$
הוועידה המוטסת
הוועידה המוטסת גג עמוד

הוועידה המוטסת

יו״ר זינגה: "אנחנו מחפשים יזמים ישראלים"

מארק פינקוס, מייסד ענקית משחקי האונליין, סיפר בוועידה המוטסת של "כלכליסט" כי ישמח למצוא כישרונות חדשים לעבוד איתם בישראל: "ישראל ממוקמת במקום גבוה ברשימת המקומות שבהם היינו רוצים למצוא כשרונות חדשים לשתף איתם פעולה"

דור צח ואסף גלעד 11:1410.04.16

מייסד זינגה מארק פינקוס מכריז כי בכוונת ענקית המשחקים המקוונים לפתוח פעילות בישראל  את הדברים אמר בנאום בפני אורחי הוועידה המוטסת של "כלכליסט" במטה החברה. "אנחנו אוהבים את הדנ"א היזמי בישראל, הוא מאוד מתאים לנו", אומר פינקוס. "ישראל ממוקמת במקום גבוה ברשימת המקומות שבהם היינו רוצים למצוא כשרונות חדשים לשתף איתם פעולה".

 

הערכות שלפיהן זינגה תקים בישראל מרכז פיתוח התפרסמו עוד בספטמבר האחרון, כשזו רכשה את חברת משחקי ההימורים הניו־יורקית Rising Tide שהקימו ישראלים.

 


 

"אנחנו מחפשים יזמים שרוצים לקחת חלק בעולם המשחקים החברתיים שמחוץ למובייל, ומאוד נשמח אם זה יקרה בתל אביב", הוסיף פינקוס. "נוכל לעשות זאת באמצעות רכישה של חברה קטנה או באמצעות הקמת פעילות מהיסוד. בכל מקרה, אנחנו מאוד רוצים לעשות זאת באמצעות צוות יזמי מקומי".

 

פינקוס, יהודי במוצאו, אומר כי תמיד חש קרבה לישראל. "אני ואשתי מטיילים שם לעתים קרובות ומסייעים לממן נסיעות כאלה לאחרים. אני נהנה מהיצירתיות והחדשנות המקומית, ואנשים כמו היזמת מיטל אולשה, שהקימה את Rising Tide, משתלבים באווירה בזינגה. אתה צריך יצירתיות, אופטימיות ונחישות, וראיתי זאת אצלה.

 

"אני אוהב את סן פרנסיסקו, אבל גם שאר העולם אוהב את סן פרנסיסקו, והיא הפכה למקום מאוד תחרותי כשרוצים למשוך כוח אדם. כשאתה מנסה לגדול מחברה של כמה מאות עובדים לכזאת שמעסיקה אלפים, אתה חייב למשוך קבוצות גדולות ורחוקות יותר של יזמים שמוכנים להיות חלק מהצוות שלך במשך יותר משנה. בישראל יש תרבות שמוקירה כישרון, ואנחנו רוצים לתת לסטארט־אפים קטנים אפשרות לגדול ולהתפתח".

מטה זינגה בסן פרנסיסקו מטה זינגה בסן פרנסיסקו צילום: עמית שעל

 

זינגה נחשבת לאחת ממייסדות ומובילות תחום משחקי הקז'ואל: משחקים קלילים ובלתי מחייבים שאינם פונים לגיימרים מקצועיים אלא למי שמבקשים להתרענן לזמן קצר, ונעזרים במקרים רבים ברשתות חברתיות לצורך קידומם. בין הכותרים המוכרים שלה אפשר למצוא את פארמוויל, סיטיוויל ו־Mafia Wars.

 

ואולם, בשנים האחרונות היא סבלה מהיחלשות משמעותית. החברה סובלת מירידה מתמשכת במספר המשתמשים שלה: ברבעון האחרון של 2015 היו לה 68 מיליון משתמשים פעילים (שמשחקים לפחות אחת לחודש), לעומת 298 מיליון בתקופה המקבילה שלוש שנים קודם לכן. תוצאותיה הרבעוניות בשנים האחרונות נעות בין איזון להפסדים, ושווי השוק שלה כיום עומד על כ־2 מיליארד דולר - 75% מתחת למחיר הנפקתה בסוף 2011.

 

מארק פינקוס, מנכ"ל זינגה בוועדה המוטסת של "כלכליסט" מארק פינקוס, מנכ"ל זינגה בוועדה המוטסת של "כלכליסט" צילום: אוראל כהן

 

עתיד ומציאות מדומה

 

אחד הזעזועים בתקופה הזאת היה שפינקוס הפסיק לכהן בתור מנכ"ל החברה שהקים: הוא עזב את התפקיד ב־2013, חזר אליו בשנה שעברה, ובתחילת מרץ נטש אותו שוב לטובת פרנק גיבו, יוצא ענקית המשחקים EA. לא נשמע שפינקוס מצטער על כך: "אני אוהב את החלקים הכיפיים של העבודה: ליצור מוצרים חדשים, לאתר הזדמנויות עבור זינגה ולשנות אותה".

 

אחד השינויים שפינקוס מוביל בימים אלה הוא כניסה לתחום המציאות המדומה (VR), שעד כה לא נרשמה בו נוכחות משמעותית של משחקי קז'ואל.

 

להערכת מייסד זינגה, המציאות המדומה תעבור שלושה שלבים מרכזיים: "השלב הראשון, שבו אנחנו היום, יתמקד במשחקים לשחקן יחיד. זה טוב לגיימרים כבדים, שיוכלו להרגיש כאילו הם יושבים בתוך חללית, אבל בסופו של דבר זו בגרסה משופרת של משחקים קלאסיים. בשלב השני יגיעו המשחקים החברתיים, ויהיו בהם דמויות פיזיות (אווטארים) שיתבססו על זיהוי תנועה. כך הענף הזה לא יפנה רק לבני 13 שיושבים על הספה ומשחקים במציאות מדומה במקום באקס בוקס.

 

"השלב השלישי הוא זה שבו המציאות המדומה תיראה אמיתית", אמר פינקוס. "יהיו ערים וירטואליות שבהן כל אחד ייראה כמו אדם אמיתי, עם סיפור אמיתי וג'וב אמיתי בעולם הממוחשב. כאן יש לנו יתרון: כמבוגרים אנחנו מרגישים שעלינו לא לשחק בבובות אלא לעשות דברים רציניים. משחקי מכונות המזל שלנו מצליחים כי הם נראים כמו קזינו, ואנחנו נרצה ליצור תחושה שפארמוויל הוא אמיתי, לא זיוף.

 

"כשהייתי ילד וראיתי סט ששימש לסרטי מערבונים, הצטערתי. זה היה כמו לגלות שסנטה קלאוס לא באמת קיים, ולכן כל כך חשוב לשכנע אנשים שהמציאות המדומה אינה עולם מזויף, אלא כזה שאפשר לתקשר איתו ולגעת בו. נשמח למצוא ולהעסיק יזמים וחברות קטנות שיש להם נוכחות בתחומים האלה. אין סיכוי שנוכל לעשות את הדברים האלה אם לא יהיו לנו אנשים משוגעים שיקדמו אותם".

 

לדבריו, השפעת המציאות המדומה תחרוג מתעשיית הגיימינג. "מה שבאמת פוגע ביעילות שלנו הוא לא רוחב הפס של הסמארטפון, אלא צורת התקשורת, שלא השתנתה בעקבות הטכנולוגיה. אני שונא להקליד מיילים באייפון, למשל. זה מרגיש טיפשי. משקפי המציאות המדומה מעניקים יותר חופש, שנובע מכך שאתה לא חייב להפוך כל דבר לטקסט. מצגת פאוור פוינט עשויה להיראות אחרת לגמרי בעוד שלוש־ארבע שנים, וכשנתקדם בכל הנוגע לתלת־ממד ולזיהוי תנועה זה יגדיל את היעילות פי 100. במובן מסוים זה יהיה אותו אפקט שהטלפון יצר".

 

משרדי זינגה במהלך הוועידה המוטסת של "כלכליסט" משרדי זינגה במהלך הוועידה המוטסת של "כלכליסט" צילום: אוראל כהן

 

משבר בעמק הסיליקון

 

אופטימיות פחותה מגלה פינקוס בנוגע ל"חורף הכלכלי" שרבים חוזים לתעשיית ההייטק, ובנוגע להשפעתו הצפויה על סטארט־אפים חדשים. "אמנם עדיין יש הרבה כסף בשטח, אבל גם הרבה עצבנות", הוא אומר. "אנחנו עוד רואים סיפורי הצלחה, אבל אין הרבה אקזיטים, אין הרבה הנפקות, והחברות המצליחות מעטות ומבוססות.

 

"אם אתה סטארט־אפ שמוכר למשקיעים תקווה להצלחה, עדיף שתגייס כמה שיותר כסף עכשיו - פי ארבעה או חמישה ממה שאתה צריך - כדי שתגיע לשלבים מאוחרים יותר בצורה בריאה. יזמים צריכים למצוא דרך לשרוד את התקופה שבה הם לא מושלמים ועושים הרבה טעויות". 

 

"קניתי מניות של yelp לפני כמה שבועות, ואני לא עושה דברים כאלה בדרך כלל", סיפר. "כן, הם לא סיפור הצלחה מטאורי (מניית yelp ירדה בשנה האחרונה בקרוב ל־60%), אבל זו חברה שתהיה בסביבה עוד חמש שנים. ההכנסות של חברות כאלה גדלות, וזו הזדמנות להחזיר את הזמן לאחור ולהשקיע בהן לפני שהן הופכות לגדולות באמת". 

 

מי שעומדת בקשר צמוד עם פינקוס וזוגתו אליסון היא נעמה יוסטינג, שתסייע להם במאמצים לאיתור צוותים ישראלים מתאימים לשיתוף פעולה עמם בזינגה. יוסטינג היא גם מנכ"לית חברת הייעוץ Borderline, שמתמחה בסיוע לסאטרט-אפים ישראלים לעבור לעמק הסיליקון ולגייס בה כספים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x