$
אפליקציות

מדריך כלכליסט

10 שיטות לגרום לאפליקציה שפיתחתם לבלוט מעל השאר

האם להציע חינם את האפליקציה, איך לגרום לגיימרים לשלם, איפה לפרסם ומתי עדיף לפנות לבלוגרים וכיצד להשתמש במודל שהפך ללוהט ביותר בתעשייה? בתקופה שבה שוק האפליקציות צפוף מאי פעם, הנה הטריקים שיסייעו לכם להגדיל את ההכנסות

עומר כביר 18:4423.11.15

זהו, זה נגמר. סיימתם לפתח את האפליקציה שלכם, שכמובן הולכת לשנות את העולם, והעליתם אותה לאפסטור של אפל ולגוגל פליי. כל מה שנשאר הוא לשבת בנחת ולראות איך המשתמשים זורמים ולהתחיל לפנטז על היאכטה, לא? ובכן, ממש לא.

כמו שכל מפתח מנוסה יודע, העבודה הקשה רק מתחילה עכשיו. שכנוע משתמשים להשתמש באפליקציה והפיכתה למקור הכנסה אמיתי הם תהליך מורכב לא פחות מהפיתוח ולעתים אף הרבה יותר, והוא עלול להסתיים באכזבה ובמפח נפש. כשבחנויות היישומים יש למשתמשים מיליוני אפשרויות, כבר לא מספיק לפתח שירות או משחק מוצלח ולקוות לטוב.

 

ברנדון קרהאם מנהל פרסום ואסטרטגיית מוצר בגוגל ברנדון קרהאם מנהל פרסום ואסטרטגיית מוצר בגוגל צילום: תומי הרפז

 

"אם הצלחת לבנות אפליקציה מצליחה בלי שום שיווק, אתה האדם עם הכי הרבה מזל בהיסטוריה", אומר ל"כלכליסט" ברנדון קרהאם, מנהל פרסום ואסטרטגיית מוצר בגוגל. "כל שאר המפתחים צריכים אסטרטגיה כדי לגרום לאנשים להשתמש בפיתוח, לקדם ולשווק אותו". כדי להקל על התהליך ריכזנו ב"כלכליסט" 10 טיפים מרכזיים למפתחי אפליקציות שרוצים לפרוץ לקהל הרחב ולגרום לו לשלם.

 

איך לשווק

 

1. מתי לרכוש פרסומות

 

הדרך הסטנדרטית לשווק אפליקציות היא פרסום בתשלום. אפשרות מקובלת היא פרסום בפייסבוק או בטוויטר, אך לדברי קרהאם מודלים שזוכים להצלחה גדולה הם באנרים בתוך אפליקציות אחרות ותוצאות חיפוש ממומנות במנועי חיפוש או בחנות פליי (באפסטור אי אפשר לעשות זאת). נוסף על כך ממליץ קרהאם, שאינו נטול אינטרס כמובן, על שימוש ביוטיוב לפרסום אפליקציות.

 

"חברת Machine Zone, שמפתחת את Game of War, הריצה פרסומות בת 30 שניות בקמפיין יוטיוב ושילמה רק במקרים שבהם המשתמש צפה בכל הפרסומת", הוא אומר. "לדברי החברה, צופי יוטיוב שהורידו את האפליקציה ביצעו יותר רכישות בתוכה בהשוואה למשתמשים מפלטפורמות אחרות".

 

2. מתי לא לרכוש פרסומות

 

הניסיון מלמד שפרסומות עובדות טוב יותר באפליקציות שזמינות להורדה חינם. אם יש לכם אפליקציה בתשלום, נראה שהפרסומות לא יצדיקו את ההשקעה בהן. "מה שקורה הוא שהמשתמשים מקליקים על הבאנר, רואים שמדובר באפליקציה בתשלום, לא מורידים אותה — והמפתח בכל זאת משלם עמלה", הזהיר מפתח האפליקציות פרנצ'סקו זבינאטי (שיצר בין היתר את יישום מעקב המחירים PriceRadar ואת אפליקציית הפרטיות Silentium) את גולשי האתר "מקוורלד".

 

3. בלוגים במקום פייסבוק

 

יש דרכי קידום אחרות לצד פרסומות, שיכולות להתברר כמוצלחות מהן. יצירת באזז בפייסבוק ובטוויטר היא אפשרות שיכולה לספק תוצאות טובות, אבל דורשת אפליקציה ייחודית ויוצאת דופן והבנה עמוקה של אופן הפעילות של המדיה החברתית. מעטים היישומים העצמאיים שפורצים לתודעה בדרך זו.

 

השיווק בפייסבוק לא תמיד מספיק השיווק בפייסבוק לא תמיד מספיק

 

שיטה כדאית מזו היא פנייה לאתרים ולבלוגים מובילים שעוסקים בביקורת ובסקירת אפליקציות — כולל "כלכליסט" כמובן, בכתובת tech@calcalist.co.il. ערכו סקר שוק קצר, בדקו במה האתרים השונים מתמקדים (משחקים? אפליקציות שימושיות?), ושלחו פנייה ובה מידע רחב על האפליקציה בתוספת תמונות.

 

אין סיבה להסתפק רק באתרים ישראליים או אמריקאיים: במדינות רבות יש סצנה פורחת של בלוגים ואתרים שעוסקים באפליקציות, והצלחה במדינה אירופית גדולה יכולה להיות משמעותית מאוד. "כשהאתר הגדול בספרד שמוקדש לאייפון כתב ביקורת על אפליקציה שפיתחתי, היא נכנסה לראש טבלת ההורדות במדינה ונשארה שם שבוע וחצי", אומר זבינאטי.

 

4. בליץ הוא אפקטיבי

 

הצלחה באפסטור או בפליי היא לולאת היזון חוזר: אפליקציות שהגיעו לראש טבלת ההורדות יזכו להורדות נוספות מעצם היותן מדורגות גבוה, וחוזר חלילה. לכן, פריצה ראשונית לטבלה משפרת מאוד את סיכויי ההצלחה של האפליקציה. לדברי זבינאטי אפשר להגיע לכך במאמץ קטן יחסית, לפחות באפסטור, שדורש מהמפתחים לארגן "בליץ" הורדות.

 

"מניסיוני הדירוג בטבלה מבוסס על מספר הורדות בפרק זמן מסוים", הוא מסביר. "אם צברת 100 כאלה בשעה, כנראה תופיע בראש טבלת האפסטור בעדכון הבא". דרך אחת לדאוג לכך היא השקעה גדולה וחד־פעמית בפרסומות שיופיעו במשך יום אחד או פחות. מהלך כזה, אם יתבצע בדרך נכונה, יכול להביא לעלייה גדולה ומהירה בהורדות, שתספיק כדי להזניק את האפליקציה.

 

איך לעשות כסף

 

כך תעשו כסף מהאפליקציה שפיתחתם כך תעשו כסף מהאפליקציה שפיתחתם איור: ערן מנדל

 

5. תשלום? לא לכולם

 

הדרך הכי פשוטה לעשות כסף מאפליקציות היא למכור אותן. שמים תג מחיר, מ־99 סנט ומעלה, ומחכים למזומנים. עם זאת, מרבית העוסקים בתחום אינם ממליצים לבחור באפשרות זו. מעט מאוד משתמשים מורידים אפליקציות בתשלום, בייחוד משום שלמרבית היישומים יש חלופה חינמית כיום, והשימוש באפשרות זו פוחת במהירות.

 

מכירת אפליקציה בתשלום מתאימה בעיקר למותגים גדולים (למשל מונופול), משחקים מושקעים (כמו GTA: סן אנדראס) או אפליקציות בעלות קונספט ייחודי וקשה לשכפול. אם האפליקציה שלכם אינה עומדת בקריטריונים האלה, ואתם עדיין רוצים למכור אותה, מומלץ להציע גרסה בסיסית אך שימושית חינם, ולמכור בתשלום גרסת פרו בעלת תכונות מתקדמות.

 

6. בחרו את המחיר הנכון

 

אם בכל זאת בחרתם לבקש תשלום, דעו שהתמחור הוא תורה בפני עצמה. אפליקציה זולה לא בהכרח תזכה ליותר הורדות מאפליקציה יקרה, ולא מעט מפתחים הופתעו לגלות שהיקף השימוש עלה דווקא אחרי מהלך ייקור. במקרים רבים אפליקציות בעלות תג מחיר גבוה נתפסות כאיכותיות יותר, בייחוד אם הן פונות לאנשי מקצוע. מומלץ לנסות ולשחק עם מחיר האפליקציה כדי לגלות מה עובד.

 

7. מבצע זה משתלם. למפתח

 

מבצע לזמן מוגבל, שבו האפליקציה נמכרת בהנחה, משרת את המפתח בשתי דרכים. ראשית, הוא מושך משתמשים גולשים שלא היו קונים אותה בדרך אחרת ומשיב הכנסות אבודות. שנית, הוא יוצר זינוק בהיקף ההורדות, שמעלה את האפליקציה למיקום גבוה יותר בטבלה, וכך עוזר לייצר הכנסות ארוכות טווח. חשוב שלא להציע מבצעים בתדירות גבוהה מדי, שכן אז יעילותם פוחתת במידה ניכרת.

 

8. שלבו פרסומות בחוכמה

 

גם אם אתם מכירים את כל הטריקים בספר, צריך לזכור שרק מיעוט קטן מהמשתמשים מוציאים כסף על אפליקציות בדרך כלשהי. זוהי הסיבה שמפתחים רבים משלבים פרסומות בתוך האפליקציות, בין שמדובר בבאנר על עמוד שלם, ובין שמדובר בבאנר בתחתית המסך או בפרסומת וידיאו. גם כאן צריך להתנהל בחוכמה. "חשוב מאוד שהפרסומת תשולב באופן טבעי באפליקציה", אומר קרהאם.

 

לימדו היכן חכם לפרסם לימדו היכן חכם לפרסם

 

"אסור שהיא תופיע במקום שבו יש הרבה אקשן במשחק למשל, או באזור שבו המשתמש עלול להקליק עליה בטעות. המיקום הטבעי לפרסומות במשחקים הוא בין שלבים, בעיקר פרסומות וידיאו".

 

דרך מוצלחת לשלב פרסומות היא לשאול את המשתמש אם הוא רוצה לראות אותן במקום לשלם כסף, אמיתי או וירטואלי. כשהמשתמש יכול לבחור בין פסילה במשחק, תשלום או צפייה בפרסומת קצרה, יש סיכוי טוב שהוא יעדיף את האפשרות האחרונה. זה מצב נדיר שבו כולם מרוויחים. ואפשר גם לבחור בדרך ההפוכה: לא מעט מפתחים שהציעו למשתמשים לשלם סכום צנוע תמורת הסרת הפרסומות מהאפליקציה הצליחו לרשום הכנסות נאות עקב זאת.

 

9. גלו מה המשתמשים עושים

 

כדי לשפר את מודל קידום האפליקציה ואת הדרכים להפיק ממנה כסף כל הזמן, צריך לדעת מהו אופי השימוש בה, בעזרת כלי ניתוח (אנליטיקס). "לא מדובר רק על כלים שמדרגים את הפופולריות של האפליקציה, אלא גם שירותים כמו Flurry שמספקים מידע מעמיק", אומר קרהאם. "כך אפשר לדעת כמה שלבים המשתמשים מתקדמים במשחק שפיתחתם, מתי הם עוזבים את האפליקציה, אילו מוצרים וירטואליים הם מעדיפים.

 

"זה מאפשר לקבל החלטות חכמות: למשתמשים שנוהגים לבצע רכישות בתוך האפליקציה אפשר להציג פרסומות שמעודדות קניות נוספות, ולאחרים אפשר להציג פרסומות בתשלום למוצר או לשירות אחר. אם אתה רואה שאנשים נתקעים בשלב מסוים במשחק אפשר להקל עליהם, או להציע להם לשלם מעט כדי לעבור הלאה".

 

10. פצחו את ה־Freemium

 

מודל ה־Freemium, שמשלב הורדה חינם ומכירת מוצרים וירטואליים בתשלום, הפך למודל ההכנסות הפופולרי ביותר במשחקי מובייל בשנים האחרונות. יש דברים רבים שאפשר למכור: דמויות נוספות, עוד פסילות, שדרוגים שמקלים על הצלחה במשחק, תכונות מתקדמות ועוד. המשחקים וקהליהם שונים זה מזה, אך יש שלל טריקים — מרושעים יותר ופחות — שעובדים כמעט בכולם, וכאן נציג חמישה מהבולטים שהם. האם להשתמש בהם? תלוי עד כמה אתם מוסריים.

 

קיצור זמן ההמתנה:

עזר ל: Candy Crush Saga

מתן מספר פסילות מוגבל לשחקן. אם הוא נכשל, עליו להמתין זמן מה לפני שיוכל לשחק שוב, או לשלם קצת כדי לחזור למשחק. מודל זה היה אחד הגורמים העיקריים שהפכו את קנדי קראש למכונת מזומנים.

 

מכונת המזומנים של קנדי קראש עובדת על קיצור זמן ההמתנה מכונת המזומנים של קנדי קראש עובדת על קיצור זמן ההמתנה

 

מטבעות וירטואליים:

עזר ל: Angry Birds 2

משחקים רבים כוללים מטבעות וירטואליים המשמשים לרכישת דמויות ושדרוגים. אפשר להציע אותם תמורת הצלחה במשחק או תמורת כסף אמיתי. הדרך היעילה ביותר לעשות זאת היא לתמחר ביוקר חבילות קטנות (99 סנט ל־10 מטבעות, למשל) ובזול חבילות גדולות (4.99 דולר ל־200 מטבעות). המטבעות, צריך לזכור, אינם עולים דבר למפתח, ועסקה מדומה כזאת מכניסה מאוד מבחינתו.

 

יצירת מתח:

עזר ל: Walking Dead

אם במקום משחק קז'ואל בחרתם ליצור משחק בעל עלילה מורכבת ומפותלת, תוכלו להציע לשחק בחלק גדול ממנו חינם (אפילו במחצית מהמשחק), לעצור את העלילה בנקודה מותחת ולדרוש תשלום כדי להמשיך. זה אולי אכזרי למדי, אבל יעיל מאוד.

 

התחלה בחינם:

עזר ל: Fruit Ninja

בתחילת הדרך ספקו שדרוגים בחינם (למשל, אפשרות לחזור לאותה נקודה במשחק אחרי פסילה), ובהמשך דרשו תשלום צנוע כדי להיעזר בהם שוב. משתמשים שהתרגלו להשתמש בשדרוגים יפתחו את הארנק בקלות רבה יותר.

 

רכישה כהישג:

עזר ל: Rayman Fiesta Run

לא תמיד כדאי להציע לרכוש שדרוגים באופן חופשי. חלק מהמשחקים מספקים אותם רק כאשר מתקדמים בשלבים או משלימים משימות. בכך הופכת הרכישה עצמה לתגמול על הצטיינות במשחק.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x