$
חדשות טכנולוגיה

אל תרוצו לקנות את אפל ווטש וגם לא את המתחרים

אפל ווטש נחטף מהמדפים בסוף השבוע, אך כנראה יסבול ממחלות ילדות שיהפכו את ההמתנה לדגם הבא למשתלמת יותר. גם מתחרותיה של אפל ייהנו מהתובנות שיספקו משתמשי הווטש וישפרו את שעוניהם. התמחור הגבוה לא פגע בווטש, אך המבחן האמיתי שלו מחכה ברבעונים הבאים. כלכליסט עונה על השאלות הבוערות שמעוררת השקת השעון החכם המתוקשר בעולם

עומר כביר 08:3513.04.15

1. האם הווטש הוא פרת המזומנים החדשה של אפל?

אמנם קשה לשפוט על סמך סוף שבוע אחד של מכירות, ונכון לכתיבת שורות אלה אפל טרם פרסמה נתונים רשמיים, אך לפי שעה נראה שמכירות אפל ווטש נפתחו ביום שישי האחרון בהצלחה מרשימה. לפי ההערכות המלאי הראשוני שיועד ליום ההשקה אזל לחלוטין תוך 10 עד 30 דקות, כשהדגמים הזולים והיקרים כאחד נחטפים בידי הלקוחות. מזמינים שאיחרו מעט גילו שאפל נסוגה מתאריך המשלוח הראשוני, שעמד על 24 באפריל, לכיוון מאי ואף יוני. מנכ"ל אפל טים קוק אמר בשישי האחרון לצוות CNBC, שארב לו בעת סיור בחנות החברה, שהמכירות "מצוינות".

 

למרות הספקנות כלפי המוצר החדש והדעה הפושרת של חלק מהמבקרים לגביו, הנתונים הראשוניים הללו כנראה מעידים על אחת מהשקות המוצר המוצלחות בהיסטוריה של אפל. גם אם בסוף יתברר שהמלאי הראשוני פשוט היה מצומצם במיוחד, אפל ווטש גבר על שאר דגמי השעונים החכמים בשוק כמעט בוודאות. עדיין מוקדם לשפוט אם יש לאפל להיט ארוך טווח שיגדיל משמעותית את עוגת ההכנסות שלה, אך נראה שתוך סוף שבוע אחד היא הפכה למלכת השעונים החכמים.

 

2. האם תמחור האפל ווטש מוגזם?

תמחור טוב הוא כזה שנחשב אטרקטיבי ביחס למוצר, וגורם לאנשים לקנות אותו בהמוניהם. 349 דולר, מחיר הדגם הבסיסי של אפל ווטש, נשמע על פניו קצת מוגזם לגאדג'ט חדש. 17 אלף דולר, מחיר הדגם היקר ביותר, הוא פשוט מגוחך לשעון שאין עליו סמל של רולקס. ואולם, עצם העובדה שצרכנים חיסלו את המלאי בתוך דקות מעידה על כך שהתמחור, מבחינת אפל, היה בדיוק על הדולר.

 

 צילום: בלומברג

 

3. האם כדאי לקנות אפל ווטש כבר עכשיו?

במילה אחת, לא. האם האפל ווטש הוא מכשיר מוצלח? עושה רושם שכן. האם הוא עולה ביכולות החומרה והתוכנה שלו על שאר השעונים החכמים בשוק? גם לשאלה זו מבקרים רבים משיבים בחיוב. למרות זאת אנחנו ממליצים בשלב זה למשתמשים מהשורה, שאינם מעריצי אפל מושבעים או בני האלפיון העליון, לחכות קצת בסבלנות.

 

ניסיון העבר מלמד שמכשירים חדשים סובלים לרוב ממחלות ילדות שנפתרות בדגם השני של המכשיר. האייפון המקורי מ־2007 היה מכשיר מצוין לתקופתו, אבל לא תמך בדור שלישי והיה נטול GPS, בעיות שנפתרו בדגם הבא. גם האייפד 2 היה מוצלח בהרבה מהטאבלט המקורי. אפשר להניח שרבות מהבעיות של אפל ווטש, דוגמת חיי הסוללה הקצרים והממשק הלא־מושלם, ייפתרו בדגם הבא. משתמשי מיינסטרים, גם כאלה שמעוניינים באפל ווטש, עלולים לגלות שהדגם הנוכחי פשוט לא עונה על הצרכים שלהם.

 

4. ומה עם מי שרוצה שעון חכם, אבל לא של אפל?

גם לו כדאי לחכות. בניגוד להשקות מוצר משמעותיות קודמות של אפל, האייפון והאייפד, הפעם המתחרות הגדולות כמו סמסונג ומוטורולה הקדימו את אפל והשיקו כבר שעונים חכמים משלהן. ואולם, מבדיקות שעשינו בחודשים האחרונים עולה שהשעונים החכמים של המתחרות עדיין רחוקים מלהבריק, בלשון המעטה.

 

אפל ווטש אפל ווטש

 

רבים משעונים אלו מבוססים על אנדרואיד וור, הגרסה של גוגל למערכת הפעלה למוצרי מחשוב לביש. ואולם, מערכת זו סובלת מממשק משתמש כושל ומתסכל, שעלול לגרום נזק משמעותי במאמץ לקדם את השעונים החכמים. מערכות הפעלה אחרות, דוגמת WebOS של LG, טובות יותר אבל נעדרות תוכן נלווה ואפליקציות שבלעדיהן השעונים החכמים לא שווים הרבה.

 

החדשות הטובות הן שעכשיו, עם השקת אפל ווטש, הרבה יותר אנשים ישתמשו בשעונים חכמים. כתוצאה מכך ניתן יהיה ללמוד טוב יותר את הרגלי השימוש בממשקי השעונים (ובמיוחד בזה של אפל) ולגלות אילו יכולות הם מעדיפים לנצל ואלו פעולות הם מעדיפים לבצע. אפל לא תהיה המרוויחה היחידה מתובנות אלו: גם המתחרות יוכלו לנצל אותן על מנת לשפר את השעונים החכמים שלהן. התוצאה הצפויה היא שבשנה הבאה לא רק לאפל יהיה שעון חכם טוב יותר, אלא גם לכל מתחרותיה. ואנחנו כלל לא נופתע אם כמה מהם אף יהיו מוצלחים יותר מזה שמציעה החברה עם התפוח.

 

5. אז מהפכת השעונים החכמים הגיעה או לא?

זו השאלה הגדולה באמת. כן, עושה רושם שהמכירות של אפל ווטש חזקות וששוק השעונים החכמים נמצא לקראת התעוררות וכניסה אמיתית למיינסטרים. מצד שני, יכול להיות שמדובר בתגובה פבלובית למוצר חדש של אפל שהגיע לשוק.

השאלה האמיתית היא מה יקרה ברבעונים הקרובים: האם המכירות החזקות יימשכו ויזלגו גם ליצרניות אחרות פרט לאפל, או שאחרי סבב ההתלהבות הראשוני המכירות יצטמקו ואפל ווטש יישאר על המדפים. אם השעונים החכמים יצלחו את הרבעונים הללו, יגיע המבחן השני שלהם: האם הם יהפכו בשנים הקרובות לקטגוריית מוצר שצומחת בקביעות כמו הסמארטפונים, או לכזו שאחרי כמה שנות פריחה עושה אחורה פנה ועוברת לצניחה, כמו הטאבלטים בתקופה האחרונה?

 

החדרת מוצר טכנולוגי חדש לשוק היא מהלך רב־שנים שדורש השקעה ומאמצים רבים, אבל בעיקר נכונות מצד הציבור ורצון אמיתי לאמץ את המהפכה. אפל עברה את המכשול הראשון: לגרום למאות אלפי ואולי אף מיליוני מאמצים מוקדמים לקנות מוצר חדש ויחסית לא מוכר. המכשול הבא הוא להראות שלמוצר הזה יש ערך אמיתי בחיי היומיום, כזה שלא מאפשר לנו לזוז ממנו לרגע.

 

מי שיקבעו אם אפל ומתחרותיה יצלחו את המכשול הזה הם מפתחי האפליקציות למחשוב הלביש והצרכנים שכבר רכשו את השעונים. אם ייווצרו דפוסי שימוש שיגרמו לרוכשים להגיד "איך הסתדרתי פעם בלי הדבר הזה?", השעונים החכמים יהיו מוצר מהפכני לא פחות מהסמארטפון. אם, מנגד, יתברר שבשורה התחתונה מדובר בשעון שיודע גם להציג התראות ושלכל היותר חוסך את הצורך להוציא סמאטרפון מהכיס, השעונים החכמים ייעלמו או יישארו קטגוריית נישה זניחה. במקרה כזה, ניתן להעריך שמהפכת המחשוב הלביש שחברות הטכנולוגיה כל כך ניסו לקדם בשנים האחרונות תידחה לפחות בעשור.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x