IT בישראל

המפקחת על הבנקים צופה שהפינטק יגביר את התחרות במערכת הבנקאית

בסקירה השנתית של הפיקוח על הבנקים מציינים שחברות הפינטק יוכלו להשתלב בענף כאלטרנטיבה לבנקים בתחומים מסוימים. הסברה היא ששחקני הפינטק נהנים מגמישות תפעולית ועונים על צרכים שהבנקים לא יודעים למלא

רעות שפיגלמן 10:2613.06.16
"בתוך שנים אחדות תוליך הטכנולוגיה לשיפור משמעותי ביחסי היעילות של בנקים קמעונאיים" - כך מציין הפיקוח על הבנקים בסקירה השנתית שלו שפורסמה היום (ב'). עוד מציין הפיקוח על הבנקים כי הוא רואה בקידום הטכנולוגיה והחדשנות בבנקים את אחד מיעדיו לשנים הקרובות, והוא צופה כי תחום הפינטק יגביר את התחרות בתוך המערכת הבנקאית ומחוץ לה. כמו כן רואים בפיקוח את הפינטק כגורם שיחייב את המערכת הבנקאית להתייעל.

כך מציינת המפקחת בסקירה : "סביר לצפות כי הטכנולוגיות הפיננסיות יוסיפו להתפתח וללווֹת אותנו בעשורים הקרובים, ואף שכיוון התפתחותן ותצורתן הסופית אינם ברורים עדיין, ברור כי הן מתאפיינות בפוטנציאל צמיחה אדיר, בעיקר בתחום של שירותי בנקאות קמעונאיים". עוד מדגיש הפיקוח כי קיים הבדל חשוב בין חידושי העבר לחידושים האחרונים: לראשונה מפתחות אותם, נוסף לבנקים, גם סטארט-אפים מחוץ לענף הבנקאות, כאשר לעתים הן משתפים פעולה יחד עם הבנקים. 

 

ד"ר חדוה בר המפקחת על הבנקים בבנק ישראל ד"ר חדוה בר המפקחת על הבנקים בבנק ישראל צילום: אלכס קולומויסקי

 

הבנקים מספקים פלטפורמות שונות המסייעו לחברות הסטארט-אפ בתחום. התפתחויות אלו טומנות בחובן הזדמנויות ואתגרים רבים, הן לשחקנים הוותיקים והחדשים והן לרגולטורים, היות שעליהם למצוא את האיזון בין התועלת שניתן להפיק מהן לבין הסיכונים הכרוכים בהן. חברות הפינטק משתלבות בהתמדה בתחומים קלסיים של פעילות בנקאית שאינם דורשים רישיון ואינם כפופים לפיקוח.

 

כך שחקני הפינטק מצליחים בדרך זו לעקוף את חסמי הכניסה הרגולטוריים לתחום שירותי הבנקאות ולהשיג דריסת רגל. מדובר בחברות המספקות שירותים כמו פלטפורמות למתן הלוואות מעמית לעמית, העברת כספים ותשלומים מקוונים השוואות של מידע פיננסי, ושירותי מסחר בשוק ההון.

 

לא רק סטארט-אפים

 

הפיקוח על הבנקים ובנק ישראל תומכים בהגברת התחרות בתחום השירותים הפיננסיים ובהטמעת טכנולוגיות וחדשנות בבנקים. בכדי למנוע מצב שבו הרגולציה מהווה חסם – ובשל הרצון לאפשר לתחום השירותים הפיננסיים להוסיף להתפתח, לאפשר לבנקים לאמץ חידושים טכנולוגיים שיובילו להתייעלות וייתנו מענה לצרכים המשתנים של הלקוחות – פרסם הפיקוח על הבנקים הוראה חדשה בנושא בנקאות בתקשורת.

 

הוראה זו מאפשרת לתאגידים הבנקאיים הישראליים להציע ללקוחותיהם שורה ארוכה של שירותים בנקאיים מקוונים (פתיחת חשבון חדש, הצטרפות לשירותים מקוונים וביצוע פעולות שוטפות בלי לבוא לסניף), תוך הסרת חסמים שזוהו. בדרך זו מאפשר הפיקוח ללקוחות ולתאגידים הבנקאיים להרחיב את הפעילות הדיגיטלית וליהנות מיתרונותיה, והוא מקל על שחקנים שאין להם רשת סניפים להשתלב בתחום השירותים הפיננסיים וכך להגביר את התחרות..

 

מלבד כניסתן של חברות הפינטק, מעודד הפיקוח שימוש במיקור חוץ של שירותי IT (שירותי מערכות מחשוב) - עוד נדבך שיוביל להתייעלות מלבד צמצום כ"א וכניסת הפינטק. מיקור החוץ של שירותי המחשוב, נועד להחליף את המצב היום שבו לכל בנק מערכות מחשוב נפרדות משלו הדורשות תחזוקה, השקעת משאבים וכספים רבים. הפיקוח מציין שהרגולטורים בעולם תומכים בגישה הזו ולראייה העולם הבין שאין יתרון יחסי שכל בנק ינהל בעצמו את המערכות שלו.

 

הפיקוח שואף לכך שכמה שחקנים קטנים ובינוניים יוכלו לרכוש שירותי מחשוב מחברות עולמיות המתמחות בכך, כמו TCS או פידלטי כאשר המחשבה היא שהבנקים בישראל לא יהיו תלויים רק בספק חיצוני אחד אלא שיהיו שני ספקים כאלו לפחות. אמנם נגזרים משיטת עבודה זו סיכונים כמו למשל סיכוני אבטחת מידע. אך לטענת הפיקוח על הבנקים, גם בנק קטן שיתפעל בעצמו את מערכות המחשוב שלו מהווה סיכון בפני עצמו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x