$
פטנטים וקניין רוחני

הפרטיות נדרסת: הליך גיוס נהגי UberX "נוגד את החוק בישראל"

אפליקציית הנסיעות מאפשרת לבני 23 ומעלה ללא עבר פלילי להצטרף לשירות הנהגים הבלתי מקצועיים. ואולם, לטענת עו"ד יהונתן קלינגר, היא מאלצת את המועמדים להעניק לה גישה קיצונית ומוגזמת למידע אישי כנתוני אשראי ועוד

עומר כביר 12:0110.12.14

אובר (Uber) מגבירה את המהלכים לקראת השקתו בישראל של השירות השנוי במחלוקת אוברX והחלה היום באיתור נהגים עצמאיים שיעבדו עם השירות. ואולם, בדיקת "כלכליסט" מעלה בעיות שונות בהליך הגיוס שמבצעת אובר ובדרישות שהיא מציבה לנהגים המועמדים.

 

דווקא בשעה ששירות אוברX נמצא תחת סערה ביקורתית חריפה בעולם שהביא להרחקת החברה מכמה ערים ומדינות בין שאר בעקבות מקרה שבו נהג אובר בהודו אנס לכאורה נוסעת, ואף שטרם הסדירה את הפעלת השירות מבחינת רגולטורית, החלה היום אובר בגיוס נהגים לקראת פתיחתו של השירות. מאובר נמסר שחרף התחלת גיוס הנהגים, עדיין אין מועד צפוי להשקת שירות אוברX בישראל בצורה מלאה, ושההליך נפתח לאור פניות רבות מצד נהגים ונועד להכין מאגר נהגים מוכן לפעולה ביום שבו כן יושק השירות.

 

בדף ההרשמה שהעלתה אובר, מצוין שכתנאי סף לעבודה כנהג אוברX על המועמד להיות בן 23 ומעלה עם 12 שנות לימוד ורישיון נהיגה שהוצא לפני יותר משלוש שנים. הרכב של המועמד צריך להיות רכב פרטי בעל 4 דלתות לפחות שיוצר בעשר השנים האחרונות וב"מצב מצוין".

 

המודעה שפירסמה אובר השבוע המודעה שפירסמה אובר השבוע

 

לאחר הזנת פרטים ראשוניים (שם, טלפון, אימייל וכו') יתבקש המועמד למלא פרטים על הרכב שברשותו, ובהם דגם, שנת ייצור ומספר לוחית רישוי. לאחר מכן יתבקש המועמד להזין את כתובתו ולחתום באמצעות חתימה אלקטרונית על מסמך (באנגלית) שמאשר לחברה לבצע בדיקות רקע עליו.

 

לדברי אובר, בדיקות הרקע מחמירות במיוחד וכוללות בדיקות רפואיות, היעדר עבר פלילי והיעדר עבירות תחבורה משמעותיות. כן נמסר מהחברה שכחלק מהמיון יתבקשו המועמדים להציג לעובדי אובר את הרכב של המועמד ולהוכיח שהוא עמד בבדיקת תקינות ובלמים בשנה האחרונה. לאחר החתימה על המסמך מתבקש המועמד לצפות בסרטון של כרבע שעה על פעילות החברה והאפליקצייה, ולאחר מכן להמתין עד לפנייה מעובדי אובר לגבי המשך התהליך.

 

הדרישות של אובר בעייתיות במיוחד

 

מהחברה נמסר ל"כלכליסט" שבדיקות הרקע יתבצעו עצמאית על ידי המועמד, שיתבקש ללכת לתחנת משטרה ולהוציא טופס המעיד על העדר עבר פלילי וטופס רישום תעבורתי שמפרט את עבירות התנועה שביצע. בנוסף, יידרש המועמד להוציא טופס ירוק של משרד התחבורה (אותו טופס שנדרש למלא כל מבקש רישיון נהיגה) ולבצע באמצעותו בדיקת עיניים ובדיקה רפואית אצל רופא משפחה. את טפסים אלו יגיש המועמד לאובר, שאחרי בחינתם תחליט האם לצרפו לשירות או לא.

 

לדברי עו"ד יהונתן קלינגר, היועץ המשפטי של התנועה לזכויות דיגיטליות, ההליך שדורשת אובר מהמועמדים לעבור הינו בעייתי מבחינה חוקית. ”חוק המרשם הפלילי מגביל מאוד את היכולת לבקש גישה למאגר המידע הנוגע לרישומים פליליים", אמר ל"כלכליסט". "החוק מגדיר מספר גורמים מצומצם שיכולים לקבל (בהסכמה, בדרך כלל) את המידע הזה. לדוגמה, לצורך קבלת רישיון מסוים כמו רישיון נשק או רישיון נהיגה במונית, יש אפשרות לקבל מידע על הרשעות מתחום מסוים. לגבי רישיונות נהיגה, משרד הרישוי מקבל גישה לעבירות סמים".

 

עו"ד יהונתן קלינגר עו"ד יהונתן קלינגר צילום: גיא אסיאג

 

"ואולם, הדרישה של אובר לגישה למידע הזה היא בעייתית, כיוון שהיא נוגדת את האמור בחוק. החוק מאפשר לאדם לקבל מידע על עצמו, אבל לא מאפשר לו להעביר את המידע החסוי הזה הלאה. נכון שבפרקטיקה אנשים מבקשים את המידע הזה, אבל הוא אמור להיות חסוי. לגבי הרישום התעבורתי, מוזר מאוד שחברה שמגדירה את המשתתפים בתכנית שלה כ'משתתפים חופשיים' שאינם שכירים ומספקים רק שירותי סליקה באמצע בין שני צדדים מרצון תדרוש גישה למידע כזה שרק מגדיל את האחריות המשפטית שלה”.

 

באובר לא הגיבו לסוגיה זו.

 

איך האנגלית שלך?

 

עו"ד קלינגר הסב את תשומת לבנו לכמה סעיפים בעיתיים במסמך שעליו חותמים המועמדים. במסמך זה נותנים המועמדים רשות לגורם צד שלישי לבצע בדיקות רקע פליליות, תעבורתיות ואחרות. זאת, אף שאובר מצהירה שאת המידע אוסף המועמד עצמו ולכן אין לכאורה צורך במתן היתר זה. בנוסף מקריאה מעמיקה של המסמך עולה שהמועמד מספק אישור לבצע בדיקות רקע שנוגעות להיסטוריית התעסוקה שלו, נתוני האשראי שלו, ואפילו לאסוף מידע על המוניטין הכללי שלו ועל תכונות האופי.

 

מידע זה אינו מופיע בהבלטה בהליך ההרשמה ודורש ידע טוב באנגלית כדי לאתרו ולהבינו, ומנוגד להצהרות הפומביות של החברה לגבי האופן שבו מתבצע תהליך המיון.

 

מאובר נמסר בתגובה לטענה זו: "זה מסמך שחייב להופיע מבחינה טכנית בגלל הפלפטורמה שבאמצעותה פועלת מערכת הרישום. תהליך המיון לא יתבצע על ידי חברה חיצונית וכפי שנמסר קודם הנהגים הם אלו שידרשו להביא הטפסים הרלוונטיים. נהגים שיעברו את תהליך המיון בהצלחה יחתמו על הסכם מסודר מול החברה בישראל".

 

בנוסף שאלנו את אובר מה מונע מנהג שעמד בהצלחה בתהליך לאפשר לנהג אחר, בעל עבר פלילי עשיר ועבירות תנועה חמורות, לעשות שימוש באפליקציה באמצעות פרטי ההתחברות שלו. בחברה לא הגיבו ישירות ומסרו תחת זאת: "בטיחות הנוסעים עומדת בראש מעיני החברה והנסיעה באמצעות האפליקציה, בכל אחד מהשירותים, בטוחה יותר מכל נסיעה מזדמנת".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x