$
חדשות טכנולוגיה

צניחה חדה בביקוש למחשבים אישיים במהלך 2015

לראשונה מאז 2008 נמכרו פחות מ-300 מיליון יחידות. התחרות מצד הסמארטפונים והטאבלטים משחקת תפקיד, אבל גם העדכון החינמי של ווינדוס 10 פגע במכירות

נמרוד צוק 11:3013.01.16
הצניחה במכירות ה-PC שוב שוברת שיאים: הביקוש למחשבים אישיים צנח ברבעון האחרון של 2015 ירדה ב-10.6% לעומת הרבעון המקביל ב-2014, הירידה החדה ביותר ברבעון אחד אי פעם, על פי נתוני IDC. זהו כבר הרבעון החמישי ברציפות בו נתוני המכירות מצויים במגמת ירידה, והשנה שעברה היתה הראשונה מאז 2008 במהלכה נמכרו פחות מ-300 מיליון מחשבים - 276.2 מיליון יחידות בלבד. גם על פי נתוני גארטנר נרשמה ירידה אולם דרמטית פחות, של 8.3%.  

לפי IDC נמכרו במהלך הרבעון ברחבי העולם 71.9 מיליון מחשבים, כולל מכירות עונת החגים הנוצריים. הפגיעה במכירות, אומרים בחברת המחקר, נבעה בעיקר מהתחרות המתעצמת מצד סמארטפונים וטאבלטים, לצד הארכת פרק הזמן הממוצע להחלפת מחשב וגורמים פיננסיים כללים כמו השער הנמוך של מטבעות רבים במהלך השנה והירידה הכללית במחירי הסחורות.

 

 צילום: שאטרסטוק

 

גורם נוסף למכירות האיטיות היו השינויים בשדה מערכות ההפעלה - ההוצאה לגמלאות של ווינדוס XP ב-2014 (שגררה גל של החלפת מחשבים ישנים בשנה זו) והשחרור של ווינדוס 10 השנה כשדרוג חינמי לבעלי מערכות הפעלה קודמות גרמה למשתמשים ביתיים וארגונים רבים להמנע מרכישת מחשבים חדשים במהלך 2015. בשנה הנוכחית, טוענים ב-IDC, נראה רכישות בהיקף רחב יותר של דגמי מחשבים חדשים שמותאמים לווינדוס 10.

 

מבחינת חלוקת השוק בין היצרניות לא נצפו במהלך הרבעון שינויים דרמטיים: לנובו נותרה במקום הראשון עם נתח שוק של 21.4% ומכירות של 15.4 מיליון מחשבים, ירידה של 4.5%, HP החזיקה ב-19.9% מהשוק עם מכירות של 14.3 מיליון יחידות וירידה של 10.1% , דל ירדה ב-5.7% וסיימה את הרבעון עם מכירות של 10.2 מיליון יחידות ונתח שוק של 14.1% , כאשר אפל ואסוס חלקו את המקום הרביעי עם נתח שוק של 7.9% ו-5.7 מיליון יחידות כל אחת. שתי החברות היו היחידות מבין חמש היצרניות המובילות שסיימו את הרבעון עם גידול עולמי בהיקף המכירות - אפל צמחה ב-2.8% ואסוס ב-0.8%.

 

הירידה החדה ביותר בהיקף המכירות נרשמה בקרב היצרניות הקטנות יותר, שאיבדו ביחד 21.9% ממכירותיהן לעומת הרבעון המקביל ב-2014 ומכרו ביחד 20.7 מיליון יחידות, שהן נתח שוק של 28.7%. לאורך השנה כולה איבדו החברות הקטנות 19.7% מנתח השוק שלהן.

 

המנצחת הגדולה בשוק האמריקאי היתה לנובו, שהיקף המכירות שלה זינק ב-21.3% ברבעון, והביא אותה לנתח שוק של 12.5%, מעט מתחת לאפל שצמחה אף היא אם כי בשיעור מתון יותר של 8.9%. המפסידה הגדולה היתה טושיבה, שאיבדה במהלך 2015 כולה כמעט 20% מהיקף המכירות שלה בארה"ב וסיימה את השנה עם נתח שוק של 5.3% בלבד.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x