• תפריט
הוועידה המוטסת
הוועידה המוטסת גג עמוד

הוועידה המוטסת

עתיד ההייטק, חי מטיסה ישירה לסן פרנסיסקו

יותר מ־200 משקיעים, יזמים, מייסדים ומנכ"לים של חברות ההייטק המובילות בישראל משתתפים בוועידה המוטסת של כלכליסט, שנערכת בטיסה הישירה מתל־אביב לסן פרנסיסקו

אסף גלעד, תל־אביב - סן פרנסיסקו 17:5605.04.16

בירת ההייטק העולמית התקרבה לישראל ולתל אביב כשיותר מ־200 נוסעי טיסת 955 הישירה לסן פרנסיסקו התכנסו אתמול באווירה חגיגית בשער C6 בנמל התעופה בן גוריון לקראת הטיסה מתל אביב לסן פרנסיסקו, שנערכה במסגרת יונייטק - הוועידה המוטסת של “כלכליסט”, בנק הפועלים וחברת התעופה יונייטד.

 

בשנים האחרונות תעשיית ההייטק הישראלית העמיקה את קשריה עם עמק הסיליקון. 2015 שברה את השיא בפעילות גיוס הון של חברות הייטק ישראליות - כ־4.5 מיליארד דולר ב־708 עסקאות, שברבות מהן מעורבות חברות אמריקאיות. הסכום משקף זינוק של 30% ביחס לשיא הקודם שנרשם ב־2014, אז נערכו 690 עסקאות בהיקף כולל של 3.4 מיליארד דולר. בחלק מהעסקאות הגדולות שבמסגרתן ענקיות טכנולוגיה השקיעו בישראל, מעורבים גם ישראלים שמחזיקים בעמדות מפתח בחברות כמו אפל, מיקרוסופט, SAP, אינטל וגוגל. כיום, כ־300 ישראלים מחזיקים בעמדות בכירות בזירה הטכנולוגית של סן פרנסיסקו.

 

גיל שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט, רגעים לפני העלייה למטוס גיל שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט, רגעים לפני העלייה למטוס צילום: עמית שעל

 

אולם למרות הקשרים הענפים האלו, עד היום לא היה קיים קו אווירי ישיר בין ישראל לסן פרנסיסקו.

 

בוועידה משתתפים יותר מ־200 משקיעים, יזמים, מייסדים ומנכ”לים של חברות הייטק המייצגות מגוון רחב של טכנולוגיות פורצות דרך. בין המשתתפים גם שגריר ארה”ב בישראל דן שפירו, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, מייסד ומנכ”ל מוביל איי זיו אבירם, מנכ”ל משרד האוצר שי באב”ד, מנכ”ל סיסקו ישראל אורן שגיא, מנכ”ל ומייסד Gett שחר וייסר, השותף המייסד בקרן מגמה מודי רוזן, מנכ”ל צ’ק פוינט גיל שויד ומודי כידון, מבעלי משרד הפרסום גיתם.

 

זיו אבירם מתראיין לכתב כלכליסט, עומר כביר זיו אבירם מתראיין לכתב כלכליסט, עומר כביר

 

חגיגה בשחקים

 

הטיסה אמנם המריאה באחת בלילה, אבל אף אחד לא הלך לישון. גם דיילי יונייטד הוותיקים, אלה שראו כבר נוסעים מכל סוג אפשרי, לא זוכרים דבר כזה - במחלקת העסקים מתרוצצים בקדחתנות יזמים, סטארט־אפיסטים, רגולטורים ועיתונאים, אנשי ההייטק המובילים בישראל עומדים במעברים של המטוס ומציגים את תחזיותיהם לעתיד התחום, ופאנלים בנושאים כמו “האם בועת הסייבר תתפוצץ?” נערכים בזמן שהבואינג מדגם 787 מתעקש לרעוד והקברניט קורא לחגור חגורות בטיחות.

 

הכל קצת צפוף, מבולגן ובעיקר מלהיב. בכל חלקיו של המטוס, הנוסעים מעדיפים להאזין בקשב לפאנלים שמשודרים בחי במערכת האינטרנט הסגורה של המטוס, במקום לצפות בעוד פרק של בית הקלפים. הטיסה אמנם לקחה את המשתתפים לסן פרנסיסקו, אבל האלתור, החוצפה וכושר ההמצאה - כולם לגמרי סטארט-אפ ניישן.

 

ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים, בדרך לוועידה המוטסת ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים, בדרך לוועידה המוטסת צילום: עמית שעל

 

כשיינחתו בסן פרנסיסקו, משתתפי הוועידה ייפגשו עם היו”ר המיתולוגי של סיסקו ג’ון צ’יימברס ועם מנכ”ל ומייסד מנוע החיפוש לאפליקצות Quixey תומר קגן. כמו כן, משתתפי הוועידה יבקרו במשרדי שירות הלימודים המקוונים Coursera, שהוקם על ידי הישראלית פרופ’ דנה קולר, וכן יפגשו משקיעים מקרנות הון סיכון מובילות בעמק הסיליקון ויבקרו במאיצי הסטארט אפים Upwest ו־Startups 500.

 

“יותר משקיעים יגיעו לכאן”

 

הקו הישיר לסן פרנסיסקו נולד כתוצאה מפעילות שדולה נמרצת של קבוצת יזמים ומשקיעים ישראלים בכירים בעמק הסיליקון בהם מנכ”ל Waze נעם ברדין, מייסד הוטבר אורן דוברונסקי, המשקיע הסדרתי אורן זאב, מייסדת Upwest שולי גלילי ומייסד אמובי זוהר לבקוביץ’, שגם הם משתתפים בוועידה.

 

לבקוביץ מספר כיצד נרקמה היוזמה: “הרעיון הראשוני היה של דוברונסקי, שמתגורר בעמק הסיליקון. אליו הצטרפו זאב, ברדין וגלילי. התחלנו לקדם את הרעיון לפני 4 שנים. חילקנו תפקידים, הקמנו אתר, השגנו 10 אלף חתימות והגענו לשדה התעופה כדי לקבל את ברכתה של יונייטד. אבל זה לא ממש התרומם, עד לפני שנה, ואני שמח שזה סוף סוף קורה”.

 

קבלת הפנים למשתתפי הוועדה המוטסת, לפני העלייה למטוס קבלת הפנים למשתתפי הוועדה המוטסת, לפני העלייה למטוס צילום: עמית שעל

 

לבקוביץ’ עצמו הצטרף ליוזמה לאחר ש”יום אחד ישבתי ליד מנהל הרכישות של פייסבוק שחיכה לטיסה לישראל כדי לסגור עסקת רכישה. הוא כמובן טס בקונקשן, כי אין טיסות ישירות. הטיסה שלו התעכבה והמריאה באיחור של שלוש שעות, אז הוא ויתר על הטיסה. הוא אמר ‘נמאס לי’ וכך בוטלה עסקת הרכישה”.

 

לדברי לבקוביץ’, “היום אתה יכול לטוס מסן פרנסיסקו לכל בירה באירופה ולכל מקום באסיה. רק תל אביב לא היתה יעד כזה. תל אביב וטהרן. גם היום אני עובד עם משקיעים בקרנות שרחוק להם מדי ליסוע לישראל בשביל השקעה קטנה, ולכן הם מוותרים עליה. האמריקאים לא אוהבים להגיע לכאן סתם. הנסיעה מפרכת ויש עיכובים באופן קבוע, בכל עונה”.

 

להקת רטרובנד בקבלת הפנים למשתתפי הוועידה המוטסת להקת רטרובנד בקבלת הפנים למשתתפי הוועידה המוטסת צילום: עמית שעל

 

לדעת לבקוביץ' השקת הקו בין ישראל לסן פרנסיסקו הוא בעל משמעות קריטית. “אחרי הטיסה הזאת, יגיעו הרבה יותר משקיעים. כשיש טיסה ישירה, הרבה יותר פשוט למנכ”ל אמריקאי להגיע לכאן גם בשביל השקעה קטנה יחסית של 1-2 מיליון דולר”.

 

לבקוביץ' אומר כי הקו הישיר בין תל אביב לסן פרנסיסקו יוכל לגשר גם על פערי התרבויות, “למשקיע אמריקאי אין בעיה לשבת בחוף המזרחי ולהשקיע בבוסטון בלי להגיע לשם. כי הוא מרגיש שהוא מכיר את התרבות. את ישראל הם לא באמת מכירים. הם צריכים להגיע לכאן יותר בשביל זה”.

 

“בסוף אנחנו ננצח”

 

יחד עם זאת, לבקוביץ מספר שהמוניטין של ישראל בעולם לא מרקיע שחקים, מה שמשפיע גם על עשיית העסקים כאן ועל ההייטק. “יהודי חם, שסיפרתי לו על השקת הקו לא מזמן, אמר לי ‘בואו לא נעוף על עצמנו יותר מדי. אמנם יהיה יותר קל לטוס לכאן, אבל עדיין יהיה מבאס לנחות. אם לא נתקדם מבחינה דמוקרטית, ערכית ומוסרית, טיסה ישירה לבדה לא תספיק. לקח לנו 4 שנים לקרב את ישראל לעולם ב־4 שעות, אבל בינתיים התרחקנו מהעולם ב־40 שנה. אני מרצה באוניברסיטאות סטנפורד וברקלי נגד תנועת ה־BDS, ואנחנו מפסידים שם. אני מרצה מטעם הקונסוליה. לא נעים להיכנס למוסדות האלו. יש שם המון שלטים נגדנו. הרבה אנשים מפריעים להרצאות - לא רק פלסטינים, אלא גם אינטלקטואלים’”.

 

לבקוביץ שותף לעמדתו של אותו יהודי. “כשעברתי לעמק הסיליקון לפני 15 שנה, זו היתה גאווה להגיד שעבדתי בישראל. היום זאת כבר לא גאווה. אנחנו מפסידים בקרב ל־BDS”, מספר לבקוביץ, אבל עם זאת הוא שומר על אופטימיות: “אין לי ספק שבסוף ננצח”.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x