שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
אינטרנט

פרשנות

שוק הזרמת המוזיקה צפוף, והישראלים נפגעים

Rdio, אחד משירותי הסטרימינג היחידים שמוצעים לגולשים בישראל, נסגר - עקב הפסדים מתמשכים ותחרות קשה. איך זה הולך להשפיע על שוק הסטרימינג בכלל ועל הישראלים בלבד?

נמרוד צוק 15:4118.11.15

הסגירה הפתאומית של שירות הסטרימינג rdio היא ללא ספק בשורה מדכדכת למשתמשים, בפרט בישראל, בה היה השירות אחת מההאופציות החוקיות הבודדות למי שרצה גישה לקטלוג נרחב של מוזיקה בסטרימינג. אבל לא רק לישראלים, אלא גם לבעלי המניות בחברה, שהפסידו עליה לפחות כ-50 מיליון דולר. 

עם זאת, לא נראה שנותרו לחברה אלטרנטיבות רבות. היא התמודדה עם קשיים רבים: בסיס משתמשים שהתקשה לגדול בקצב סביר, הכנסות שלא הצליחו לאזן את קצב שריפת המזומנים, תמלוגים גבוהים לחברות התקליטים ותחרות מאיימת מצד אפל, ספוטיפיי וגוגל. עכשיו נותרו לה שתי ברירות: להכריז על פשיטת רגל או למצוא משקיע שיסכים לקחת הימור גדול ולסכן סכום גבוה עוד יותר מ-125 מיליוני הדולרים שכבר הושקעו בחברה, בנסיון למצוא את הדרך להגיע אל מאות מיליוני המאזינים הפוטנציאליים שעדיין לא נכבשו בקסם שרותי הסטרימינג. התוצאה הסופית ידועה - השירות גם פשט רגל וגם מכר חלק מנכסיו ב-75 מיליון דולר לידי פנדורה.

 

 

Rdio. מצמצמים הפסדים Rdio. מצמצמים הפסדים

 

שוק המוזיקה בסטרימינג, במיוחד בארצות הברית ואירופה הפך לענף צפוף במיוחד. הוא כולל את ספוטיפיי, אמזון, דיזר הצרפתית, אפל מיוזיק, טיידאל של ג'יי-זי, מספר שרותי מוזיקה נפרדים מבית גוגל ויוטיוב, רפסודי וגרוב מיוזיק פאס של מיקרוסופט.

מה נעשה בלי Rdio? מה נעשה בלי Rdio?

 

אלו הן רק השחקניות הבולטות ביותר, אבל כולן מציעות פחות או יותר אותו הדבר מבחינת היצע התכנים, עם  גישה חופשית לכמה עשרות מיליוני שירים מהקטלוגים של חברות התקליטים הגדולות, עם תוספות של לייבלים קטנים ומעט חומרים בלעדיים שהן מפיקות בעצמן או מצליחות להשיג מחלק מהאמנים. גם התמחור דומה אצל כולן – 10 דולר בחודש לאדם אחד לצד מסלולים מוזלים שונים כמו חבילות משפחתיות.

 

בישראל, לעומת זאת, מסיבות הקשורות כפי הנראה בעיקר בסוגיות של זכויות יוצרים - הן חברות התקליטים והן חברות הסטרימינג מעדיפות לשמור על שתיקה מתמשכת בנושא) - כל השפע הזה כמעט ואינו נגיש. Rdio היתה החלוצה שפתחה את שעריה בסוף 2013 למשתמשים מקומיים, ומאז הצטרף אליו Tidal, אבל רוב השירותים הגדולים והבינלאומיים אינם מגיעים ארצה.

 

Rdio אינו מקרה בודד. אנו רואים כעת כיצד השוק הולך ומצמצם את מספר השחקניות בשוק: מוג נבלע בידי ביטס, שנרכשה בעצמה על ידי אפל. WiMP נרכש על ידי Tidal, גוגל התמזגה עם Songza ושורה של חברות קטנות ופחות ידועות נסגרו או נרכשו. השאלה היא כמובן האם התהליך הזה טוב לנו. בסוף הדרך נשאר עם מספר קטן של אלטרנטיבות, אבל מאחר ורוב המשתמשים לא משלמים על יותר משירות סטרימינג אחד במקביל, צמצום דווקא יכול להשאיר אותנו עם כמה שחקניות חזקות ובריאות שיוכלו להתפשט לשווקים חדשים מהר יותר, לשלם לאמנים טוב יותר ולספק למנויים קטלוגים נרחבים ומגוונים יותר. ואולי גם להכנס לישראל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x