$
חדשות טכנולוגיה

התערערות ביחסי סין ואפל: החברה נדרשה לסגור את חנויות הספרים והסרטים הדיגיטליות

חנויות הסרטים והספרים ב-iTunes של אפל נסגרו חצי שנה בלבד לאחר שנפתחו לקהל הסיני. סיבת הסגירה לא נמסרה. ההערכה - שאיפת השלטונות לשלוט בתכנים המופצים בסין ורצונם לסייע לתעשייה המקומית

נמרוד צוק 11:2922.04.16
האם מערכת היחסים החיובית בין אפל לבין הממשל הסיני מתחילה להתערער? בשבוע שעבר סגרה את החברה את חנויות הספרים והסרטים הדיגיטליות שפעלו במסגרת iTunes בסין, בעקבות דרישה רגולטורית שפרטיה נחשפו אתמול (חמישי) בניו יורק טיימס.  
החנויות נסגרו חצי שנה בלבד לאחר שהחלו לפעול בברכת השלטונות, בעקבות הוראה שהגיעה מגוף רגולטורי בשם "מנהלת העיתונות, ההוצאה לאור, הרדיו, הטלוויזיה והקולנוע". בהתייחסות הרשמית של החברה למהלך היא העדיפה להסתפק באמירה כי היא מקווה שתצליח להפוך את החנויות זמינות ללקוחותיה בסין בהקדם.

 

בניגוד לחברות טכנולוגיה אמריקאיות רבות, שנתקלות ביחס עוין למדי מצד ממשלת סין, כמו מיקרוסופט שמצויה עמה בסכסוך מתמשך סביב שיעור הפיראטיות הגבוה של עותקי ווינדוס והתנגדות הסינים למעבר מווינדוס XP לגרסאות חדשות יותר, או גוגל שמרבית שרותיה חסומים לגישה מהמדינה בחמש השנים האחרונות, אפל הצליחה לבנות עמה מערכת יחסים טובה יותר והפכה את סין לשוק השני בהיקף המכירות שלה, אחרי ארה"ב, כאשר מצד שני, מפעלי הייצור שלה הממוקמים ברובם במדינה מספקים לא מעט מקומות עבודה והכנסות לחברות הקבלניות הסיניות. השוק הסיני, עם מעמד הביניים המתרחב במדינה ואחוז החדירה העדיין נמוך יחסית של סמארטפונים, חשוב לאפל במיוחד על רקע הקושי להגדיל את מכירות מכשירי האייפון במערב.

 

iTunes בסין: כן למוסיקה, לא לסרטים ולספרים iTunes בסין: כן למוסיקה, לא לסרטים ולספרים

 

הסיבות לשינוי בהלך הרוחות כלפי אפל בממשל לא לגמרי ברורות - על פי הניו יורק טיימס הן עשויות לנבוע מהחשיפות של אדוארד סנודן על השימוש שעושים גופי הביון האמריקאיים כמו ה-NSA, בחברות הטכנולוגיה כחלק מאופרציות הריגול שלהם. סיבות אפשריות נוספות הן הרצון לשלוט בתכנים שמוצגים לציבור הסיני והיכולת לצנזר יצירות בעייתיות מבחינת הממשל (דבר שמסביר את הבחירה לפעול דווקא נגד חנויות הספרים והסרטים), או נסיון להגביל את צמיחתה של החברה במדינה כדי לסייע לחברות הטכנולוגיה המקומיות כמו חואוויי וטנסנט.

 

פגישה שערך נשיא סין שי ג'ינפינג עם מייסד עליבאבא ג'ק מא, מייסד חואוויי רן שנגפיי ומספר בכירים נוספים בתעשיית האינטרנט הסינית, ימים ספורים אחרי סגירת החנויות של אפל, מחזקת את שתי ההשערות האחרונות: בפגישה אמר ג'ינפינג כי "סין חייבת לשפר את ניהול המרחב הדיגיטלי שלה ולפעול כדי להבטיח תכנים באיכות גבוהה וקולות חיוביים שיצרו תרבות חיובית ובריאה שתהווה כוח מיטיב", כהגדרתו.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x