$
מכשירים ומדריכים

אפל? אוֹפּוֹ!

מאחורי הסמארטפון הדק בעולם שחשפה בשבוע שעבר אופו הסינית מסתתרת אסטרטגיה עמוקה שמשלבת חדשנות, תדמית מסתורית וטיפוח קהל מעריצים. מעמד הביניים הסיני כבר השתכנע וגם הצרכנים במערב, אפילו אם הם עדיין לא יודעים את זה

רפאל קאהאן 09:2204.11.14
כבר עשור שאופו (Oppo), יצרנית אלקטרוניקה ממחוז גואנגדונג שבסין, עובדת קשה כדי לנפץ את הסטיגמה על גאדג'טים ומוצרים שמגיעים ממדינת הענק. את הייצור ההמוני של מכשירים זולים, באיכות בינונית ומטה, מחליפים באופו בחומרים איכותיים, חדשנות טכנולוגית וגישה יצירתית. החברה, שייצרה תחילה נגני בלו ריי, מערכות שמע באיכות גבוהה ואוזניות שפנו לאודיופילים, הצטרפה ב-2008 למהפכת המובייל אבל שמרה על הגישה הפיינשמקרית. כיום היא מתמקדת בסמארטפוני אנדרואיד.

ואולם, גם מי שכבר התרגל לנטייה של אופו לחרוג מהדימוי המקובל של הייצור הסיני, כנראה הופתע מההכרזה של החברה בשבוע שעבר. היא חשפה סמארטפון בשם R5, שעוביו 4.85 מ"מ בלבד - המכשיר הדק ביותר שיוצר אי פעם. זוהי הפעם השנייה שבה אופו שוברת את השיא הזה, לאחר שב־0122 השיקה מכשיר בעובי 6.65 מ"מ, דק יותר מאייפון 6 פלוס שאפל השיקה השנה.

 

 

"זה מכשיר יפהפה והוא בנוי מצוין", השתפך אתר הטכנולוגיה המוערך GSMArena שבדק את ה-R5, אשר למרות דקותו מגיע עם מסך גדול של 5.2 אינץ'. המכשיר יושק ככל הנראה בשבועות הקרובים במחיר של 500 דולר, וכמו האייפון החדש יגיע גם בגרסה מוזהבת. בכך מקווה אופו להצליח לא רק בסין, שוק הסמארטפונים הגדול בעולם שבו מחזיקה החברה ב-15%, אלא גם במערב.

 

חד כמו הנוט

 

בשנה האחרונה העולם מגלה יותר ויותר את שוק המובייל הסיני. שמות כמו שיאומי, חואווי ו-ZTE הופכים למוכרים גם מחוץ למזרח אסיה, כולל בישראל. מכשירי הדגל שלהן נאבקים, בהצלחה לא מבוטלת, במכשירים המתקדמים של חברות כמו אפל, סמסונג, LG וסוני. ביטוי למגמה הזאת ניתן לראות בכך שהענקית הסינית לנובו, שהשלימה בסוף השבוע את רכישת מוטורולה מוביליטי מידי גוגל, הפכה למעשה ליצרנית נקסוס 6 - מכשיר הדגל של אנדרואיד.

 

הכי דק שיש. R5 הכי דק שיש. R5 צילום מסך: http://global.oppo.com

 

ההתעניינות הגלובלית, לצד התחזקותו של מעמד הביניים בסין, אמנם גוררת עמה תחרות לא פשוטה לאופו, אך גם משתלבת היטב באסטרטגיה שלה: לספק איכות גבוהה במחירים לא נמוכים אך הגיוניים. הצרכנים ישלמו, למשל, 600 דולר תמורת Find 7, שמגיע עם מפרט שלא יבייש אף מכשיר דגל. בין היתר הוא כולל מסך 5.5 אינץ' (כמו אייפון 6 פלוס) ברזולוציית 2,560 על 1,440 פיקסל ובאיכות QHD (כמו גלקסי נוט 4), מצלמת 13 מגה-פיקסל עם תמיכה בצילום באיכות 4K, וגם טכנולוגיית טעינה משודרגת, שלדברי החברה מאפשרת בחצי שעה הטענה של 75% מהסוללה. המכשירים מסדרה N, מצדם, מגיעים עם מצלמה המורכבת על ציר אופקי, שמאפשרת לצלם מזוויות לא שגרתיות. המכשירים זכו ברובם לביקורות משבחות באתרים מרכזיים כמו Cnet, The Verge ו-GSMArena.

 

 

השראה מג'ובס

 

ההתנהלות העסקית של אופו מעידה, קרוב לוודאי, שמנהליה לקחו כמה שיעורים מאפל של סטיב ג'ובס בשנותיו האחרונות. קו המוצרים שלה מצומצם יחסית, בניגוד לסמסונג ולנובו למשל, וכמו יצרנית האייפון גם היא פועלת תחת מעטה מסתורין. המייסד והמנכ"ל טוני צ'ן ממעט להתראיין לתקשורת, וכך גם שאר בכירי אופו. בניגוד לאפל היא חברה פרטית, מה שמאפשר לה להימנע מחשיפת דו"חות כספיים לציבור. ואולם, לפחות לטענת אופו, היא אחת החברות הרווחיות ביותר כיום בסין בתחום המובייל.

 

טוני צ'ן, מנכ"ל אופו טוני צ'ן, מנכ"ל אופו

 

אחת הדרכים של אופו לעקוף את הצורך בנוכחות פיזית במדינות שונות היא שיווק דרך האינטרנט (ראו מסגרת). כך חוסכת אופו עלויות הפצה, ויכולה לשלוט בשרשרת האספקה, מהייצור ועד למכירה הסופית, מבלי להיות תלויה ביבואנים, משווקים ומפיצים חיצוניים.

 

את העקבות של ג'ובס אפשר למצוא גם בדגש שאופו שמה על טיפוח קהל מעריצים בינלאומי, המורכב בעיקר מסטודנטים ואנשי הייטק. אופו מארגנת עבורם אירועים ומפגשים שבהם הם יכולים להתנסות במכשירים שטרם יצאו לשוק. היא עושה זאת גם במדינות שבהן עדיין אין לה נוכחות גדולה, כמו ארה"ב, גרמניה וצרפת. לדף הפייסבוק שלה 1.2 מיליון עוקבים כיום; לחואווי, הגדולה מאופו פי כמה וכמה, יש 1.8 מיליון. אפילו בחירת שם החברה מעידה על חשיבה שיווקית יוצאת דופן. למילה "אופו" אין משמעות בסינית, והחברה בחרה את שמה פשוט מכיוון שהוא נשמע אותו הדבר בכל שפה.

 

של מי הטלפון הזה?

 

כל הצלחותיה של אופו, המסחריות והשיווקיות, מתגמדות לעומת ההישג שהיא מכחישה באופן רשמי: השקת אחד הסמארטפונים המסקרנים של השנה החולפת, תוך שכנוע העולם שמדובר במכשיר של חברה אחרת.

 

OnePlus One OnePlus One צילום: ניצן סדן

 

השמועות על OnePlus One החלו להופיע לפני קצת יותר משנה. קבוצת מהנדסים בראשות סגן נשיא אופו פיט לאו, כך נטען, עזבה את אופו כדי להקים את הסטארט־אפ OnePlus ולהגשים את חזונם: לייצר סמארטפון שיספק חוויה של מכשיר דגל במחצית המחיר.

 

הבאז הגיע לשיאו באמצע השנה הנוכחית, כשהמכשיר נחשף באפריל והושק ביוני ב-300 דולר בלבד. ה-OnePlus One ענה על כל הדרישות ואף עלה עליהן, והביקורות (גם ב"כלכליסט") גמרו עליו את ההלל.

 

כדי להגביר את העניין ב-OnePlus One נבנתה סביבו מערכת הזמנות, בדומה לשירותים כמו אינבוקס של גוגל. צרכנים שרצו לרכוש את המכשיר נאלצו לקוות שיקבלו מ-OnePlus את אחת ההזמנות, שחולקו בהגרלה, וכך הסמארטפון הפך לנחשק יותר. כיום כבר קל יותר להשיג את OnePlus One, ושיטת ההגרלות אמורה להתבטל החודש.

 

ואולם, במקביל להתלהבות שעורר OnePlus One החלו להופיע דיווחים על הגורם האמיתי שמאחוריו. הדמיון בינו לבין מכשירי ה-Find של אופו היה מחשיד, והאתר PhoneArena פרסם מסמכים של רשם החברות הסיני המראים שמניות OnePlus מוחזקות על ידי אופו עצמה. באופו מתכחשים לקשר בין השתיים, אך החברה הרוויחה בבירור מהמהלך: ה-One השפיע לטובה על תדמיתה של אופו, ואפשר לה לעשות צעד לקדמת הבמה הסלולרית, בדרך להפוך ליצרנית סמארטפונים גדולה באמת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x