרכב האוטונומי לקבל לידיהן אחיזה בישראל.

 

מגרש משחקים לשחקנים גדולים באמת

 

ישראל מנסה לשבור את תקרת הזכוכית של ההייטק העולמי ולהוציא מתוכה חברות אשר יהיו גדולות, עצמאיות ומובילות בתחומן. הדוגמא הבולטת היא חברת צ'קפוינט אשר התחילה דרכה ב־1993 ונחשבת היום למובילת דרך בתחום הסייבר.

 

התקוות מחברת מובילאיי היו דומות. היא מובילה בתחומה עם טכנולוגיה פורצת דרך, הסכמים עם כל החברות המובילות בעולם ועתיד בטוח.

 

אבל הצעת רכש של 15 מיליארד דולר והפיכה להיות החלק המוביל בעולם בתחום, קצת טרפו את הקלפים, וגרמו למנהלי החברה להבין שהרכב האוטונומי הוא ככל הנראה מגרש משחקים לשחקנים גדולים באמת, וכל מי שרוצה להצליח בתחום חייב להיות חלק מקבוצה גדולה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x