שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות טכנולוגיה

החברה המסתורית שרוצה לגרום למציאות להיראות אחרת

הצהרות מעורפלות, מייסד תמהוני ואפס מוצרים בשוק - כל אלה לא מנעו ממג'יק ליפ לגייס השקעת ענק של יותר מחצי מיליארד דולר מגוגל ומקרנות דוגמת אנדריסן הורוביץ. אם חזון המשקפיים הסופר־חכמים של החברה ייצא לפועל, העולם יהפוך לסרט תלת־ממד

הראל עילם 16:1628.10.14
טכנולוגיית התלת־ממד של מג'יק ליפ (Magic Leap) עשויה לשנות את הדרך שבה אנחנו חווים את המציאות, לאפשר יצירת סרטים ומשחקים שמשתלבים בעולם הפיזי ולקדם בשנות אור את התחום הצומח של משקפיים חכמים. בשבוע שעבר הודיעה החברה כי השלימה סבב גיוס הון ענק של 542 מיליון דולר בהובלת גוגל, העומדת כזכור מאחורי משקפי גוגל גלאס. גם ענקית השבבים קוואלקום, קרנות הון סיכון מובילות כמו קלייר פרקינס ואנדריסן הורוביץ ואולפני הסרטים לג'נדרי השקיעו בחברה, ששווי השוק שלה כבר מוערך ב־2 מיליארד דולר.

יש רק עניין אחד קטן: מג'יק ליפ היא אחת החברות המסתוריות ביותר בעולם ההייטק. "לאף אחד אין מושג מה היא עושה בדיוק", תוארה החברה ב"גרדיאן" הבריטי. הטכנולוגיה שלה מעולם לא נחשפה, היא לא הוציאה עד היום לשוק אפילו מוצר אחד ואנשיה מסרבים לדבר עם התקשורת. הראיון האחרון שהעניק רוני אבוויץ', המייסד, המנכ"ל והנשיא הלא שגרתי של החברה, ניתן לביטאון לשכת הסחר של דרום פלורידה בתחילת השנה, וגם שם הוא מסר הצהרות מעורפלות וטען כי הפיתוחים שלו אמורים ליצור "צורה חדשה של תקשורת בין אנשים למחשבים".  


 

בלי חליפה ועניבה

 

אבוויץ' (43) רחוק מאוד מתדמית המנכ"ל המעונב הסטנדרטית. אף על פי שהוא רחוק רוב הזמן מאור הזרקורים, כשהוא מתקרב לשם, מצטיירת תמונה של אדם מאוד לא רגיל, ואפילו תמהוני.

 

רוני אבוויץ'. התנגד לתליית סדאם חוסיין רוני אבוויץ'. התנגד לתליית סדאם חוסיין צילום: handout

 

הוא מהנדס יהודי אמריקאי מפלורידה, שאף ביקר בישראל ב־1990 והתנדב לצה"ל במשך חודש. את הונו הוא עשה רחוק מאוד מעולם הבידור והטכנולוגיה הצרכנית, שבו הוא מתמקד כיום: חברת הרובוטיקה הרפואית שלו, Mako Surgical, נמכרה לפני כשנה לידי סטרייקר תמורת 1.65 מיליארד דולר, עסקה שנחשבה למכה משמעותית עבור מזור רובוטיקה הישראלית, שמתחרה בסטרייקר.

 

 

הופעותיו הפומביות של אבוויץ' הן מעטות, אבל בלתי נשכחות. באחת מהן, באירוע ההרצאות TEDx שנערך בפלורידה לפני כשנתיים, הוא הופיע על הבמה בחליפת חלל של אסטרונאוט. מסביב לאבוויץ', שפיזר מסרים מעורפלים על עתיד הדמיון האנושי, רקדו שני אנשים בחליפות קופים שהשליכו לעבר הקהל כרוזים שנכתב עליהם "דמיינו", כשברקע נשמעת המוזיקה מתוך הסרט "2001: אודיסיאה בחלל".

סוד הקסם סוד הקסם

 

באתר של מג'יק ליפ מציין אבוויץ' שבכוונתו לגייס "פיזיקאים פסיכדליים". מפתח המשחקים גראם דווין אמר כי בפגישה הראשונה שלו עם המייסד, הוא חשב שמדובר בבזבוז זמן: אבוויץ' שרטט בפניו משוואות מתמטיות ודיבר בצורה כללית מאוד על הפיתוח שלו. לאחר מכן הוזמן דווין למשרדי החברה, התנסה בטכנולוגיה, ושינה את דעתו. "לא חשבתי שמשהו כזה אפשרי", הצהיר.

 

ואם הערפול שאבוויץ' אוהב כל כך ליצור לא מספיק, הוא גם מקפיד לתבל אותו במעט דיסאינפורמציה. כך, למשל, הוא דיבר ב־2011 על כוונתו לייצר אפליקציית מציאות מדומה למכשירי אפל. לאחר מכן הוא הודה שמדובר היה בתרגיל הסחה, כך שהפיתוחים האמיתיים שמג'יק ליפ עובדת עליהם לא ייחשפו.

 

לאבוויץ' יש גם עבר ככותב בלוג FixTheWorld, אך הוא הפסיק לכתוב בו ב־2011, בסמיכות לזמן ייסודה של מג'יק ליפ. הבלוג עסק בנושאים מגוונים, ולא רק בטכנולוגיה: בין היתר הוא התרעם על תלייתו של שליט עיראק לשעבר, סדאם חוסיין, וטען כי היה צריך להגלות אותו לאי מבודד. להבדיל, הוא הביע באחד הפוסטים זעם על הכוונה (שלא התממשה לבסוף) להעביר את צילומי הסרט "ההוביט" מניו זילנד, בנימוק שתושבי המדינה הם "הוביטים אמיתיים". "אם תעשו דברים מגניבים, הם יחזרו אליכם", כתב אבוויץ' באחד הפוסטים האחרונים שפרסם, "אבל גם ההפך נכון".

 

הדרקונים באים

 

מאז הראיון עם לשכת הסחר, מג'יק ליפ שומרת על שתיקה כמעט מוחלטת, ולא הגיבה גם לפניות "כלכליסט" לצורך הכנת כתבה זו. באתר החברה, שגם הוא דל בפרטים, היא כותבת שבכוונתה ליצור טכנולוגיה חדשה של "מציאות קולנועית" שתחזיר את הקסם לעולם, לא פחות. אבוויץ' עצמו ציין כי הוא מעוניין להשתמש בעולם עצמו כ"מסך קולנוע".

הדבר היחיד שאפשר להגיד בביטחון על מג'יק ליפ, על בסיס מעט המידע הזמין עליה, בקשות הפטנטים שלה והמעטים שהתנסו בטכנולוגיה שלה, הוא שמדובר בניסיון להציע חלופה מוצלחת הרבה יותר לטכנולוגיות התלת־ממד הנפוצות כיום.

 

צוללת ברחוב. גם חברות בתחום הקולנוע משתפות פעולה צוללת ברחוב. גם חברות בתחום הקולנוע משתפות פעולה

 

שיטת העבודה של הרוב המוחלט של הפיתוחים בתחום "המציאות המוגברת" (Augmented Reality, שילוב בין העולם האמיתי לזה הווירטואלי) והמציאות המדומה דומה לזו של משקפי התלת־ממד הוותיקים שאנחנו מכירים מהקולנוע. הם יוצרים אשליית עומק באמצעות הקרנת שתי תמונות, אחת לכל עין, שכל אחת מהן שונה במקצת. המוח האנושי מתרגם זאת לתמונה תלת־ממדית.

 

יש לא מעט חסרונות בטכנולוגיה הזאת: הפיתוחים המתקדמים שמתבססים עליה דורשים משאבים רבים, גורמים לכאבי ראש ומתקשים להתמודד עם שינויים מהירים בזווית המבט ובתנועת האישונים של הצופה. ואף על פי שהיא יכולה ליצור תמונות נהדרות, אף אחד לא יתבלבל בין המציאות לבין סרט קולנוע תלת־ממדי, מכיוון שהעין האנושית מורגלת לחפש סימנים של עומק על בסיס פיזור האור בחלל.

 

מנכ"ל גוגל לארי פייג'. העתיד של גלאס? מנכ"ל גוגל לארי פייג'. העתיד של גלאס? צילום: בלומברג

 

זה המצב שמג'יק ליפ רוצה לשנות ביצירת אובייקטים תלת־ממדים שהעין לא תוכל להבדיל בינם לבין המציאות, בשיטת הקרנה חדשה לחלוטין וברזולוציה גבוהה. לפי פטנט שביקשה החברה לרשום בארה"ב ב־2012, מג'יק ליפ רוצה ליצור "שדה אור" באמצעות שימוש במערך שלם של מראות זעירות וסיבים אופטיים. "פסלי האור" שיוקרנו בתוך מערך המראות ייצרו אשליה מושלמת של עומק.

 

החברה מנסה למזער כרגע את אב־הטיפוס שלה, ששולב בתוך שולחן משרדי קטן. לפי ג'ון מרקוף מ"הניו יורק טיימס", העיתונאי היחיד בעולם שהתארח במטה החברה, היא מנסה להתאים את הטכנולוגיה למכשיר לביש, שיזכיר משקפיים ויאפשר למשתמש לראות את המציאות לצד הדמויות התלת־ממדיות, כך שגם דרקונים מעופפים ייראו כחלק אינטגרלי מהעולם. "כאשר תראו מה שיצרנו כאן, תראו את העתיד של המחשוב ב־40 השנים הקרובות", אבוויץ' לא היסס לומר בראיון שהעניק בפברואר.

 

אוספים שברי חלומות

 

הטכנולוגיה של מג'יק ליפ מלהיבה, אך אינה מסבירה איך תפתור החברה את הבעיות המסורתיות של תחום התלת־ממד, כמו כאבי הראש והמעקב אחר תנועות העיניים. נוסף על כך, החברה צריכה לפתח מערך חיישנים ומצלמות בטכנולוגיית זיהוי תמונה שמסוגלת לפענח מה נמצא מול המשתמש — בדומה לקינקט שפיתחה פריימסנס הישראלית. את הבעיה הזאת, לפי בקשות הפטנטים שלה, היא מתכננת לפתור באמצעות חיישני אינפרה־אדום ואולטרה־סאונד.

 

מג'יק ליפ מג'יק ליפ

 

הניסיון מלמד שמג'יק ליפ בחרה תחום שמאוד לא פשוט להצליח בו. "שוק משקפי המציאות המדומה הוא בית קברות של חלומות שבורים", אומר דיוויד לובק, ראש ענף המחקר ביצרנית שבבי הגרפיקה NVidia. חלום המציאות המדומה שלהב את העולם בשנות התשעים, אבל התגלה כבור ללא תחתית של כספים, תקוות ושעות מחקר. כמו מג'יק ליפ, גם חברת דיגיטל דומיין, שהתפרסמה לאחר שיצרה את האפקטים המיוחדים של הסרט "טיטניק", גייסה מאות מיליוני דולרים במהלך פעילותה. ב־2012 היא יצרה את ההולוגרמה המפורסמת של הראפר טופאק לאחר מותו, דבר שלא מנע ממנה לפשוט את הרגל חודשים ספורים לאחר מכן.

 

בשנה האחרונה חזרו המציאות המדומה והמציאות המוגברת לעניין את השוק. גוגל, סמסונג, סוני ואפילו פייסבוק (שרכשה את חברת המציאות המדומה אוקולוס ב־2.2 מיליארד דולר) פועלות כיום בתחום. ואולם, בכל המוצרים הקיימים כיום בשוק, כולל גוגל גלאס ואוקולוס ריפט, עדיין יש בעיות קשות. איכות התצוגה, זווית הצפייה, העיצוב, זמן חיי הסוללה — בכל המקרים אחד הפרמטרים הקריטיים האלה פשוט לא עובד כמו שצריך, או שהמחיר גבוה מדי.

 

מג'יק ליפ מג'יק ליפ צילום: magicleap.com

 

במטרה להתמודד עם האתגר המורכב שעומד בפניה מתכננת מג'יק ליפ לנצל את הכספים שגייסה כדי לשכור שלל עובדים בתחומים מגוונים: מפתחי משחקים, מהנדסי שבבים, אנשי קולנוע, אמנים, פילוסופים ומעצבים תעשייתיים. החברה, שיושבת בלב פלורידה, רחוק מעמק הסיליקון, מעסיקה כיום בין 100 ל־120 עובדים, אך ככל הנראה תוסיף אליה בקרוב עשרות אם לא מאות אנשי צוות.

 

למג'יק ליפ יש קשר הדוק לא רק לתעשיית ההייטק, אלא גם לתעשיית הקולנוע. לג'נדרי, אחת המשקיעות בחברה, אחראית ליצירות עתירות בגרפיקה ובאפקטים מיוחדים, כמו "האביר האפל", "התחלה" ו"פסיפיק רים". "הטכנולוגיה הזאת תשנה הכל", אמר תומאס טול, מנכ"ל לג'נדרי. לצדו משתפת פעולה עם מג'יק ליפ WETA, האחראית לאפקטים בסדרת סרטי "שר הטבעות". ריצ'רד טיילור, מנכ"ל WETA, יושב בדירקטוריון מג'יק ליפ עם יו"ר קוואלקום פול ג'ייבוקס וסאנדר פיצ'אי, סמנכ"ל המוצרים הטרי של גוגל ואחד האנשים החזקים בחברה. נראה ששתי התעשיות, הטכנולוגיה והקולנוע, לוקחות ברצינות רבה מאוד את ההבטחות של אבוויץ' וחבורתו.

 

חומרה או תוכנה

 

שאלת מיליון הדולר (או 2 מיליארד הדולר, בהתחשב בשווי המוערך של מג'יק ליפ) היא איזה מוצר החברה מתכוונת לפתח. משקפי מציאות מוגברת משלה? פלטפורמת תוכנה שתעבוד על דור חדש של משקפיים? פיתוחים שישתלבו בגוגל גלאס? מצד אחד, החברה שכרה לא מעט מומחי עיצוב הנדסי, אנשי חומרה ושבבים. מצד שני, אבוויץ' אמר כי הוא מעוניין שמג'יק ליפ תהפוך להיות מרכז ליוצרי תוכן, משחקים וסרטים. בסגנון מעורפל כהרגלו הוא הגדיר את המוצר המתוכנן כ"ממשק המחשוב הלביש הכי טבעי ונגיש שנוצר אי פעם".

 

אפשרות אחת היא שהחברה מנסה לעבוד על מעין מערכת אווטארים — דמות אישית הניתנת לצפייה רק בידי המשתמש, שנמצאת כל הזמן בשדה הראייה שלו ומאפשרת לו לתקשר עם העולם הממוחשב. אבוויץ' אמר כמה פעמים כי הוא מעוניין ליצור מערכת שנמצאת כל הזמן עם המשתמש, לא רק כאשר הוא מסתכל על המסך.

 

הדגמת הטכנולוגיה של מג'יק ליפ. החברה מבטיחה ליצור "מציאות קולנועית" הדגמת הטכנולוגיה של מג'יק ליפ. החברה מבטיחה ליצור "מציאות קולנועית"

 

כמו כן, מג'יק ליפ ביקשה פטנט על טכנולוגיה ליצירתו של עולם וירטואלי משותף, שהמשתמשים יכולים לפעול בו ולראות את אותם חפצים וירטואליים, לצד בקשת פטנט לכפפה חכמה היוצרת אשליית מגע וטקסטורה. הערכה סבירה היא שהכפפה תאפשר להעביר חפצים "פרטיים" לעולם המשותף. אם החברה אכן תפעל כך, היא צפויה להתמודד עם יריב לא פשוט. ד"ר סטיב מאן, הנחשב לאבי המחשוב הלביש, אמר השנה בראיון ל"כלכליסט" כי הוא מתכוון להציג פלטפורמה ליצירת עולם משותף של מציאות מוגברת.

 

ואולם, נראה שכל האתגרים, המתחרים וסימני השאלה סביב מג'יק ליפ ממש לא מרפים את ידיו של אבוויץ'. "הטכנולוגיה שלנו", הוא מבטיח, "תאפשר לניצוץ היצירתיות שנמצא בכולנו לפרוח".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x