$
הייטק והון סיכון

גיוס שני בתוך שנה: יוטפו מגייסת עוד 22 מיליון דולר מבסמר

החברה שפיתחה מערכת ניהול המלצות גולשים לאתרי מסחר אלקטרוני מתכננת להתרחב לנישות נוספות ולגייס 250 עובדים למשרדיה ברחבי העולם. בשנה החולפת רשמה גידול של 270% במכירות

אסף גלעד 17:0614.06.16

מערכת ניהול ההמלצות הישראלית Yotpo מגייסת 22 מיליון דולר בהובלת קרן בסמר, אחת מקרנות ההון סיכון הפעילות בישראל בשנים האחרונות. רק בשנה האחרונה מכרה הקרן את ראבלו וליבה הישראליות במאות מיליוני דולרים כל אחת, ומאז תחילת השנה השקיעה עשרות מיליוני דולרים בסטארט-אפים כגון סטראטוסקייל, הייבוב ואילוסיב נטוורקס. מעבר להכנסת משקיע אמריקאי עתיר ניסיון בחברות מבוססות ענן, בחברה מעוניינים להשתמש בגיוס כדי לגייס 250 עובדים, בהם אנשי מכירות, אופרציה ושיווק בחו"ל, וכן כדי להרחיב את מערכת ניהול ההמלצות שלה גם לסרטוני וידיאו ולטכנולוגיות חדשניות של מציאות מדומה ומוגברת. שווי החברה לא נמסר, אך להערכת חברת הדירוג Zirra עומד שוויה של יוטפו על כ-240-225 מיליון דולר אחרי הגיוס.

 

בסיבוב החדש משתתפים גם כל המשקיעים האחרים ביוטפו, בהם קרן מרקר של יובל שחר ואוהד פינקלשטיין, Innovation Endeavors של יו"ר גוגל אריק שמידט שמבקר היום (ג') בישראל וקרן וינטאג', שהובילו בעצמם סיבוב של 15 מיליון דולר בחברה לפני שנה בלבד. משקיעים נוספים ביוטפו הם קרן בלאמברג, אקסס של לן בלווטניק, פלאס ונצ'רס, 2B ונצ'רס, רודיום של משפחת רקנאטי והמשקיע הפרטי זוהר גילון, שהשתתפו כולם בסבב החדש. סך הכל גייסה יוטפו מאז הקמתה לפני כחמש שנים 52 מיליון דולר.

אל הדירקטוריון של יוטפו יצטרף אדם פישר, השותף הבכיר של בסמר בישראל, שהרחיב משמעותית את השקעותיו כאן מאז השנה שעברה ומתמחה, בין השאר, בהשקעות בתחום הענן.  

יוטפו. יגייסו 100 עובדים נוספים לצוות המקומי יוטפו. יגייסו 100 עובדים נוספים לצוות המקומי צילום: אביגיל עוזי

 

יוטפו הפכה לאחת ממערכות המלצות הגולשים הצומחות בעולם לאתרי מסחר אלקטרוני. היא מאפשרת לגולשים לכתוב המלצות אמינות יותר ולאתרים להשתמש בהמלצות החיוביות לצרכי פרסום וקניית טראפיק. היא מציעה לאתרי מסחר אלקטרוני מערכת ניהול המלצות גולשים שניתנת לאינטגרציה קלה באתרי מסחר אלקטרוני תמורת מנוי חודשי. האתר מקבל בקרה מלאה על ביקורות הגולשים, כולל מערך שמאפשר לו לתת שירות לכותבי ביקורות שליליות, וכן טכנולוגיה ששומרת על אמינות הביקורות. לקוחות שרכשו מוצר באמצעות האתר יקבלו מיוטפו בקשה לדרג אותו, בין השאר כדי לאמת את עובדת היותם לקוחות קיימים ולא מבקרים "מטעם". יוטפו תציג את הביקורות של אותם לקוחות לפני שאר הביקורות, בין אם הן חיוביות או שליליות. החברה מדווחת על 450 מיליון משתמשים שנחשפים לביקורות אלה מדי חודש.

 

בימים אלה, מנהלת יוטפו כמה מהלכי גידול במקביל. הראשון הוא התרחבות לנישות נוספות: החברה הפכה למובילת שוק בנישת אתרי המסחר האלקטרוני הקטנים והבינוניים אך כעת היא פוזלת לכיוון אתרי הענק. לשם כך היא שכרה את ג'ף דיברטולו, מי שהיה סמנכ"ל השיווק של סיילספורס. על 150 אלף לקוחותיה נמנות כיום גם חברות גדולות כמו סטייפל, גו פרו ורדבול.

 

במקביל, היא נמצאת בעיצומה של התרחבות אורגנית. לאחר שרשמה גידול של כ- 270% במכירות בשנה שעברה ונטישה שלילית, היא מעוניינת לגייס עוד 250 עובדים שיצטרפו ל-160 העובדים שהיא מעסיקה כיום. מרכז הפיתוח בישראל צפוי לגדול במאה עובדים נוספים, שיגיעו מתחומי הפיתוח, השיווק, המכירות והאנליזה.

 

יוטפו מתרחבת גם למוצרים נוספים ובהמשך לביקורות מילוליות על מוצרים, היא מאפשרת כיום למשתמשים להעלות תמונות של מוצרים שקנו, לייצר שרשורים של שאלות ותשובות ובהמשך תציע גם מערכת להעלאת סרטוני שימוש. בשנים הקרובות מתכננים בחברה להקים מאגר של קטעי הדמיית מציאות שיתאימו לקסדות המציאות המדומה.

במקביל, מונה לחברה סמנכ"ל כספים חדש, רותם לנדא, שהגיע לחברה מ-PWC ושצפוי לסייע לה לבצע רכישות של חברות ישראליות או אמריקאיות קטנות בתחומי הווידיאו או ניהול וניתוח דאטה.

 

המודל העסקי של יוטפו כפול: בנוסף לרווח ממכירת המערכת היא מאפשרת לאתרי המסחר האלקטרוני לעשות שימוש בביקורות החיוביות לצרכים פרסומיים: היא חתומה על שותפות עם פייסבוק בכדי להפוך פוסטים על ביקורות חיוביות לקמפיין ממומן ברשת החברתית, ועל שותפות עם גוגל לקידום המוצרים לפי תוצאות החיפוש. כך יכולים משתמשים ברשת החברתית, למשל, להיחשף להמלצות שכתבו חבריהם על מוצרים שהם מחפשים.

 

שחקנית מובילה בתחום מסוכן

ממחקר שביצעה חברת הדירוג Zirra על השוק בו פעילה יוטפו עולה כי החברה סומנה כשחקנית מובילה בתחומה, וגם כי היא עקפה את כל יעדי ההכנסות והמדדים שהיא סימנה לעצמה. יוטפו גדולה יותר משחקניות נישה כגון Trust Pilot ו- Reevoo, אך עדיין לא בקנה המידה של ילפ, מג'נטו ובזאר ווייס. עם זאת, זירה מנפקת ליוטפו את הציון הכללי הגבוה ביותר מבין חברות הנישה, בהתבסס על ציוני הצוות המייסד, המוצר, החזון, המומנטום והעמידה ביעדים עסקיים. יוטפו גם נחשבת לשחקנית היחידה שמחזיקה באמתחתה המלצות טקסט, תמונות ושאלות ותשובות במערכת מבוססת ענן לביקורת מוצרים.

 

עם זאת, השוק בו היא מצויה אינו נטול סכנות. להערכת זירה, שוק מערכות ניהול ההמלצות מגיע לרוויה עקב התפתחות תחרות על מחיר, תוך פשרה על איכות המוצר מצד הלקוחות; עקומת למידה איטית שבמסגרתה לוקח זמן רב ללקוחות להבין את הפוטנציאל השיווקי של ההמלצות וכן בגרות של שוק האד טק והמדיה טק. בשל הרוויה הזו, יוטפו עשויה לסבול מנטישת לקוחות בטווח של השנתיים הקרובות. בנוסף, התחום סובל מעקומת למידה איטית, גם מצד המשתמשים, מה שדורש תקציבי שיווק, הסברה ותפעול גבוהים יותר.

 

בשל כך, טוענים בזירה, ההיצע הרב של פתרונות וריבוי הלקוחות שמוכנים לקבל מוצר דומה במחיר נמוך יותר ועם רמת שירות גבוהה יותר ותשומת לב זהירה יותר, חברות בתחום הזה יזדקקו לשינוי אסטרטגי מהותי או לצאת לאקזיט בטווח של השנתיים הקרובות. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x