$
חדשות טכנולוגיה

סן פרנסיסקו כמשל? אובר עולה, חברות המוניות מתרסקות

חברת המוניות הגדולה בסן פרנסיסקו הגישה בקשה לפשיטת רגל וציינה את אובר כאחת הסיבות למצבה הנוכחי. החברות המסורתיות כפופות לרגולציות שמציבות אותן בעמדת נחיתות לעומת אפליקציות הנסיעות

עומר כביר 12:1625.01.16
חברת המוניות הגדולה בסן פרנסיקו הגישה בקשה לפשיטת רגל, בין השאר על רקע העלייה בשימוש בשירותים דוגמת אובר שהביאה לפגיעה בהיקף הנוסעים במוניות מסורתיות.

לפי דיווח של "הוול סטריט ג'ורנל", חברת Yellow Cab Cooperative Inc ציינה במסמכים שהוגשו לבית המשפט שהגיעה למצב הנוכחי בין השאר בעקבות צניחה חדה בהיקף הנסיעות לאור התחרות החריפה מול אפליקציות הזמנת נסיעות דוגמת אובר וליפט. אפליקציות אלו, אמרה נשיאת החברה פמלה מרטינז, אחראיות גם לעזיבה של נהגי מוניות.

 

רגולציות ואחריות לעובדים מבדילים בין אובר לחברות המוניות רגולציות ואחריות לעובדים מבדילים בין אובר לחברות המוניות צילום: Simon Dawson

 

גורם משמעותי נוסף בהגעתה של החברה לפשיטת רגל הוא מספר גבוה של תביעות פיצויים בעקבות תאונות שבהן היו מעורבים נהגיה. ביוני שעבר חויבה החברה לשלם פיצויים בסך 8.1 מיליון דולר לאישה שנפגעה בתאונה שבה היתה מעורבת אחת ממוניות החברה. לפי מסמכי פשיטת הרגל, נגד החברה עומדות עם כ-150 תביעות בשווי של עד 10 מיליון דולר. לשירותים דוגמת אובר, אגב, יש היסטוריה של התחמקות מתביעות פיצויים מסוג זה, בטענה שהנהגים אינם עובדים החברה ולכן היא לא אחראית לתאונות שביצעו.

 

"אנחנו בעיצומו של משבר פיננסי משמעותי", כתבה מרטינז במכתב שהועבר לעובדי החברה לפני כחודש. “חלקו הוא תוצאה של אתגרים עסקיים שלא נמצאים בשליטתנו, וחלקו תוצאה של פעילותינו שלנו".

 

Yellow Cab Cooperative מצטרפת לשורה חברות מוניות מסורתיות אחרות שהגיעו בתקופה האחרונה לכדי פשיטת רגל. חברת Yellow Cap משיקגו הגישה בקשה לפשיטת רגל בשנה שעברה, בין השאר על רקע התחרות מצד אפליקציות הזמנת נסיעות, ומומחים מעריכים שחברות רבות נוספות עתידות להצטרף אליהן. מאובר נמסר בתגובה ל"וול סטריט ג'ורנל": “אפליקציות כמו אובר מגדילות את שוק הנסיעות. לא מדובר במשחק סכום אפס, מבחר גדול יותר טוב יותר הן לנוסעים והן לנהגים. בליפט סירבו להגיב לדיווח.

 

חברות מוניות מסורתיות נמצאות בעמדת נחיתות משמעותית. בשעה שהן כפופות לרגולציות מחמירות בסוגיות כמו מחיר, שירותים שניתן להציע (בערים רבות בארה"ב לא ניתן להזמין מונית בטלפון, אלא רק לעצור אותה ברחוב), או אחריות משפטית לפעילות הנהגים, שירותים כמו אובר פועלים ללא כל מגבלות רגולטוריות. מצב זה מאפשר לאובר להציע מחירים זולים במיוחד לנוסעים (אלא אם מדובר ברגעי משבר של ביקוש גבוה, ואז מעלה החברה מחירים, כמו למשל בערב השנה החדשה), תוך התנערות מדרישות מעיקות כמו הבטחת תנאים בסיסיים לנהגים, שלא מוגדרים כעובדים של החברה, או קבלת אחריות במקרה של תאונות או מעשים אחרים בהם הם מעורבים. 

 

שיטת פעולה זה אפשרה לאובר לגדול בקצב מטורף, ולהפוך לחברת התחבורה הציבורית הגדולה בעולם, תוך שהיא שומרת על תקורה מינימלית ומנצלת את כוחה הבלתי-מרוסן על מנת לפרק את מודלי הפעילות המסורתיים ולנטרל מתחרים בדרכה להפוך למונופול דה-פקטו בשווקים רבים. בערים רבות זוכה מודל זה להצלחה ומביא למחיקת פעילותם של שירותי מוניות מסורתיים, שעומדים תחת תנאי פיקוח משמעותיים, ולהשתלטות על השוק של שירות נטול רגולציה או מחויבות חוקית לסטנדרטיים מינימליים.

 

תהליכים אלו צריכים לעמוד נגד עיניהם של מקבלי ההחלטות בישראל, בבואם להכריע האם להתיר לאובר להפעיל במדינה את שירות אובר X השנוי במחלוקת. שאלת הפעלתו של השירות, שמאפשר לכל בעל רכב לבצע נסיעות בתשלום, עומדת השבוע במרכזה של מחלוקת משמעותית בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמעוניין בהפעלתו, לשר התחבורה ישראל כץ, שמתנגד לכך.

 

אפשר לשער שכניסה של אובר X לישראל תביא לתהליכים דומים: ירידה משמעותית בהיקף פעילותם של שירותי מוניות מסורתיים שנתונים לרגולציה שירותית ובטיחותית קפדנית, לטובת עלייה בפעילותו של שירות שחייב דין וחשבון אך ורק למשקיעיו ולשורה התחתונה. כשהתוצאה עלולה להיות אובדן הכנסה חלק או כללי של נהגי מוניות רבים מצד אחד, ומתן שירות פחות טוב ופחות בטיחותי עם נהגים שמשתכרים משכורת רעב, אין לאפשר לאובר X להיכנס לפעילות בקלות ראש רק כדי לזכות בנקודות חיוביות בטווח הקצר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x