$
אפליקציות

דיבור חדיש: "ערב טוב ותודה שהצטרפתם לצ'ט שלי"

שירות הצ'ט טוקשואו של בכיר טוויטר לשעבר מייקל סיפי לוקח את הבדיחות הפרטיות מקבוצות הווטסאפ והמסנג'ר, והופך אותן למשהו שגם זרים יכולים ליהנות ממנו. האפליקציה שנולדה בהשראת טיילור סוויפט כובשת את טבלת ההורדות באפסטור

נמרוד צוק 11:2015.05.16

מייקל סיפי, מייסד שירות הצ'ט טוקשואו, יושב בסניף סטארבקס בסן פרנסיסקו מול האייפד שלו, עם הקפה של הבוקר, מרכיב משקפיים ועטוף בקפוצ'ון. בישראל השעה היא 20:00 ואנחנו מדברים על האפליקציה החדשה שלו, שנחתה רק שבוע קודם לכן בחנות האפליקציות של אפל וכבר קוששה עשרות כותרות באתרי הטכנולוגיה המובילים ולא מעט באזז ברשתות החברתיות. הראיון מתנהל באמצעות האפליקציה, בסדרת הודעות צ'ט שמזכירות בפורמט שלה כל שיחת פייסבוק מסנג'ר או ווטסאפ בין שני אנשים — לא פרקטיקה נפוצה במיוחד לראיונות עיתונאיים, אבל גם לא משהו חריג במיוחד.

 

אלא שבניגוד לכל שיחת צ'ט בכלים השכיחים, אנחנו לא לבד. כ־40 איש נוכחים לאורך השיחה במרחב הווירטאולי שבו מתקיים הראיון, צופים בחילופי הדברים אבל מנועים מלקחת בהם חלק, מלבד האפשרות לעודד מבחוץ באמצעות אימוג'יז או תגובות טקסטואליות מוכנות מראש. זה לא סתם ראיון - זה מופע.

 

השיחה עם סיפי בטוקשואו. אלפי אנשים צופים במפגשים הווירטואליים השיחה עם סיפי בטוקשואו. אלפי אנשים צופים במפגשים הווירטואליים צילום: נמרוד צוק

 

"אנשים רבים משתפים ברשתות חברתיות צילומי מסך מתוך שיחות הצ'ט שלהם. לפני כשנה נתקלתי בפוסט שטיילור סוויפט העלתה לאינסטגרם, אשר הציג קטע קצר משיחה שלה עם המוזיקאי אד שירן. זה היה משעשע, ואף ששניהם כוכבי-על, כל אחד יכול להזדהות עם זה כי כולם כותבים הודעות טקסט", מספר סיפי על המקרה שהוביל אותו להקים את טוקשואו עם שותפו המפתח והכותב גרג קנאוס. "מה שהם עשו היה להפוך שיחה פרטית לתוכן שאפשר לשתף, וזה מה שאנחנו רוצים לעשות בטוקשואו: להפוך שיחות שאנשים מנהלים עם החברים שלהם למשהו שהם יכולים לשתף עם אחרים ושאנשים ייהנו ממנו".

 

הקונספט, כפי שמרמז שם האפליקציה (כרגע לאייפון בלבד), הוא ניסיון להעתיק את פורמט הטוק-שואו הטלוויזיוני או הרדיופוני לעולם הדיגיטלי: קבוצת אנשים מנהלת דיון בצ'ט כמו כל דיון שאתם עשויים לנהל עם בני משפחה, קבוצת חברים או עמיתים לעבודה בכל אפליקציית שיחות עכשווית כווטסאפ או פייסבוק מסנג'ר. אבל הדיון לא מתנהל בחלל פרטי אלא בפומבי, במקבילה דיגיטלית של אולפן שקוף, מול עיניהם של כלל המשתמשים באפליקציה - או לפחות אלו שימצאו את השיחה שלכם מעניינת מספיק כדי להעיף מבט.

 

כללים שמייצרים משהו חדש ומקורי

טוקשואו אמנם מחברת אלמנטים מוכרים משירותים אחרים, אבל היא עושה את זה באופן שמייצר פורמט חדש וייחודי שלא קיים בשום מקום אחר באינטרנט - שיחה אינטימית חיה בין מספר קטן של אנשים שיש ביניהם כימיה טובה, אשר מתבצעת מול קהל רחב. זה לא צ'ט פרטי וזו לא שיחה פומבית המונית מהסוג שמתנהל בטוויטר או בפייסבוק שכל אחד יכול לקחת חלק פעיל בה. הכללים המוכתבים מלמעלה של טוקשואו מייצרים משהו מעניין ויוצא דופן, באופן שמזכיר קצת את מה שעשתה טוויטר כשהציבה מגבלה שרירותית של 140 תווים - ואילצה משתמשים להיות יצירתיים ותמציתיים, ובכך העניקה לשיחה בשירות אופי ייחודי ועוצמתי. הדמיון לטוויטר אינו מקרי: בתפקידו הקודם שימש סיפי מנהל המוצר הראשי של החברה.

 

 קהל הצופים מורכב מיתר המשתמשים באפליקציה, שיכולים לבחור מתוך פיד מתעדכן של תוכניות בנושאים שונים קהל הצופים מורכב מיתר המשתמשים באפליקציה, שיכולים לבחור מתוך פיד מתעדכן של תוכניות בנושאים שונים

 

המשתמש שיצר את הדיון ("תוכנית", בשפת האפליקציה) יכול להזמין אנשים נוספים לקחת בו חלק, ונוסף לטקסט אפשר להעלות לינקים, תמונות ואנימציות גיף. את הקהל הפסיבי מרכיבים שאר המשתמשים באפליקציה, שיכולים לבחור מתוך פיד מתעדכן של תוכניות בנושאים שנעים מביקורת על סדרת הטלוויזיה "סיליקון ואלי", דרך "משוגעים על אפל" ועד "כיצד לשרוד את אפוקליפסת הזומבים", לצד צופים מזדמנים מרחבי הרשת שנתקלו באחת השיחות ששותפו באתרים, בלוגים או רשתות חברתיות.

 

לצד הדיון ניתן לצפות בפיד נפרד של תגובות מהקהל, מעין מעגל נוסף וחיצוני של תוכן, שמוגבל לאייקונים או לאחת מכמה תגובות מוגדרות מראש כמו "זה טוב!" או "רגע, מה?". הצופים יכולים לבקש להצטרף לדיון והמנחים יכולים להיענות לבקשות, אם הם רוצים.

 

קשה להעריך אם האפליקציה בדרך להפוך לסנאפצ'ט הבאה, או להישכח כמו אפליקציות מדיה חברתית אחרות שניסו להיות הדבר הגדול הבא והתרסקו במהירות (זוכרים את Peach? גם אנחנו כבר שכחנו). בינתיים הדירוג שלה בטבלאות ההורדות בחנות של אפל לא מפסיק לטפס בקצב מסחרר, כאשר בשתי מדינות - אחת מהן היא ישראל - היא כבר בעשירייה הראשונה בקטגוריית הסושיאל. גרסאות לאנדרואיד, לדפדפן או למחשב עשויות לצאת בהמשך, אם כי לחברה שמונה בשלב זה חמישה עובדים בלבד עדיין אין לוחות זמנים קונקרטיים.

 

הסלבס עוד לא הגיעו, המפרסמים כבר כאן

בין משתמשי טוקשואו עדיין אי אפשר למצוא סלבס של ממש - ג'ימי פאלון וכמה מאנשי צוות התוכנית שלו פתחו חשבונות באפליקציה אבל עדיין לא עשו בהם שימוש פומבי. עם המשתמשים המוכרים יחסית ניתן למנות יזמים בולטים כמו אוון וויליאמס, כמה עיתונאי טכנולוגיה בולטים, בלוגרים בתחומים שונים, ואמני שוליים בעלי נוכחות רשת חזקה כמו צמד הקומיקאים וכוכבי ה־Vine אלונה פורסיית' וקלייטון פאריס. שם מוכר שכבר עושה באפליקציה שימוש פעיל הוא רשת האופנה טופשופ, שהשתמשה בה כפלטפורמה לשיחה עם הסטייליסטית ג'יימי שניידר על בגדי הכוכבות שהגיעו לאירוע השנתי של מוזיאון המטרופוליטן בניו יורק.

 

סיפי אומר כי עדיין מוקדם לדבר על התחברות לסלבס, וכי העדיפות הנוכחית היא לשפר את המוצר ולבנות קהילה פעילה של משתמשים. עם זאת, בנוגע לצירוף מותגים הוא מסויג פחות: "אני חושב שאפשר למצוא דרכים יצירתיות עבור מותגים וארגונים להשתמש בטוקשואו. התוכנית של טופשופ היתה מרתקת לדעתי לא רק עבור חובבי המותג, אלא בשביל כל מי שמתעניין באופנה".

 

אנשים כבר משתמשים בפייסבוק וטוויטר כדי לנהל שיחות פומביות עם חברים. למה צריך עוד אפליקציית מדיה חברתית?

"אני אוהב את שתי הפלטפורמות וגם בבלוגים אפשר לראות דיונים מרתקים, אבל יש צורך במקום שבו אנשים יוכלו לנהל שיחות פשוטות ונטולות הפרעות על נושאים מוגדרים. ואני מאמין שהשיחות הללו יכולות להיות מעניינות גם לאנשים אחרים".

 

בשלב זה סיפי אינו מוסר את מספר המשתמשים באפליקציה, וגם אינו שש לדבר על הדרך שבה הוא מתכנן להרוויח ממנה כסף: "זה אף פעם לא מוקדם מדי לחשוב על התוכנית

העסקית כשאתה מקים חברה, אבל עדיין מוקדם מדי לדבר עליה". 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x