חברת המחקר לסטארט-אפים Zirra מגייסת 1.6 מיליון דולר
זירה פיתחה מנוע מבוסס אלגוריתם להערכת שווי של חברות פרטיות שמשלב בין מידע גלוי להערכות אנושיות כדי לדרג סטארט-אפים ולהעריך את נקודות החוזק והחולשה שלהם
חברת המחקר לשוק החברות הפרטיות Zirra מגייסת 1.6 מיליון דולר מקבוצה של משקיעים פרטיים בהובלת משה ליכטמן, לשעבר מנכ"ל מרכזי הפיתוח של מיקרוסופט בישראל ושותף בקרן הצמיחה IGP. ליכטמן משקיע מהונו האישי במקרה הזה, ולצדו משקיעים פרטיים נוספים כמו סומה סומסגר, לשעבר ראש חטיבת שירותי המפתחים במיקרוסופט, שעזב את תפקידו בשנה שעברה ומאז משמש כשותף בקרן מאדרונה עם פרופ' אורן עציוני; מיכאל דולינסקי, ממייסדי אאורטו שנמכרה למיקרוסופט; פרופ' דן גלאי, קרן סינגולריטים ו- AOL שמצויה כעת בהליכי מיזוג עם יאהו בעקבות עסקת הענק של ורייזון, ומחזיקה בנכסי תוכן כמו "האפינגטון פוסט" והבלוג טקרנץ'.
- רומן אברמוביץ' משקיע בחברה ישראלית שמפתחת פתרונות טיפול בסוכרת
- מיזם גיוס המונים רותם את הרחפנים למטרה ראויה: פינוי מוקשים
- קפריזה מגייסת 23 מיליון דולר מאנדריסן הורוביץ
האלגוריתם מנתח את נקודות החוזק והחולשה של החברות ואף מעריך את הסיכוי שלהן לצאת לאקזיט, את עיתוי האקזיט ואת היקפו. בצורה זו מבקשת החברה לספק למשקיעים פוטנציאלים או לחברות מתחרות תמונת מצב אובייקטיבית באופן יחסי, באופן דומה למה שמייצרות חברות דירוג ואנליזה בשוק הציבורי. בהמשך עברה זירה גם לספק מחקרים על סטארט-אפים או על ענפים בהם פועלות מספר חברות טכנולוגיה.
בזירה ציינו בעבר בפני "כלכליסט" כי אחת ממטרותיהם היא להסיר את שווי היתר של החברות ולמנוע הסתמכות על תחושת בטן או על נתונים חלקיים, כפי שנהוג כיום בהערכת שווי של חברות בשוק הפרטי. כחלק ממדיניות השקיפות, החברה אף חושפת את שוויה בעת הגיוס, שעומד על 6 מיליון דולר אחרי הכסף. סך הכל גייסה זירה, שמעסיקה 20 עובדים, כ- 2.5 מיליון דולר מאז הקמתה. לפי ההודעה, הגיוס ישמש את החברה להרחבת המכירות לארה"ב ולפיתוח מוצרים נוספים.
המודל העסקי של החברה מבוסס על מכירת מחקרים. בהמשך היא תציע שירות שיאפשר לאנג'לים, מנהלי פיתוח עסקי, מנהלי סטארט-אפים המעוניינים בבדיקת מתחרים או אפילו מחפשי עבודה להזמין לפי דרישה מחקרים בפורמט קצר יותר - במודל של מנוי או ברכישות חד פעמיות.
זירה נוסדה בידי מושית יפה, מנכל"ית החברה וענר רבון, מייסד-שותף המשמש גם כמנהל המוצר. לפי רבון, החברה זיהתה שני שווקי יעד: "משקיעים ומנהלים של חברות פרטיות. קהלים אלה מנועים היום מלנתח חברות ותחרות באופן שיטתי מכיוון שהתהליך דורש זמן, כסף ומומחיות שאינם בנמצא או שהם יקרים מדי. בסופו של דבר, גם עשרה אנליסטים לא יכולים לכסות את כל החברות והדקויות של השוק ואף סמנכ״ל שיווק לא באמת מתפנה לעשות דו"ח מסודר ואובייקטיבי על התחרות שהחברה שלו מתמודדת עמה".
המנכ"לית מושית יפה ציינה כי כמה מלקוחות החברה הפכו משקיעים בה. על לקוחות החברה נמנים ויולה קרדיט, קרן שקד ונצ'רס של בעלי 888, סינגולריטים,AOL ו- IGP בה מכהן ליכטמן כשותף.