$
הייטק והון סיכון

ראיון כלכליסט

האיש שמאחורי הצ'ט של פייסבוק מסתער על תחום תשלומי המובייל

סטן צ'ודנובסקי חשב פעם ש"תשלומים דיגיטליים זה משעמם". אבל אז פייפאל קנו את החברה שלו, אפל פיי יצאה לשוק ופתאום התחום הפך ללוהט. השבוע חשפה פייסבוק שירות להעברת כספים בצ'ט, וצ'ודנובסקי סיפר ל"כלכליסט" איך יגרום לכם להשאיר את הארנק בבית

אסף גלעד 11:5419.03.15

לפני כמה שנים הג'וב החדש של סטן צ'ודנובסקי היה כנראה גורם ללא מעט גבות להתרומם: אחרי שהיה סמנכ"ל מכירות בחברת התשלומים פייפאל, הוא הפך לפני שלושה שבועות למנהל המוצר של מסנג'ר, שירות הצ'ט הפופולרי של פייסבוק, ולאחראי על כל שיתופי הפעולה של השירות עם חברות חיצוניות.

הקשר בין עולם התשלומים האפרורי לרשתות החברתיות המתוקשרות אולי נראה בעבר קלוש, אבל מגמה זו משתנה במהירות בימים אלה - כשפייסבוק משיקה שירות תשלומים בין חברים שמתבסס על מסנג'ר.

 

"גם אני חשבתי פעם שענף התשלומים הוא משעמם מאוד", הודה צ'ודנובסקי בכנות, במהלך שיחה עם "כלכליסט". "ואז, לפני כמה שנים, פייפאל קנו את סטארט-אפ ניטור הרגלי הגלישה שהקמתי. זה גרם לי לשנות את הגישה כלפי התחום, שהפך בשנה וחצי האחרונות לאחד הלוהטים בתעשיית ההייטק. אני עדיין חושב שיש עוד שינוי גדול לפנינו, ואנחנו נמצאים רק בתחילתו של עידן התשלומים".

 

סטן צ'ודנובסקי, מנהל המוצר של פייסבוק מסנג'ר סטן צ'ודנובסקי, מנהל המוצר של פייסבוק מסנג'ר צילום: Christopher Prentiss Michel

 

מסנג'ר או וואטסאפ

 

לתפקידו החדש גויס צ'ודנובסקי בידי הבוס הקודם שלו מפייפאל, נשיא החברה לשעבר דיוויד מרקוס, שכיום עומד בראש חטיבת המסנג'ר בפייסבוק. לפי אתר הטכנולוגיה הנחשב Re/Code, היה זה מארק צוקרברג עצמו שביקש מצ'ודנובסקי להגיע ולעבוד עבור הרשת החברתית הגדולה בעולם, ואז וידא שהוא ומרקוס יובילו יחדיו את אחד השירותים המרכזיים שלה כיום.

 

מעבר הבכירים מפייפאל לצוות המתוגבר של פייסבוק מסנג'ר הצית סקרנות אצל רבים, ולצד הפיכתו העכשווית לפלטפורמת תשלומים נשמעות הערכות גם על שימוש בו כדי לקנות שירותי תקשורת, בעיקר בעולם השלישי - אחד משווקי היעד החמים עבור פייסבוק. הפגישה עם צ'ודנובסקי התקיימה שבוע לפני חשיפת שירות התשלומים, אך הוא, כמובן, נמנע מלספק אפילו רמז קטן לבייבי החדש שלו. בשיחה עמו הוא הדגיש דווקא את הערפל שהתעשייה פועלת בו כיום, למרות התבססות שירותים כמו אפל פיי.

 

"קשה לדעת איך בדיוק תשלומים דיגיטליים יתבצעו בעוד כמה שנים", אמר. "קנייה עם הסמארטפון היא עדיין שוק נישתי וקטן מאוד. ב-99% מהמקרים כיום קניות בטלפון מתבצעות על גבי דפדפן או אפליקציה המקושרים לכרטיס חיוב, מבלי שהטלפון עצמו משמש כאמצעי תשלום".

 

"במצב הנוכחי אף אחד עדיין לא יוצא מהבית בלי ארנק, שהוא קל לשליפה, כך שלמעט מאוד אנשים באמת חשוב לעשות קניות בטלפון. וזה מה שצריך לשנות: אולי תשלומים דרך הטלפון צריכים להעניק הנחות, או להקל על המשתמשים ברמת הממשק - נגיד, שמערכת מסוימת בחנות תזהה שאתה נוכח, או שהטלפון יתחבר עצמאית לממשק התשלומים הרלוונטי ויפעל אוטומטית".

 

שירות העברת הכספים של פייסבוק שירות העברת הכספים של פייסבוק

 

בתקופה האחרונה אנחנו שומעים פחות על מטבעות וירטואליים כמו ביטקוין. אתה חושב שהם חלק מהעתיד שאתה מתאר?

"אני מדבר על ביטקוין כבר מאז 2010, ובפייפאל דחפנו מאוד את התחום. כדי שזה יעבוד, עולם המטבעות הווירטואליים צריך למצוא את השוק שלו, כפי שפייפאל גילתה בזמנו שמנוע הצמיחה העיקרי שלה הוא איביי (שרכשה אותה בסופו של דבר; א"ג). מה בדיוק יהיה הדבר שיגרום למטבעות הווירטואליים לתפוס? הרבה מאוד אנשים מנסים למצוא עכשיו את התשובה לשאלה הזאת, וייתכן שבכלל אין תשובה כזאת".

 

עם אילו חברות אתם מנסים לשתף פעולה? מה יזם ישראלי, לדוגמה, יכול לתרום לכם?

"כל דבר שיכול לעזור לנו להבין את הדרך לשרת את בסיס המשתמשים שלנו טוב יותר, וגם לעשות דברים מהר שאנחנו לא עושים היום, שיובילו לכך שתהיה פעילות רבה יותר בפלטפורמה".

 

מאז שפייסבוק השלימה את רכישת וואטסאפ באוקטובר האחרון, היא מפעילה שתי פלטפורמות צ'ט דומות. מה מבדיל ביניהן?

"בעיקר העניין הגיאוגרפי. יש מדינות שבהן כל אחד מהשירותים חזק יותר: הרבה אנשים ברחבי העולם מדברים במסנג'ר, אבל במקומות מסוימים וואטסאפ פופולרית במיוחד". ישראל, סביר להניח, היא דוגמה טובה לשווקים מהסוג האחרון. עם זאת, בניגוד למה שנהוג לחשוב, הנתונים מראים שהצעירים ברחבי העולם דווקא משתמשים במסנג'ר קצת יותר מאשר בוואטסאפ (ר' תרשים).

 

מסנג'ר שם דגש על מיקום המשתמש. אם אני שולח הודעה בסלולרי ממקום מסוים, הנמען יודע על כך. מדוע זאת ברירת מחדל?

"אנחנו חושבים שהרבה אנשים אוהבים את הפיצ'ר הזה ומעדיפים להשתמש בו. אנחנו משאירים אותו כברירת מחדל כי בעינינו מדובר בפיצ'ר שימושי - לדוגמה במצב שבו אתה נוסע במכונית ורוצה לעדכן את מי שאתה מדבר איתו על מיקומך הנוכחי".

 

תגלית להייטקיסטים

 

צ'ודנובסקי ביקר כמה פעמים בישראל, והיה מעורב בסגירת שתי עסקאות גדולות שבהן פייפאל רכשה חברות כחול לבן. הפעם הוא הגיע אליה במסגרת המשלחת השנתית של הפדרציה היהודית בסן פרנסיסקו, המיועדת ליהודים שהגיעו לעמדות בכירות בעמק הסיליקון.

 

בשנים האחרונות הפכה המשלחת למעין גרסה הייטקית לפרויקט תגלית: תומכים בה גופים דוגמת קרן Innovation Endeavors של אריק שמידט ודרור ברמן, מאיץ הסטארט-אפים נאוטילוס של AOL ומשרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן. אם בשנה שעברה השתתפה בה רנדי צוקרברג, אחותו של מייסד הרשת החברתית וסמנכ"לית השיווק שלה לשעבר, הפעם לפייסבוק היתה נציגות מרשימה אפילו יותר: לצד צ'ודנובסקי ביקר בישראל אדם מוסרי, מנהל פיד העדכונים של הרשת החברתית, ולי לינדן ממערך הפרסום במובייל (השניים לא היו זמינים להתראיין לכתבה זו).

 

אל הפייסבוקאים חברו גם בכירים מכמה מהחברות המעניינות כיום בעמק הסיליקון, כמו Lyft, Causes.org ו-ThirdLove. פרט להיכרות עם סצנת הסטארט-אפים הישראלית, מאפשרת להם המשלחת גם להכיר את ישראל דרך הרגליים, ולהיפגש בין היתר עם נשיא המדינה ריבלין ועם ראש ממשלת הרשות הפלסטינית סלאם פיאד.

 

מבקר נוסף שעבד בשורת תפקידים בכירים בפייסבוק, עד שפרש ממנה בקיץ שעבר, הוא סאם לסין. לפני ארבע שנים, בגיל 27 בלבד, הוא מכר לרשת החברתית את חברת אחסון הקבצים Drop.io, וכיהן בין היתר כמנהל המוצר של ממשק הטיימליין. לסין הכיר את צוקרברג הרבה לפני שהוא הפך לשם מוכר בכל בית ולמד שנה מעליו בהרווארד. על הסרט "הרשת החברתית", המציג את הקמתה של פייסבוק, הוא מעיד: "יש כמה פרטים שהסרט תפס היטב, כמו הריהוט או הדרך שבה החפצים סודרו, אבל בגדול מדובר בסיפור פיקטיבי".

 

עד שיקים את הסטארט-אפ הבא שלו לסין הוא אנג'ל סדרתי, שהשקיע בין היתר ב-Path ובחברת המדפסות התלת ממד Makerbot. כיום הוא עובד בבלוג החדש The Information שהקימה אשתו, ג'סיקה לסין, לשעבר כתבת טכנולוגיה בכירה ב"וול סטריט ג'ורנל". למרות התמקדותו בכתבות עומק, הבלוג זוכה להצלחה וכבר נהנה מכמה אלפי מנויים משלמים.

 

בעצם אתה מתחרה במוצר הקודם שלך: מנגנון הטיימליין שעזרת לפתח מפיץ בעיקר תוכני בידור וחידונים בסגנון באזפיד.

"ברור שאנשים מתעניינים במה שיש לחברים שלהם להגיד ולשתף, ואני מאמין שפייסבוק היא מכונת הפצת התוכן הטובה ביותר מאז ומעולם. זה כלי שמספק בידור ויצר מחויבות מצד הגולשים. אבל יש כמה מודלים שיכולים לגור זה לצד זה, ופייסבוק בעתיד לא תהיה מקור בלעדי של הפצת תוכן. ב-The Information אנחנו לא עוסקים בהפגת שיעמום, אלא בלספק ידע. באזפיד בחרו בבידור וזה המודל הכלכלי שלהם. לנו, לעומת זאת, לא אכפת כמה אנשים הקליקו על כתבה. אנחנו עובדים בצורה אחרת לגמרי וגם לזה יש מקום".

 

האם אפשר לעשות כסף מבלוגים?

 

האם בלוג תוכן איכותי, כמו The Information הוא כלכלי? ג'סיקה לסין אומרת כי אתרי תוכן של עיתונים מתקשים להפטר מעלויות התפעול הגבוהות של הדפסה והפצה ופרסום. אתר כמו שלה נבנה מאפס וגדל בהדרגה, תוך שכירת כתבים ומתכתנים. על באזפיד, צ'יזבורגר ודומיהם, אומרת לסין כי "כל עסק שתלוי בפרסומות ימצא עצמו כבול לרווחים הולכים וקטנים מצפיות והקלקות" .

 

מה דעתך על מודל התוכן של צ'יזבורגר נטוורק?

"כמה מהם מצליחים מאוד, אבל המשימה שלהם שונה משלנו. אני מעריצה את באזפיד מהנקודה של לבנות סטארט-אפ, אבל בכללי כל עסק שתלוי בפרסומות ימצא עצמו כבול לכך שה-CPM (עלות מודעה שתוצג לאלף משתמשים יחודיים - א"ג) יהיה גדול יותר אבל המחיר שלו יירד. הם עושים תוכן נפלא, אבל השאלה היא האם יחזירו למשקיעים או ימשיכו לגדול כדי לסגור את פער ה-CPM.

 

נעמה יוסטינג אלמן, ממארגני המשלחת מסבירה כי המשלחת השנייה במספר של הפדרציה היא לא רק קבוצה תיירותית אלא גם כזו המייצרת הזדמנויות השקעה בחברות ישראליות. "כל חברי המשלחת הם גם משקיעים לחלקם כבר יש מספר השקעות בארץ. הביקור שלנו בג'נקשיין וב-SOSA היה מוצלח במיוחד כאשר מספר חברות קיבלו זמן אחד על אחד עם חברי המשלחת לקבלת ייעוץ לגבי אתגרים שהם מתמודדים איתם. חברי המשלחת שמחו להזדמנות לתת מניסיונם לסטארט-אפים צעירים. עקרון מהותי שעומד מאחורי המשלחות האלה הוא הרצון לחבר וליצור קשר עמוק יותר בין יזמים מובילים ומנהיגים צעירים מסן פרנסיסקו ומהארץ מתוך תפיסה שקשר מסוג זה יעזור לפיתוח הכלכלה הישראלית".

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x