$
חדשות טכנולוגיה

החזון של מאסק: אנרגיה סולארית, תחבורה שיתופית ומשאיות

אלון מאסק הציג את החזון החדש של חברת טסלה שכולל מיזוג עם סולאר סיטי, פיתוח בינה מלאכותית למערכת הנהיגה האוטונומית, פתרונות אנרגיה נקייה ופיתוח של משאיות ואוטובוסים אוטונומיים

הראל עילם 11:2021.07.16

היזם והמיליארדר אלון מאסק, מייסד טסלה שידוע גם בשל החזון השאפתני שלו להנחית אדם על מאדים עד 2025, הכריז אמש (ד') על חזון רחב ומפורט במיוחד לעתיד התחבורה העולמית. בפוסט מפורט בבלוג הרשמי של טסלה, מאסק מדבר על עולם של משאיות, אוטובוסים ורכבים חשמליים ואוטונומיים לחלוטין, המקבלים את כל האנרגיה שלהם מהשמש.

 

הפוסט מתפרסם חודש לאחר שטסלה החלה במגעים לרכישת חברה אחרת שמאסק מעורב בה - סולאר סיטי, יצרנית הלוחות הסולאריים הגדולה בארצות הברית. לפי מאסק, הרכישה תשלים את המהפך של טסלה מיצרנית סוללות ורכבים חשמליים לחברת אנרגיה מתחדשת. טסלה תוכל לספק פתרון אנרגיה שלם, שכולל ייצור של אנרגיה נקיה אבל גם את האחסון שלה – בין השאר בזכות הסופר-מפעל שמאסק הקים בנאבדה, שנחשב למתקן ייצור הסוללות הגדול בעולם. משתמשים יוכלו לקנות פתרון כולל שיהפוך אותם לעצמאיים לחלוטין מבחינה אנרגטית, ללא צורך בחיבור לרשת החשמל האזורית. הלוחות הסולאריים יטעינו את הסוללות, שיספקו אנרגיה לכל הבית ובזמן שעות המנוחה, יטעינו בצורה חכמה את הרכב.

 

 

מבחינות רבות, מפת הדרכים החדשה של מאסק נועדה להרגיע את חששות המשקיעים לגבי רכישת סולאר סיטי, מיזוג המוערך ב-2.8 מיליארד דולר. "אנחנו לא יכולים לספק את הפתרון הזה אם סולאר סיטי וטסלה הן חברות נפרדות, ולכן אנחנו צריכים להתמזג ולשבור את המחסומים. העובדה שמדובר בחברות נפרדות, למרות שיש להן מטרות דומות, היא ברובה טעות היסטורית", אמר מאסק.

 

אבל כל זה, לפי מאסק, הוא רק השלב הראשון. בסופו של דבר, מאסק רוצה להשלים את הפיתוח של מערכת נהיגה אוטונומית חכמה ובטוחה יותר ("פי 10 מהקיים" לדבריו). הדרך לעשות זאת? יצירת מערכת בינה מלאכותית שתוכל ללמוד בזמן אמת מכל צי מכוניות טסלה ברחבי העולם. בסופו של דבר, מאסק רוצה לאפשר למשתמשים להפוך את המכונית שלהם למעין אובר ללא נהג – בזמן שאתם בפגישה או בבית, תוכלו לשלוח את המכונית לשירות הסעת המונים, והיא תתפקד כמונית, עד שתקראו לרכב לחזור בחזרה ולאסוף אותכם.

 

מכונית חשמלית של טסלה מכונית חשמלית של טסלה צילום: עמית שעל

 

מאסק רוצה שהמערכת האוטונומית הזאת תגיע לא רק לרכבים פרטיים, אלא גם למוניות שירות, אוטובוסים ומשאיות, וטוען כי הוא כבר נמצא בתהליך הפיתוח והעיצוב של משאיות ואוטובוסים חשמליים, וכי הוא מתכוון להציג אותם כבר בשנה הבאה. "אני מאמין שמשאית מבית טסלה תספק הוזלה משמעותית בעלויות שילוח, תשפר את הבטיחות ואפילו תהיה מהנה מאוד וקלה לתפעול", אמר מאסק. מבחינת האוטובוסים, הוא רוצה לייצר אוטובוסים עירוניים שיוכלו להתאים את המסלול שלהם בזמן אמת ויביאו את הנוסעים עד לנקודת היעד הסופית.

 

זהו שינוי אסטרטגיה חד עבור טסלה, שעד לאחרונה התמקדה רק ביצור של רכבי יוקרה. טסלה הכריזה לראשונה במרץ האחרון על רכב חשמלי המיועד למעמד הביניים. החזון החדש של מאסק מזכיר את מפת הדרכים ו"תוכנית האב" שהוא פרסם לפני כעשור, ב-2006, שבה פרס את התוכנית שלו למימון של טסלה ולפריצת שוק המכוניות החשמליות, שב-2006 לחסר תקווה. עד כה, מאסק הצליח לעמוד ברוב היעדים והמטרות שהציב לחברה לפני עשור, ומבחינות מסויימות אף הקדים אותן – טסלה הגיע ליעד של יצור חצי מיליון כלי רכב חשמליים כבר השנה, שנתיים מוקדם יותר מהיעד המקורי של מאסק.

 

אבל החזון החדש יצליח אך ורק עם מאסק יצליח להתמודד עם הכשלים הכלכליים עימם מתמודדת טסלה, שמדווחת על הפסדים מזה 12 רבעונים רצופים, והבעיות הרבות שקיימות כיום ברכביו. רכבי טסלה כוללים כיום  יכולת של סופר-קרוז – המשתמשת בטכנולוגיה של מובילאיי הישראלית ומאפשרת לרכב לנהוג ללא מגע אדם. יש פער משמעותי בין יכולת הסופר-קרוז ובין רכב אוטונומי מלא שמסוגל לנווט מנקודה לנקודה ללא צורך בהשגחה או התערבות בני אדם, אבל זהו הבדל שהנהגים לא תמיד מודעים לו. מוקדם יותר החודש נרשמה התאונה הקטלנית הראשונה שבה היה מעורבת טכנולוגיית רכב אוטונומי, לאחר שרכב טסלה התנגש ישירות במשאית.

 

מאז, טסלה נמצאת בחקירה מצד משרד התחבורה הגרמני, ארגון הבטיחות האמריקאי ורשות ניירות הערך האמריקאית – האחרונה לאחר שהתגלה שרכבי טסלה היו מעורבים בעוד שתי תאונות דומות, אבל החברה לא מיהרה לחקור או להתייחס למקרים האלו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x