$
חדשות טכנולוגיה

הנפקת הענק של סנאפצ'ט: משיחה על סקסטינג בקולג' - לאפליקציה ששווה מיליארדים

מנכ"ל חברת סנאפ אוון שפיגל מאורס לדוגמנית צמרת, חובב סנובורדינג ומארגן מסיבות ענק: האנטי־תזה לקלישאת הסטארטאפיסט החנון של מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג. בעמק הסיליקון כבר משוכנעים שמדובר בעימות מיתולוגי

עומר כביר 07:0605.02.17
יש פיתוי לא קטן להשוות בין מייסד ומנכ"ל סנאפ, אוון שפיגל, למייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג. שניהם הפכו למיליארדים לפני גיל 25, שניהם עשו את הונם ביישום מדיה חברתית שפונה, לפחות בתחילת דרכה, לצעירים, ושניהם הקימו את החברה שלהם עוד כשהיו סטודנטים ופרשו מלימודיהם לשם כך.

 

אבל הדמיון הזה הוא רק על פני השטח. במובנים רבים, שפיגל וסנאפצ'ט, שהודיעה בסוף השבוע על יציאתה להנפקה, הם תמונת הראי של צוקרברג ופייסבוק, והשניים רחוקים זה מזה כרחוק מזרח ממערב, לא רק במובן המטאפורי: בשעה ששפיגל הוא יוצא סטנפורד שבחוף המערבי, צוקרברג למד בהרווארד בחוף המזרחי. וההבדלים בין התרבות המעונבת והמסורת הכבדה של הרווארד לרוח הצעירה ופורצת הגבולות של סטנפורד ניכרים בכל מה שהם עושים. החל מהשירות שהקימו: רשת חברתית מהוגנת לכל המשפחה לעומת יישום פרוע עם קמצוץ של אנרכיזם והרבה סקסטינג; עבור בשערוריות שרדפו אותם מימי הקולג': האשמות בגניבת קניין רוחני והונאת שותפים במקרה של צוקרברג והתנהגות סקסיסטית על סף ההטרדה המינית במקרה של שפיגל; ואפילו בחיים האישיים שלהם: צוקרברג הגיק התחתן עם רופאת ילדים, בעוד שפיגל ההולל מאורס לדוגמנית הצמרת מירנדה קר.

 

ביל גייטס, מייקל דל, אוון שפיגל

 

מסלול זה לקח אותם ואת החברות שהקימו לכיוונים שונים, גם אם לא נפרדים לחלוטין. אבל עתה, כשסנאפ נמצאת לקראת הנפקה, צפויים השניים לעלות על מסלול התנגשות ישיר דווקא בתחום המציאות המדומה, שספק אם מישהו מהם חזה את חשיבותו כששפיגל הקים את סנאפצ'ט לפני חמש שנים.

 

בגיל 26 ועם הון מוערך של 2.1 מיליארד דולר (שצפוי לגדול אחרי ההנפקה), שפיגל הוא לא רק אחד המיליארדרים הצעירים בעולם, אלא גם אחד המנכ"לים הבולטים והמשפיעים בעמק הסיליקון. בנוסף, אחרי ההנפקה הוא צפוי להיכנס למועדון האקסקלוסיבי של מנכ"לים שהצליחו לשמור על שליטה על החברה שלהם לאחר האקזיט, כבוד ששמור לשמות מעטים ובולטים כמו צוקרברג, ביל גייטס ומייקל דל. סטיב ג'ובס, אגב, לא ברשימה.

 

שפיגל, יליד לוס אנג'לס ובן לשני עורכי דין עשירים (שווי בית המשפחה נאמד ב־2 מיליון דולר והיא מחזיקה באוסף של רכבי יוקרה), הוא אנטי־תזה לדמות של מייסד סטארט־אפ — לא גיק מסוגר, כי אם חובב סנובורדינג מושבע שבעת לימודיו בתיכון פרטי ויוקרתי נודע במסיבות הפרועות שארגן.

 

כשלמד באוניברסיטת סטנפורד, הצטרף שפיגל לאחוות קאפה סיגמה. שנים מאוחר יותר פעילותו באחווה היתה בסיס למיני־סקנדל, כשאתר ValleyWag חשף ב־2014 תכתובות שלו עם חבריו לאחווה שכוללות דיונים בעלי אופי מיני בשפה גסה במיוחד. אבל האחווה היתה גם המצע להקמת סנאפצ'ט, והרעיון לאפליקציה נולד מתוך שיחות שניהלו שפיגל וחבריו על סקסטינג. את שותפו להקמת החברה, בובי מרפי, הכיר שפיגל בקאפה סיגמה.

 

מי בדיוק הגה את הרעיון לאפליקציה שבה תמונות נעלמות אחרי זמן מסוים? כמו בהרבה מקרים, גם זה היה נושא לתביעה כשחבר אחווה אחר, פרנק בראון, טען שהוא זה שהעלה את הרעיון, וששפיגל אף השיב לו שמדובר ב"רעיון של מיליון דולר". לפי התביעה, שפיגל ומרפי, ששיתפו פעולה קודם לכן בכמה סטארט־אפים כושלים (שפיגל עיצב, מרפי תכנת), צירפו את בראון כדי לפתח את האפליקציה, שכונתה אז Picaboo.

 

האפליקציה הושקה ב־2011 במטרה לאפשר שיתוף בטוח של תמונות אירוטיות, והשימוש בה גדל בצורה אורגנית ובמהירות הודות למשתמשים שהזמינו את חבריהם אליה. ואולם, היחסים בין בראון לשני המייסדים האחרים התערערו על רקע קרבות אגו, ושפיגל ומרפי חסמו את הגישה של בראון למערכות החברה וניתקו כל קשר איתו. במועד זה גם שינו השניים את שם האפליקציה ל־Snapchat. הזינוק הגדול במספר המשתמשים והכניסה למיינסטרים התרבותי הגיעו זמן לא רב לאחר מכן.

 

האיש שמקפיץ למארק צוקרברג את הפיוז

 

אף שמרפי עדיין בחברה, ומכהן כסמנכ"ל הטכנולוגיות שלה, שפיגל הפך לפנים הציבוריות שלה ובמידה רבה האופי המוחצן שלו ניכר בכל מה שסנאפ עושה. האפליקציה מעוצבת ומכוונת על ידי שפיגל והחזון שלו, מהפילטרים ההזויים אך ממכרים שלה ועד לתכנים הייחודיים שחברות חיצוניות יוצרות בשבילה.

 

 

בעבר החזון הזה הביא אותו לסרב להצעת רכישה מצד פייסבוק. בתגובה, צוקרברג החליט לכתוב בעצמו את הקוד ל־Facebook Poke, ניסיון כושל של פייסבוק לחקות את סנאפצ'ט. אבל כמו הרבה מייסדים מוצלחים אחרים, שפיגל מבין שהחזון שלו צריך להיות גדול יותר מהשירות המקורי שהציג. אצל צוקרברג זה התבטא ברכישת ווטסאפ ואינסטגרם. אצל שפיגל מדובר בכניסה לתחום פעילות חדש לחלוטין: ה־Spectacles, משקפי שמש מצוידים במצלמות שמיועדים לצילום ושיתוף מיידי של סרטונים.

 

אוון שפיגל אוון שפיגל

 

החברה השיקה את המשקפיים זמן קצר אחרי שמיתגה את עצמה מחדש כ־Snap. לא מדובר במהלך של מה בכך, אלא בחלק מחזון רחב של שפיגל, שרואה את החברה כהרבה יותר מסתם אפליקציית מסרים זמניים. המשקפיים שלה, שמצליחים היכן שגוגל נכשלה עם משקפי גוגל גלאס, הם סימן ברור לאחד הכיוונים המרכזיים שהוא מכוון אליהם — עולם המציאות המדומה (VR).

 

בכניסה לעולם זה עתיד שפיגל לעלות על מסלול שיכניס אותו להתנגשות חזיתית עם צוקרברג. פייסבוק הימרה בענק על ה־VR עם רכישת יצרנית משקפי המציאות המדומה אוקולוס ב־2 מיליארד דולר ב־2014. שני המייסדים האיקוניים כבר הוכיחו שהם לא ששים לשתף פעולה זה עם זה, ושבמערכת היחסים ביניהם יש מידה לא קטנה של איבה אישית. ההנפקה הקרובה צפויה להכניס לסנאפ די והותר מזומנים כדי להתמודד עם פייסבוק בתחום זה.

 

עברו כבר כ־30 שנה מאז הפעם האחרונה ששני מייסדים כל כך בולטים וכל כך שונים באופיים התעמתו זה מול זה בזירת מחשוב חדשה. אז היו אלה ביל גייטס וסטיב ג'ובס, שנאבקו ביניהם על השליטה בעולם המחשוב האישי הצומח. היריבות בין השניים נחשבת כיום למיתולוגית והולידה כמה וכמה סרטים, ספרים וסדרות תעודה, כשהמוצלח שבהם הוא כנראה הסרט "הפיראטים מעמק הסיליקון" מ־1999. העימות המסתמן בין שפיגל לצוקרברג מבטיח לספק לא פחות ניצוצות ואקשן. הכינו את הפופקורן.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x