שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות טכנולוגיה

מקצצים לאמזון את הכנפיים

טיוטת תקנות שבוחנת רשות התעופה האמריקאית מיירטת במידה רבה את החזון של חברות הטכנולוגיה להעביר משלוחים בעזרת כלי טיס זעירים ולא מאוישים. הכוונה לחייב קשר עין בין המזל"טים המסחריים למפעיליהם הובילה את אמזון לאיים כי תחפש מדינות מתירניות יותר מארה"ב, וגם גוגל מפעילה לחץ בניסיון להקל את רוע הגזירה

נמרוד צוק והראל עילם 13:5716.02.15

רשות התעופה האמריקאית (FAA) פרסמה השבוע טיוטת תקנות להסדרת השימוש בכלי טיס זעירים שנשלטים מרחוק, אשר תאפשר לראשונה לחברות לעשות בהם שימושים מסחריים. עם זאת, התקנות המוצעות מציבות סימן שאלה סביב יכולתה של אמזון לקדם את שירות המשלוחים האווירי פריים אייר (Prime Air), ועשויות לפגוע בחברות נוספות.

הבעיה העיקרית בתקנות החדשות מבחינת החברות היא הדרישה לשמור על קשר עין מתמיד בין המפעיל לבין כלי הטיס, שתהפוך את המשלוחים המעופפים לבלתי כדאיים כלכלית. תקנות נוספות שעשויות להציב בעיה עבור חברות הטכנולוגיה מחייבות אותן להטיס רק חבילות שנשלחו מטעמן, וכן להנחית את כלי הטיס כדי להעביר אותן לנמענים, במקום להצניח את המשלוחים.

אחד אבי-הטיפוס של שירות המזל"טים של אמזון אחד אבי-הטיפוס של שירות המזל"טים של אמזון

 

בטיחות או שמרנות

 

אמזון, שקיוותה לטיוטה נוחה יותר מבחינתה, הגיבה באכזבה: "רשות התעופה צריכה לסיים את ההליך הרשמי של ניסוח התקנות באופן שיתחשב בצרכים העסקיים שלנו ובצורכי לקוחותינו. אנו מחויבים לחזון של שירות פריים אייר וניישם אותו במקומות שבהם נקבל את התמיכה הרגולטורית הנחוצה", מסרה החברה. בכך מאיימת אמזון בעקיפין להעביר את השקת הפרויקט למדינות אחרות, ידידותיות יותר מבחינתה.

 

רשות התעופה האמריקאית מאיימת על המשלוחים המעופפים רשות התעופה האמריקאית מאיימת על המשלוחים המעופפים

פריים אייר נחשף בידי אמזון בסוף 2013 ומאז היא עורכת ניסויים במשלוחים, למרות הערפול המשפטי סביב הפרויקט. היא אף מגייסת בימים אלה מהנדסי אווירונאוטיקה למרכז המו"פ החדש שלה בתל אביב, שאת הקמתו חשף "כלכליסט" החודש. בחודשים האחרונים העבירה אמזון את עיקר הניסויים בכלי הטיס לקיימברידג' שבאנגליה, לאחר שנמנע ממנה לבחון אותם בארה"ב שלא בתוך מבנים סגורים, והצהירה כי אינה מרוצה מהקצב האטי של ההליך הרגולטורי, שהשלמתו עשויה לארוך עוד שנה או שנתיים.

 

גוף נוסף שמפעיל לחץ כדי להקל את התקנות נקרא "קואליציית כלי הטיס הזעירים", וכולל מלבד אמזון עצמה גם את גוגל, שמפתחת כלי טיס אוטונומיים במסגרת פרויקט Wing, ושורה של יצרניות כלי טיס וחברות המספקות שירותים לענף. "עד שלא יתאפשר לכלי טיס זעירים לחרוג מטווח קשר העין, לא נוכל לנצל את הטכנולוגיה באופן מקסימלי", הזהירה הקואליציה בהודעה רשמית. רשות התעופה תאפשר בחודשיים הקרובים להעביר הערות והצעות מהציבור לטיוטת התקנות, וחברות הטכנולוגיה צפויות להפעיל מכבש לחצים בנושא.

 

רשות התעופה האמריקאית נחשבת לגוף שמרני באופן מסורתי. במשך שנים רבות היא התנגדה להפעלת מכשירי סלולר במטוסי נוסעים, למרות היעדר ראיות של ממש לכך שהדבר משפיע על בטיחות הטיסה. רק לחץ משמעותי מצד התעשייה, הנוסעים והתקשורת שינה זאת.

 

החברות הפועלות בתחום המשלוחים המעופפים חיכו במשך חודשים רבים לפרסום טיוטת התקנות, אך ברשות התעופה אומרים כי הם מתקדמים בקצב המהיר ביותר שניתן. "הטכנולוגיה מתקדמת בקצב מהיר, עדיין לא סיימנו את התהליך ואנו עושים הכל כדי לשלב את הטכנולוגיות החדשות הללו במרחב התעופתי באופן בטוח", אמר ל"גרדיאן" שר התחבורה האמריקאי אנתוני פוקס. ראש הרשות מייקל חוארטה כתב כי היא ניסתה לשמור על גמישות מרבית בניסוח התקנות, באופן שישמר את רמת הבטיחות האווירית הקיימת כיום אך מבלי להטיל עול רגולטורי מוגזם על החברות.

 

המהלך האמריקאי עשוי להוביל מדינות נוספות להסדיר את השימוש המסחרי במזל"טים בתחומיהן המהלך האמריקאי עשוי להוביל מדינות נוספות להסדיר את השימוש המסחרי במזל"טים בתחומיהן

 

חלק מהגופים הפועלים בתחום דווקא הגיבו באהדה לטיוטה. בריאן וויין, נשיא האגודה הבינלאומית למערכות תעופה ללא טייס, אמר כי "מדובר בצעד חיובי שמקרב אותנו להבנה טובה יותר של האפשרויות הכלכליות והחברתיות שגלומות בטכנולוגיית כלי הטיס הזעירים הנשלטים מרחוק". סביר להניח שהסדרת השימוש המסחרי בכלי טיס זעירים בארה"ב תמריץ גם מדינות נוספות לעשות זאת.

 

ומה עם הפרטיות?

 

מלבד סוגיות קשר העין ואלה הקשורות למשלוחים, כלולה בתקנות עוד שורת מגבלות: משקלו של כלי טיס מסחרי זעיר צריך להיות 25 ק"ג או פחות, ייאסר עליו לרחף מעל אנשים שאינם קשורים למשימה שאליה נשלח, והוא יוכל לפעול רק בשעות האור ובימים שבהם מזג האוויר מאפשר טווח ראות של 4.8 ק"מ מנקודת ההפעלה. הוא יידרש לתת זכות קדימה אווירית לכל כלי טיס אחר, ולטוס במהירות של עד 161 קמ"ש ובגובה של עד 152 מטר. כל עובד יוכל להטיס כלי טיס אחד בלבד בכל רגע נתון, והוא יידרש לבצע בדיקת תקינות לפני ההמראה. עם זאת, בקר טיסה לא יידרש לתת אישור לכל המראה.

 

כלי טיס זעיר בפעולה כלי טיס זעיר בפעולה צילום: בלומברג

 

התקנות מציבות גם שורת דרישות מהמפעילים: הם יידרשו להיות בני 17 ומעלה, לעבור בדיקה של רשות הביטחון התעופתי בארה"ב כתנאי לקבלת רישיון ולצלוח מבחן בסיסי בידע תעופתי פעם בשנתיים. כלי הטיס לא יצטרכו לקבל אישור פרטני מרשות התעופה, אם הם נמנים עם דגם שאושר לשימוש, אך הם יצטרכו לעבור בדיקות תקינות, להירשם במאגר המידע של הרשות, ומפעיליהם יחויבו לדווח לה על תאונות הכוללות פגיעה בבני אדם או ברכוש.

 

פרט למשלוחים, התקנות יתירו שורה של שימושים מסחריים נוספים: צילום מהאוויר (שיכול להיות מועיל בתחומים כמו עיתונות או נדל"ן), בדיקה של כבלי חשמל ותקשורת, משימות חיפוש והצלה, ניטור של שטחים חקלאיים ועוד. התקנות אינן מתייחסות לשימושים פרטיים בכלי טיס כאלו, שאינם נתונים כיום לפיקוח כלשהו כל עוד הם משמשים למטרות פנאי, או לשימושים ממשלתיים הכפופים לתקנות אחרות.

 

במסגרת הטיוטה ציינה הרשות כי תבחן אפשרות להתיר שימוש מתירני יותר במסוקים קטנים במיוחד, במשקל 2 ק"ג ומטה, וביקשה לקבל תגובות מהציבור על הנושא. התקנות, עם זאת, אינן מתייחסות בשום צורה לסוגיית הפרטיות, שמטרידה אנשים רבים החוששים מפלישה לחייהם הפרטיים ותיעוד אווירי שלהם במרחב הציבורי והפרטי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x