$
חדשות טכנולוגיה

לא עוצרת: אובר צפויה להשלים סבב גיוס של 2.1 מיליארד דולר

זאת לפי שווי של 62.5 מיליארד דולר; מדובר בגיוס השמיני במספר שמבצעת החברה בחמש השנים האחרונות

עומר כביר 21:4103.12.15

אובר צפויה להשלים בקרוב סבב גיוס עצום נוסף של 2.1 מיליארד דולר לפי שווי של 62.5 מיליארד דולר, כך מדווחת הערב (ה') סוכנות הידיעות בלומברג.

 

 

 

על דבר הגיוס הצפוי, השמיני במספר בחמש השנים האחרונות, דווח כבר בסוף אוקטובר, ואולם כעת אומרים מקורות שהחברה הגישה מסמכים שמפרטים את תוכניות הגיוס, ושכוללים גם את סכומו ושוויה העדכני.

 

לפי בלומברג, בסבב העדכני צפויים להשתתף קרן הגידור Tiger Global Management ומנהל ההשקעות טי. רו פרייס. בנוסף מנסה החברה לגייס משקיעים אסטרטגיים בעלי עניין עסקי משותף. משקיע מסוג זה יכול להיות, למשל, חברת מיקרוסופט שביולי השקיעה בחברה 100 מיליון דולר. טייגר גלובל משקיעה בכמה מהמתחרות המרכזיות של אובר מחוץ לארה"ב, ובהן Didi Kuaidi הסינית, שמוקדם יותר השנה גייסה 3 מיליארד דולר, Ola ההודית ו-GrabTaxi הסינגפורית.

 

 

 צילום: Simon Dawson

 

לדברי מקורות בעלי ידע בנושא, במסגרת שיחות עם משקיעים אפשריים אומרת אובר שהכנסותיה הגולמיות גדולות מ-10 מיליארד דולר בשנה. עם זאת, מדובר במספר שמחושב באמצעות הכפלת ההכנסות באחד מ-52 השבועות, 12 החודשים או ארבעת הרבעונים האחרונים, כך שהיקף ההכנסות הגולמיות בפועל יכול להיות שונה משמעותית. בנוסף, המספר לא מקזז הוצאות וכולל סכומים שהועברו מאובר לנהגים (ושבדו"ח רבעוני רגיל לא היו נספרים כהכנסה).

 

לדברי מקורות, בשנה החולפת ההכנסה הגולמית של אובר בארה"ב גדלה ב-200%, ופעילותה ב-80 ערים שונות בעולם כבר רווחית. מספר הנסיעות שביצעה החברה בארה"ב השנה גדל ב-250% לעומת השנה שעברה.

 

סבב הגיוס הנוכחי צפוי להפוך את אובר לסטארט-אפ הפרטי עם שווי השוק הגבוה בעולם, לאחר שבסבב הגיוס שערכה החברה בקיץ הוערך שווייה ב-50 מיליארד דולר. עד היום גייסה אובר 8.21 מיליארד דולר בסך הכול, 6.7 מיליארד מהם ב-12 החודשים האחרונים. הגיוס הגדול הראשון של החברה, 1.2 מיליארד דולר, בוצע ביוני 2014 ואז עמד שווייה על 18.2 מיליארד דולר.

 

אובר, שהוקמה ב-2009, פעילה היום ב-300 ערים ב-63 מדינות והיא בפועל חברת התחבורה הציבורית הגדולה בעולם. חרף הגידול העצום שרשמה, לחברה תקורה נמוכה יחסית שכן הנהגים שעובדים בשירותה לא מוגדרים כעובדי החברה אלא כקבלנים עצמאים.

 

 

 

מודל זה מאפשר לאובר להיכנס למוקדי פעילות חדשים בלי הצורך להקים תשתית מקומית רחבה בדמות רכישת צי רכב ושכירת נהגים ועובדים אחרים שיתחזקו אותם. מודל זה, וכן מנהגים אחרים של החברה כמו שימוש בנהגים חסרי רישיון מתאים לבצע עבודה של נהגי מוניות, הוליד עימותים ותביעות משפטיות רבים במדינות השונות שבהן פעילה אובר, ובאזורים מסוימים אף נאסרה פעילות החברה לחלוטין. חרף זאת, וחרף הביקורת הרחבה שמופנה כלפי אובר בתקשורת, היא לא התקשתה לגייס סכומים רבים ממשקיעים בולטים כמו קרנות ההון סיכון Benchmakr ו-Google Ventures, גולדמן זאקס, או ענקית האינטרנט הסינית באידו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x