$
חדשות טכנולוגיה
טכנולוגי מאקרו ראש כתבה HEADER

מאקרו טכנולוגי

סדקים בחלום: אלון מאסק לא מחדש

החזון של מייסד טסלה מבטיח להוביל את האנושות לעולם של רכב נקי ואוטומטי אך כמה הוא באמת מחדש? מבקרים טוענים שהיזם השאפתני אורז בעטיפה נוצצת רעיונות ישנים, שחסרים את הטכנולוגיה שתעלה אותם על הדרך להתממשות

הראל עילם 11:1004.08.16

אלון מאסק, היזם והמיליארדר שעומד מאחורי יצרנית הרכבים החשמליים טסלה, חברת האנרגיה הסולארית הגדולה בארה"ב סולאר סיטי וחברת החלל האזרחית SpaceX, רוצה להמציא מחדש את עולם התחבורה. זו לא הצהרה חדשה; מאסק ידוע כמהנדס בעל חזון ארוך טווח, שמאמין שלאנושות כבר יש את הטכנולוגיה לפתור את הבעיות הגדולות ביותר שניצבות בפניה. התוכנית של מאסק היא שבתוך כמה שנים נוכל לרכוש מכונית חשמלית אוטונומית לחלוטין מבית טסלה. המכונית תאסוף את הילדים מבית הספר, תישלח להיטען במהלך שעות העבודה במשרד ותתפקד כמונית בסגנון אובר, שמייצרת הכנסות בשעות הפנאי. לפי חזון מאסק, גם המשאיות והאוטובוסים יהיו אוטונומיים לחלוטין, וייהנו מתחנות טעינה סולאריות שייפרסו בכל רחבי הערים בדרך לעולם נקי, בטוח ואוטונומי לחלוטין.

 

בחודש האחרון הודיע מאסק על כוונתו למזג בין טסלה וסולאר סיטי במסגרת עסקת החלפת מניות, המוערכת ב־2.6 מיליארד דולר. החברה המאוחדת תהיה מהבודדות בעולם שיוכלו לספק חבילה שלמה לצרכי האנרגיה של לקוחותיה, משלב הייצור, דרך אחסנה ועד לניהול ואספקה של חשמל. זאת בנוסף לאפשרות למכור לבעלי מכוניות טסלה תחנות טעינה אישיות.

 

 מאסק. המכונית תיסע לטעון את עצמה בשעות העבודה מאסק. המכונית תיסע לטעון את עצמה בשעות העבודה צילום: בלומברג

 

אבל על החזון האוטופי של מאסק מעיבה מציאות לא פשוטה: אף שטסלה נחשבת למובילה בתחום המכוניות החשמליות, היא עדיין מתקשה להציע אלטרנטיבה ממשית, זולה וכדאית לרכבי בנזין. במקביל, מעורבות מכוניות החברה בכמה תאונות דרכים קשות הביאו לחקירתה בידי רשויות בארה"ב ובגרמניה ולהחלטת מובילאיי הישראלית להפסיק את עבודתה עמה.

 

מצבן הפיננסי של סולאר סיטי וטסלה כה בעייתי, שכמעט כל הימור שגוי של מאסק עלול לרסק את החזון ארוך הטווח שלו לרסיסים. אתמול התפרסמו הדו"חות הרבעוניים שלה וזה הרבעון ה-13 ברציפות שהחברה רושמת הפסדים, למרות שיעורי צמיחה היא פספסה את התחזיות ויעדי היצור שלה ברבעון הזה, אבל טוענת שהיא בדרך לעמוד ביעדים ברבעון הבאהוא עצמו כבר הודה כי אם העסקה למיזוג החברות לא תצא לפועל - כפי שמעריכים חלק מהפרשנים בוול סטריט - קשה לו לראות כיצד הן יוכלו להמשיך. "אנחנו חייבים להתאחד כדי לנוע קדימה, העתיד של אנרגיה סולארית הוא להתאחד עם חברות אחסון", כתב מאסק במסמך ארוך שפירט את החזון שלו לעשור הקרוב, ושפורסם לפני כשבועיים. "אם מישהו יציע לדירקטוריון סולאר סיטי הצעה טובה יותר, הם יהיו חייבים להסכים".

 

החברות של מאסק אינן חדשניות טכנולוגית. הן מסתמכות על ייצור המוני ועיצוב תעשייתי כדי להוזיל עלויות ולהנגיש טכנולוגיות לקהל הרחב החברות של מאסק אינן חדשניות טכנולוגית. הן מסתמכות על ייצור המוני ועיצוב תעשייתי כדי להוזיל עלויות ולהנגיש טכנולוגיות לקהל הרחב איור: יונתן פופר

 

אך זה לא הכל. הרכב החדש של טסלה, טסלה 3, המיועד לראשונה למחירי טווח ביניים, היווה הצלחה במכירות המוקדמות. אך אם לא יהווה הצלחה מסחרית לאחר יציאתו לשוק, החברה תתקשה לייצר תזרים מזומנים שיאפשר לה להמשיך. מובן שאם טסלה לא תצליח לתקן את המוניטין שלה בתחום הנהיגה האוטונומית, שנפגע אנושות בחודשים האחרונים לאחר תאונה קטלנית שבה רכב טסלה במצב סופר־קרוז לא הבחין במשאית והתנגש בה בעוצמה, המשתמשים יתקשו לחוש בנוח לתת לרכבי טסלה להחזיק בהגה בשנים הקרובות.

 

פרשנים אחרים מציינים כי למאסק פשוט אין הטכנולוגיה הנדרשת כדי להשלים את החזון שלו. הוא עצמו מעולם לא היה ממציא והחברות שלו אינן חדשניות מבחינה טכנולוגית. במקום זאת, הן מסתמכות על ייצור המוני ועיצוב תעשייתי מתקדם כדי להוזיל עלויות ולהנגיש טכנולוגיות קיימות לקהל הרחב. "הסוללות של טסלה מבוססות על טכנולוגיה קיימת", אמר פרופ’ ג'יי ויטיקר מאוניברסיטת קרנגי מלון בראיון למגזין "Technology Review", והוסיף שכדי להשלים את החזון שלו, מאסק זקוק לטכנולוגיית סוללות חדשה ומתקדמת שעדיין אינה קיימת. כך היה גם במקרה של הייפר־לופ, מערכת התחבורה שהציג מאסק שנועדה להניע אנשים וסחורות מעיר לעיר במהירויות של מאות ואלפי קמ"ש: המבקרים טענו שהמערכת מבוססת על רעיונות קיימים הרצופים בבעיות ידועות היטב, מבלי שמאסק יציע שום טכנולוגיה חדשה שתתמודד עם הקשיים.

 

אך עדיין מוקדם לבטל את סיכוייו של מאסק להגשים את החזון שלו. ב־2006 הוא פרסם תוכנית עשור עבור טסלה, שנראתה כאילו הוא חולם באספמיה עם יעדים בלתי אפשריים בהתחשב במצבו של שוק הרכב החשמלי, דוגמת יצור ומכירה של חצי מיליון מכוניות חשמליות בשנה. אלא שמאז הוא עמד בכל היעדים שהציב, ואף הקדים חלק מהם. טסלה מצדה רושמת הישגים נאים: התוצרת השנתית של מפעל הסוללות בנבאדה נמכרה מראש בתוך ימים לאחר שמאסק הכריז על מערכת פוסרסל, שמאפשרת אחסנה ואספקה של אנרגיה, ודגם טסלה 3 זכה ל־400 אלף רכישות מוקדמות. אך האם מכירות אלה יספיקו כדי להביא את מאסק לאן שהוא רוצה לקחת את העולם כולו? אפשר רק לקוות ולחכות עוד עשור שלם כדי לראות האם יצליח שוב לעמוד בהבטחותיו.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x