שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
מכשירים

צופים רחוק: גוגל ואפל ממציאות את הטלוויזיה מחדש

אחרי שנים שבהן אפל התייחסה לטלוויזיה כתחביב, הגרסה החדשה של אפל TV עושה הכל כדי לגרום לצופים לתקשר עם המסך. גוגל, מצדה, הופכת את הטלוויזיה לחלק מחזון הבית החכם שלה. האם המסך שבסלון סוף סוף עומד להשתנות?

עומר כביר 09:4502.11.15
אפל TV, הממיר החכם החדש של אפל, החל להימכר בסוף השבוע בארה"ב. זהו הדור הרביעי של המכשיר, ונראה שבניגוד לקודמיו, הפעם יצרנית האייפון לוקחת את הטלוויזיה ברצינות. היא לא היחידה: בחודש שעבר השיקה גוגל גרסה חדשה של הכרומקאסט, סטיק מתוצרתה שמתחבר לטלוויזיה ומוסיף לה יכולות חכמות.

זו עשויה להיות תחילתה של מהפכת טלוויזיה אמיתית. יותר מ־60 שנה עברו מאז שהיא הפכה למוצר צריכה המוני, ולמרות כל השדרוגים שעברה אנחנו עדיין יושבים ורואים תמונות נעות וקול. פרט לקונסולות הגיימינג, שום דבר לא באמת גורם לנו לתקשר עם המסך, גם לא הטלוויזיות החכמות שנכנסו לשוק בשלוש השנים האחרונות. כעת אפל וגוגל, שהשתעשעו בעבר בניסיונות בתחום הטלוויזיה, רוצות להמציא אותה מחדש.

 

 צילום: בלומברג

 

אפל: אינטגרציה, מפתחים ומיקוד

 

כשסטיב ג'ובס נשאל לפני מותו על פעילות אפל בתחום הטלוויזיה, הוא נהג לומר שמדובר בתחביב. מוצרי אפל TV, שהחלו את דרכם עוד ב־2007, לא התיימרו לעשות יותר מדי פרט להזרמת תכנים מאייטיונס וגישה לכמה שירותי סטרימינג, כמו נטפליקס והולו.

 

הדור המחודש של אפל TV, עם זאת, מראה שמבחינת החברה כבר לא מדובר בסתם תחביב. על פניו המכשיר, עם תג מחיר התחלתי של 150 דולר, לא שונה ביכולותיו ממוצרים אחרים בשוק. התוספת של סירי נחמדה, במיוחד אפשרויות החיפוש בשפה חופשית ("הראי לי סרטים עם ביל קריסטל ומג ראיין", למשל), אך גם למכשירים אחרים יש שליטה קולית.

 

 

אז מה הופך את אפל TV החדש למיוחד? ראשית, האינטגרציה. אפל הלכה צעד משמעותי כדי ליצור חוויה אחידה במגוון שירותים שונים. החיפוש הקולי של סירי, למשל, עובד לא רק עם אייטיונס אלא גם עם נטפליקס, הולו, HBO ועוד ומציג את כל התוצאות בממשק אחד. חיפשתם פרק של "הבית הלבן"? תקבלו הצעות לצפות בו במגוון שירותים שונים (בארץ המצב קצת שונה, ראו הסבר). היכולת עדיין לא עובדת עם כל האפליקציות שזמינות לאפל TV, אך זה כנראה זמני.

 

שנית, המפתחים. אפל היא לא הראשונה ליצור פלטפורמת פיתוח אפליקציות למסך הטלוויזיה, אך יש לה הרקורד הטוב ביותר בגיוס מפתחים למוצר חדש, וביצירת כלים למימוש רעיונות מפתיעים וחדשניים. היא עשתה זאת עם האייפון והאייפד, עוד לפני אנדרואיד. על אף ביקורות ראשונות על אפליקציות אפל TV שלפיהן מדובר בעיקר באפליקציות אייפון מוגדלות, לא צריך להתרגש: כך היה המצב גם בימי האייפד הראשונים, ואפשר להניח שהוא ישתנה.

 

אפל TV החדש, באירוע חשיפתו אפל TV החדש, באירוע חשיפתו

 

אפל לא רוצה רק מפתחים שישפרו את חוויית הצפייה, אלא גם כאלו שיפנו לתחומי מיקוד חדשים. הראשונים שבהם, שאליהם הפנתה אפל את הזרקור כשהציגה את אפל TV בתחילת ספטמבר, הם גיימינג ושופינג. אפל לא מכוונת לגיימרים הכבדים, אלא לשוק רחב ורווחי יותר: שחקני הקז'ואל, האנשים שהפכו את אנגרי בירדס ואת קנדי קראש למחלבות מזומנים. למפתחים יש כעת הזדמנות ראשונה ליצור עבורם משחקים שבאמת מותאמים לטלוויזיה.

 

חוויית השופינג היא בעלת פוטנציאל משמעותי לא פחות. בעבר היו הרבה ניסיונות לפצח את השופינג בטלוויזיה, אך למרות יתרונות מובהקים (כמו מסך גדול שמאפשר הצגה מפתה של המוצרים ואפשרות לקנותם בקלות) אף אחד מהם לא תפס. אם אפל תצליח, השופינג הטלוויזיוני יהפוך מבחינתה לפרה חולבת, והיא תגזור כנראה עמלה נכבדת מכל רכישה דרכה.

 

אפל TV הנוכחי עשוי להיות מוצר משמעותי ומשפיע, אך מבחינת אפל הוא מסתמן כפתרון ביניים. לפי דיווחים, זה כמה שנים שהיא מנהלת עם אולפני הסרטים והטלוויזיה הגדולים מגעים להקמת סטרימינג מקיף, שעשוי להשתלב במכשיר עתידי. בחזון האמיתי של אפל לתחום הטלוויזיה, כך נראה, עדיין לא צפינו.

 

גוגל: פשטות, מחיר ודריסת רגל

 

עם כל הכבוד לאפל, הניסיון הנועז ביותר להמציא את הטלוויזיה מחדש בשנים האחרונות היה של המתחרה הגדולה. גוגל TV, שהושקה ב־2010, ניסתה לשלב בטלוויזיה את מערכת ההפעלה אנדרואיד וליצור ממשק אחיד שירכז את כל אופציות הצפייה, המסורתיות והחדשות, בתוספת אפליקציות ושירותים שונים. אף על פי שהמהלך זכה להערכה על מהפכנותו, גוגל TV נחשבה למסורבלת ונעלמה מהשטח.

 

 

למודת ניסיון הלכה גוגל על חזון צנוע יותר: לפני כשנתיים היא השיקה את כרומקאסט, סטיק שמתחבר לטלוויזיה ומספק לה יכולות מוגדרות ומבודלות, ובראשן סטרימינג של תכנים מהענן ושיקוף מסך מדפדפני כרום במחשבים אישיים וממכשירי אנדרואיד. המכשיר, שעלותו 35 דולר, זכה לפופולריות רבה והוליד לא מעט חיקויים. לפני כחודש השיקה גוגל דור שני של כרומקאסט, שכולל עיצוב מחודש, חומרה משופרת וגישה לאלפי אפליקציות דרך הטלוויזיה.

 

אלא שהגאונות של כרומקאסט היא לא ביכולות שהוא מאפשר כרגע, אלא בעצם העובדה שמדובר בתשתית שמעניקה לגוגל דריסת רגל במיליוני מכשירי טלוויזיה קיימים. בבוא היום, אפשר יהיה להרחיב כניסה ראשונה זו לחזון מלא ומשמעותי יותר, אם גוגל רק תרצה.

 

גוגל כרומקאסט, מהדורת 2015 גוגל כרומקאסט, מהדורת 2015 צילום: בלומברג

 

במקביל, בשנה שעברה חזרה גוגל לתחום מערכות ההפעלה לטלוויזיה עם אנדרואיד TV. בניגוד לגוגל TV, הפעם יש לה שותפים רבים יותר, ממשק משתמש משופר שניתן לשליטה במגוון דרכים (שלטי טלוויזיה, שלטים לקונסולות גיימינג, אפליקציה) ומגוון אפליקציות ייעודיות, בעיקר בתחום הסטרימינג. המערכת מיועדת להשתלב בחזון הבית החכם של גוגל, שיכלול גם מוצרי מובייל ומחשוב לביש, ומכשירים ביתיים דוגמת גלאי העשן והתרמוסטט החכמים של החברה־הבת Nest. כל זה נשמע מבטיח, הבעיה היא שכרגע החזון הזה עדיין לא מוגדר מספיק. האתגר של גוגל יהיה לחבר אותו למציאות.

 

ומה עם אמזון? ענקית המסחר המקוון מוכרת את Fire TV Stick שדומה ביכולתיו לכרומקאסט, ותשיק ב־7 בנובמבר את Fire TV שיתחרה באפל TV. היא אף הגבירה את הלחץ על גוגל ואפל כשהפסיקה למכור את מכשירי הסטרימינג של שתי החברות, מהלך שלדברי אנליסטים יכול לפגוע דווקא באמזון עצמה. כמובן, יש עוד יצרניות רבות של מוצרי סטרימינג חכמים, אך אפל וגוגל, בניגוד לחברות אחרות, כבר הוכיחו שהן יכולות להיכנס לשוק רדום ולחולל בו מהפכה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x