$
חדשות טכנולוגיה

פרשנות

עליבאבא, מיקרוסופט או פייסבוק - מי תקנה את יאהו?

אם יאהו תחליט להיפרד משירותי האינטרנט שלה, הכוללים בין היתר את טאמבלר ופליקר, יש ללא מעט חברות סיבות טובות לרכוש אותם

עומר כביר 12:5803.12.15

דירקטוריון יאהו מקיים השבוע דיונים מהותיים על העתיד האסטרטגי של החברה, ובמרכזם השאלה האם הגיע הזמן להיפרד מעסקי האינטרנט המקרטעים שלה – דוגמת הפורטל, שירות המייל, אתרי התוכן ועוד. מבחינת יאהו, לא ברור לחלוטין מה יישאר מהחברה אחרי שתמכור את פעילות הליבה שלה. 

אבל שאלה מעניינת לא פחות היא מי יכולה לקנות את פעילות האינטרנט של החברה, ולהפוך בכך בפועל ליאהו החדשה. הנה כמה קונים אפשריים.

 

עליבאבא – לענקית האינטרנט הסינית יש יחסים קרובים עם יאהו, שמחזיקה כיום ב-15% ממניותיה (ולמעשה, מרבית שווי השוק של יאהו מגיעה מאחזקותיה של עליבאבא). החברה הסינית נמצאת בתנופת התרחבות משמעותית, ורכישת פעילות התוכן של עליבאבא יכולה לשמש עבורה מנוף להרחבת פעילות בארה"ב ובשווקים מערביים אחרים, שבהם יאהו היא מותג מוכר וידידותי יותר למשתמש.

 

עם זאת, לפי דיווח מהיום של הוול סטריט ג'ורנל, מדובר בתרחיש בעל סיכויים לא גבוהים. מקור בעל ידע בנושא אמר לעיתון שיש סבירות נמוכה שעליבאבא תפעל לרכישת פעילות האינטרנט של יאהו, ושאין לה עניין מיוחד ברכישת חלקה של יאהו בחברה הבת (המצליחה יחסית) יאהו יפן. בנוגע לרכישת מניות עליבאבא שמוחזקות בידי יאהו, אמר המקור שהחברה תהיה נכונה לעשות זאת רק אם המניות יימכרו בהנחה משמעותית.

 

מריסה מאייר מנכ"לית יאהו מריסה מאייר מנכ"לית יאהו צילום: רויטרס

 

מיקרוסופט – ענקית התוכנה כבר ניסתה לרכוש את יאהו ב-2008, אבל המגעים סוכלו על ידי המייסד ג'רי יאנג. בשנים שחלפו מיקרוסופט שינתה משמעותית את המיקוד האסטרטגי שלה, ובין היתר נמצאת בהליך צמצום משמעותי של פעילות החומרה שלה, ונראה שהחברה ממוקדת פחות משהיתה בעבר ביצירת והפצת תוכן מקוון. עם זאת, שירותים שונים של יאהו ישתלבו מצוין עם מוצרים קיימים של מיקרוסופט, כמו שירות המייל הפופולרי שלה. בנוסף, המיקוד של יאהו בשנים האחרונות ביצירת אפליקציות מובייל מוצלחות יתחבר מצוין עם האסטרגיה של מיקרוסופט להגביר את הנוכחות שלה בכל פלטפורמות המובייל הקיימות.

 

פייסבוק – בשנים האחרונות נשמעו טענות שיאהו צריכה להידמות יותר לפייסבוק, ולשים דגש רב יותר על יכולות חברתיות. פייסבוק, מצדה, מבצעת מזה כמה זמן מהלכים זהירים בדרך להפוך גם לספקית תוכן מקורי, ולא רק למתווכת תוכן. רכישת פעילות האינטרנט של יאהו תוכל להזניק הליך זה משמעותית, ושילוב התוכן של יאהו עם היכולות החברתיות של פייסבוק ייצור מפלצת תוכן אימתנית שתאיים על הרבה מו"לים חזקים. מפחיד.

 

שחקן חדש בתחום התוכן – לא חסרות חברות שרוצות להיכנס לתחום התוכן המקוון, החל מחברות מדיה מסורתיות שרוצות לבסס פעילות רחבה ומשמעותית ברשת, ועד חברות סלולר שמעוניינות לפתח אפיקי הכנסה חדשים. בעבור כל אחד מהגורמים האלו, רכישת שירותי האינטרנט של יאהו יכולה להיות צעד משמעותי מוצלח בכיוון הזה. בתנאי שיצליחו לשנות את התרבות הארגונית הבעייתית של החברה ולייעל משמעותית את פעילותה.

 

קרן גידור או אחזקות – יכול להיות שבחלקים, פעילות האינטרנט של יאהו שווה הרבה יותר מאשר כחידה שלמה. רוכשת אפשרית לפעילות האינטרנט יכולה להיות קרן גידור שאחרי הרכישה תתחיל לפרק את החברה לגורמים – שירות המייל לחברה נפרדת, אפליקציות המובייל לשחקנית אחרת וכן הלאה. יהיה זה סוף עצוב לחברה שהגדירה את האינטרנט בימיו הראשונים, אבל ייתכן שאין עתיד לגיטימי אחר ליאהו. אפשרות נוספת היא קרן שתרכוש את יאהו על מנת לשקם את החברה ולמכור אותה ברווח. זה עבד עם סקייפ – ב-2009 סילבר לייק, אנדרסן הורוביץ, ותאגיד פנסיה קנדי קנו מאיביי 65% משירות השיחות לפי שווי של 2.75 מיליארד דולר. שנה וחצי אחר-כך, רכשה מיקרוסופט את השירות בעסקה בשווי 8.5 מיליארד דולר. אולי אפשר לעשות את זה גם עם יאהו?

 

רק באשליות הכי גדולות:

גוגל ואפל – יש לא מעט שמפנטזים על רכישת פעילות האינטרנט של יאהו על ידי שתי ענקיות הטכנולוגיה. אבל אפל מעולם לא הראתה עניין ביצירת והפצת תוכן מקורי (היא מעדיפה לגזור קופון באמצעות מכירת תכנים של אחרים), ולגוגל יש תשתיות תוכן חזקות מספיק משלה – ובראשן יוטיוב וגוגל ניוז – ואינה צריכה באמת את הנטל של יאהו. זו פנטזיה יפה, אבל לא מציאותית.

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x