$
חדשות טכנולוגיה

ניתוח כלכליסט

7 המבחנים של ווינדוס 10

מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה מגיע לרגע האמת שלו: הגרסה המעודכנת של ווינדוס תושק היום ותוענק בחינם ליותר ממיליארד משתמשים. ענקית התוכנה תצטרך לשכנע אותם לשדרג, להצליח גם במובייל, לנצח בשוק הדפדפנים ולפצח את הטכנולוגיה הגדולה הבאה. "כלכליסט" מנתח את האתגרים הבולטים

הראל עילם 09:3429.07.15
מיקרוסופט משיקה היום ברחבי העולם את מערכת ההפעלה החדשה שלה, ווינדוס 10. היא תגיע למחשבים אישיים ובהמשך גם לסמארטפונים, טאבלטים, וקונסולות משחקים; תיראה אחרת מקודמותיה; תכניס דפדפן חדש לחיינו; תנסה לקדם את חזון המציאות המוגברת (או ההולוגרפית, לפי מיקרוסופט); ותשלב את העוזרת הווירטואלית קורטנה בשירותי החברה. במסגרת ההשקה תערוך מיקרוסופט אירועים ב-13 ערים בעולם וב-110 חנויות בארה"ב.

ההשקה עצמה, בקרב יותר ממיליארד משתמשי ווינדוס, תהיה הדרגתית ודיגיטלית. הראשונים לקבל את המערכת יהיו משתמשי גרסאות הניסיון של ווינדוס 10, ואחר כך משתמשי גרסאות קודמות שנרשמו לשדרוג. בניגוד למערכות הפעלה קודמות, הפעם מיקרוסופט אינה מתכוונת להניב הכנסות רבות ממכירות ווינדוס 10, אלא להשתמש בה כפלטפורמה לקידום המכשירים שיריצו אותה וכן השירותים והיישומים שלה. השדרוג ל-10 יהיה חינמי בשנה הקרובה, אפילו למשתמשי גרסאות פיראטיות, אם כי הם לא יקבלו עדכונים. גרסתה הבסיסית למשתמשים חדשים או לאותם פיראטים תעלה 119 דולר.

 

ווינדוס 10 ווינדוס 10

 

זהו אחד הרגעים החשובים בתולדות מיקרוסופט: ווינדוס 10 אמורה להיות מערכת ההפעלה הגדולה האחרונה שלה, ואחריה היא מתכננת להשיק שדרוגים קטנים ותכופים יותר. זהו גם רגע המבחן הגדול של המנכ"ל החדש-יחסית סאטיה נאדלה. נאדלה הפך לחלוטין את האסטרטגיה של קודמו סטיב באלמר, שביקש להפוך את מיקרוסופט לחברה שמייצרת חומרה: נאדלה מעדיף שענקית התוכנה תישאר ענקית תוכנה, אבל בגרסה חדשנית בהרבה שמתאימה לעולם הפוסט-PC.

 

עד כה התמונה נראית אופטימית מבחינת מיקרוסופט: גרסאות הניסיון זוכות לביקורות נלהבות מצד משתמשים, עיתונאים ומפתחים, והורידו אותן יותר מ-5 מיליון איש. ואולם כדי להצליח באמת, ווינדוס 10 תצטרך לעמוד בשבעה מבחנים לא פשוטים.

 

1. הממשק

להתגבר על הטראומה

 

הגרסה הנוכחית של ווינדוס, 8, היתה צעד אמיץ מבחינת מיקרוסופט. לראשונה היא החביאה את ממשק החלונות הוותיק והמוכר שלה מאחורי ממשק המבוסס על ריבועים צבעוניים (אריחים), שכיכב במערכות ההפעלה שלה למובייל. היא גם השיקה חנות אפליקציות במטרה להתחרות בשוק המובייל מול אפל וגוגל, ולהציע יתרון שלהן אין: סינכרון בין הטלפון למערכת ההפעלה ששולטת בשוק ה-PC.

 

 

ואולם, ווינדוס 8 נכשלה בכל החזיתות. הממשק החדש והמסורבל הרחיק ממנה את בעלי המחשבים האישיים הותיקים, גרסת המובייל לא צברה תאוצה, והטאבלטים שהתבססו עליה רשמו הצלחה סבירה, אך התקשרו להתחרות באייפד ובמכשירי אנדרואיד. השוק היחיד שבו מיקרוסופט זכתה להצלחה הוא המחשבים ההיברידיים, הפועלים גם כטאבלט וכוללים מסך מגע, שנהנו מהממשק המשולב.

 

 

ווינדוס 10 מנסה לשחזר כמה מיתרונות ווינדוס 7: מערכת הפעלה שולחנית מצוינת, יציבה, עם ממשק אהוב ומוכר, כולל תפריט ה"התחל" המפורסם שנעלם מהגרסה הקודמת. במקביל היא תנסה למקסם את יתרונות ווינדוס 8: ממשק מותאם למגע (שהפעם ידלג אוטומטית בינו לבין מצב הקלדה רגיל במחשבים היברידיים), חנות אפליקציות ושירותי ענן, לצד כלי פיתוח אוניברסליים המאפשרים ליצור בקלות יישומים לשלל מכשירים.

 

2. המובייל

לסגור את פער האפליקציות

 

גם אם מיקרוסופט תצליח בשוק המחשבים האישיים, כולל ההיבירדיים, זה רק ישמר את מעמדה של מיקרוסופט כדג הגדול ביותר בבריכה מצטמקת. אמנם השקת גרסת ווינדוס חדשה תמיד מובילה לעלייה במכירות ה-PC, אך השוק נמצא כבר שנים בירידה מתמדת. גם שוק הטאבלטים צונח עכשיו, כולל האייפד. מיקרוסופט צריכה את הסמארטפונים ובהתאם תציע ליצרניות את ווינדוס 10 בחינם, כפי שעושה גוגל עם אנדרואיד.

 

לומיה 950, סמארטפון שנולד עבור ווינדוס 10 לומיה 950, סמארטפון שנולד עבור ווינדוס 10

 

השאלה האמיתית היא כמה אפליקציות יפותחו השנה למכשירי ווינדוס, שמפגרת בתחום זה משמעותית מאחורי אנדרואיד ו-iOS של אפל. לצד כלי הפיתוח, למיקרוסופט יש בקרב הזה נשק חדש וחזק: תכונת Continuum, המאפשרת להשתמש ברצף באותה אפליקציה במכשירי ווינדוס 10 שונים, ואפילו להעביר את תמונת המסך ביניהם. עכשיו נשאר רק לשכנע את המפתחים, ולראות איך עושים מזה כסף: כפי שגילתה גוגל עם אנדרואיד, שוק אפליקציות גדול לא בהכרח אומר הכנסות גדולות.

 

3. הדפדפן

לא להיות אקספלורר

 

אינטרנט אקספלורר הוא אחד המותגים המושמצים בעולם. אמנם מיקרוסופט ניסתה להמציא אותו מחדש שוב ושוב, ובגרסאות המתקדמות יותר הוא דפדפן לא רע, אך בניגוד לעבר הוא כבר אינו שולט בשוק הדפדפנים באופן בלעדי, ומאוים יותר ויותר בידי מתחריו.

 

דפדפן אדג' דפדפן אדג'

 

הפתרון? ווינדוס 10 תכלול את דפדפן חדש לגמרי בשם אדג', שלפחות לפי בדיקה שערכה חברת Statcounter יוכל לספק ביצועים מהירים פי 2 ביחס לכרום של גוגל. לצדו תשולב גרסה חדשה לאינטרנט אקספלורר, לטובת מי שמתקשים להיפרד. המטרה: להרוג את הבדיחה השחוקה שלפיה הדפדפנים של מיקרוסופט משמשים בעיקר כדי להוריד את כרום.

 

4. קורטנה

לא להיות סירי

 

אחד ההימורים הגדולים של מיקרוסופט בווינדוס 10 הוא על הסייעת הדיגיטלית קורטנה, התשובה שלה לסירי. מאז שאפל השיקה את אייפון 4S עם העוזרת הווירטואלית שלה, שיעור השימוש בסירי ירד והיא הפכה לגימיק.

 

קורטנה של מיקרוסופט קורטנה של מיקרוסופט

 

מיקרוסופט מקווה להצליח יותר: היא שילבה את קורטנה בכל הרבדים במערכת ההפעלה, כולל הדפדפן ומנוע החיפוש בינג. המשתמש יוכל להיעזר בה כדי לחפש בצורה קולית וחכמה קבצים במחשב, או לשאול שאלות שקורטנה תחפש את התשובות עבורן ברשת. המטרה היא ליצור שירות שילווה את המשתמש שנים ארוכות.

 

5. לקוחות ארגוניים

להכניע את השמרנות התאגידית

 

אם יש קהל שעושה חיים קשים למיקרוסופט, זה השוק הארגוני. הוא אמנם נחשב "אפור" יותר מהמשתמשים הביתיים, אך ההצלחה של ווינדוס 10 עוברת דרכו. קל זה לא יהיה: ווינדוס 7 נחשבת למערכת יציבה ובטוחה, שכיום בדרך כלל מגיעה עם מחשבים ארגוניים, ומיקרוסופט כבר הבטיחה שתמשיך אותה עד 2020. ארגונים, מטבעם, הם גם שמרנים יותר ממשתמשים פרטיים, ומהווים חלק ניכר ממי שעדיין משתמשים בווינדוס XP הקשישה.

 

מה יכול לגרום לארגונים להמשיך לווינדוס 10, מעבר להיותה חינמית ולקריאה של מיקרוסופט לשדרג? העדכונים האוטומטיים התכופים עשויים לעזור בכך ולחסוך כאבי ראש למנהלי מערכות, וכך גם Continuum.

 

6. חדשנות

לנצח בדבר הגדול הבא

 

כל ענקיות הטכנולוגיה משקיעות כיום סכומי עתק בפיצוח הדבר הגדול הבא: מחשוב לביש, בית חכם, מציאות מדומה ומוגברת או מכוניות מתקדמות. עוד לפני שידוע אם הצרכנים באמת מעוניינים בכל הגאדג'טים האלה, עסקאות ענק בשווי מיליארדים (כמו רכישת נסט בידי גוגל או רכישת אוקולוס בידי פייסבוק) מרעידות את השוק.

 

ההימור המרכזי של מיקרוסופט כרגע הוא על המציאות המוגברת. היא השקיעה רבות ביצירת פלטפורמה מרשימה סביב ווינדוס 10 המתבססת על משקפי הולולנס, שמציגים מול עיני המשתמש את סקייפ על השולחן במטבח או את המשחק מיינקראפט בסלון, באופן המזכיר הולוגרמה.

 

הולולנס בפעולה הולולנס בפעולה

 

ואולם האסטרטגיה של מיקרוסופט, ליצור מערכת הפעלה אוניברסלית, מכוונת כדי לתת לה יתרון בקטגוריות החדשות השונות. לא משנה מה יתפתח, הצרכן ירצה שהוא יתחבר לשאר המוצרים שלו. בית חכם, מכונית חכמה, משקפיים חכמים, שעון חכם - מיקרוסופט תוכל לתקוע יתד בכל אחד מהתחומים.

 

7. המספרים

רוצים מיליארד מכשירים

 

מעבר לביקורות ולתגובות, מיקרוסופט תצטרך להציג שיעור אימוץ מרשים. אם ב-2011 ווינדוס היתה מערכת ההפעלה הנפוצה בעולם, הרי שכיום, בעקבות עליית המובייל, אנדרואיד מובילה עליה בהרבה (נתח שוק של 48% לעומת 14%).

 

גם משתמשי ווינדוס סירבו לשדרג לגרסה 8: מערכת ההפעלה היתה כל כך לא אהודה שחנויות מחשבים התגאו בכך שהן מסירות אותה לטובת ווינדוס 7 או לינוקס כשירות ללקוחות. כיום, שלוש שנים לאחר השקתה, יש לה נתח של 16% בלבד משוק ה-PC לעומת 42% לווינדוס 7 (ו-12% ל-XP).

 

אם תוך שלוש שנים 4 מכל 10 משתמשי ווינדוס יריצו את גרסה 10, המשמעות תהיה שמיקרוסופט יצרה מערכת שהתקבלה בברכה בשוק. ואולי צריך למדוד את ענקית התוכנה לפי המדד שהיא הציעה: בכנס המפתחים /build/ באפריל הצהירה מיקרוסופט כי תוך שלוש שנים כמיליארד מכשירים יריצו ווינדוס 10. שאפתני, אבל נראה בהחלט אפשרי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x