$
הייטק והון סיכון

ראיון כלכליסט

"בעזרתנו כל אתר יוכל להפוך לפייסבוק קטן"

כוכב "מחוברים" מדבר על הסטארט־אפ spot.im שלו ושל שותפו נדב שובל. המיזם מחבר בין גולשים שנמצאים באותו זמן באותו אתר ולמעשה מחזיר לאינטרנט את חדרי הצ'ט של שנות התשעים: "המטרה היא לצבור 100 מיליון משתמשים", אומר גרין

אסף גלעד 13:2123.10.14

בשנתיים האחרונות גזרו על עצמם ישי גרין ושותפו נדב שובל שתיקה בכל הנוגע לסטארט־אפ החדש שלהם, spot.im. גרין, יזם סדרתי שידוע כמי שאומר את מה שהוא חושב, ביקש לעבוד בדממה ולהשיק מוצר מלא לפני שהוא פונה ליחסי ציבור. כעת המיזם החדש שלו הוא כבר מוצר מוגמר, שעובד עם אלפי אתרי אינטרנט ומחזיק בחזון מגלומני - לדחוק הצידה את פייסבוק ואת טוויטר, לא פחות.

 

למרות השקט התעשייתי קשה היה לפספס את התוצר שהוציאו גרין (36) ושובל (24) מתחת ידיהם. בחודשים האחרונים התייצבה בחלק התחתון של דפי אתרי אינטרנט רבים בארץ ובחו"ל (בהם אלה של "כלכליסט" ו־ynet) בועה קטנה המזמינה את הגולשים להצטרף לשיחה עם זרים, שלגמרי במקרה גולשים באתר.

 

המיזם שמחזיר את חדרי הצ'ט בהשראת ה־IRC משנות התשעים עשוי, לדברי שובל וגרין, להפוך כל אתר למעין פייסבוק קטן, מבלי לערב את פייסבוק או את טוויטר בעניין. גרין אומר כי מטרת החברה היא לצבור לפחות 100 מיליון משתמשים.

 

אתם רוצים להתחרות בפייסבוק. זה לא קצת יומרני?

שובל: "כבודן של פייסבוק וטוויטר במקומן מונח, אבל בהן אתה מדבר עם אנשים שאתה מכיר. אנחנו מאפשרים לך להכיר אנשים חדשים שגולשים איתך באותו אתר ורוצים לדבר, למשל, על התחום שהם קוראים בזמן אמת".

 

גרין (מימין) ושובל. "רוב הרעיונות לסטארט־אפים הם טובים, אבל בלתי ניתנים לביצוע" גרין (מימין) ושובל. "רוב הרעיונות לסטארט־אפים הם טובים, אבל בלתי ניתנים לביצוע" צילום: נמרוד גליקמן

 

 

גרין: "אנחנו לא מתחרים בפייסבוק, אבל אם תחלק את האינטרנט לשניים בגסות, תראה סגמנט של אתרי ענק שהולך להם ממש טוב; השאר נלחמים לשרוד, אז אין להם ברירה אלא להוציא כסף על מנועים, שיביאו להם עוד טראפיק. אנחנו בנינו מערכת שמאפשרת לכל אתר לבנות מעליו רשת חברתית. לאתרים מצליחים יש מרכיב של רשת חברתית, רק שכיום הם נאלצים לפתח אותו בתוך החברה: eToro הוא אתר מסחר אלקטרוני עם מרכיב של רשת חברתית פנימית; FTBpro הוא אתר לחובבי כדורגל עם שכבה חברתית שמקשרת בין אוהדים של קבוצות. כל אחד מהם שווה מאות מיליוני דולרים, וכל אחד מצויד בשכבת רשת חברתית. אנחנו בנינו מערכת שמאפשרת לאתרים אחרים להקים רשת שכזו. כל מה שהם צריכים לעשות הוא קופי־פייסט של כמה שורות קוד תוכנה שאנחנו מספקים להם. אנחנו מביאים את עידן הרשתות החברתיות לכל אתר או בלוג".

 

"עבדתי גם קודם עם מנכ"לים ללא ניסיון"

 

spot.im היא, כאמור, מחווה מודרנית לחדרי הצ'ט שפרחו בראשית ימי האינטרנט. ה־IRC של אותם ימים אפשר תקשורת בין משתמשים בחדרי צ'ט ייעודיים שניהלו מתנדבים. אחד מאותם מתנדבים היה נדב שובל, כיום שותפו של גרין, שהוקסם מהמרחב שבו ניתן לפגוש זרים בפינות שונות של הגלובוס.

 

שובל הקים את spot.im בטרם הצטרף אליו גרין. הוא נער אינטרנט, שהוריו קנו לו את המחשב הנייד הראשון בגיל 11. התחביב לגלוש באינטרנט הפך לאובססיה שהביאה אותו לחקור תופעות רשת כמו IRC ולהפוך לאחד המאמצים המוקדמים של הצ'ט של MSN. שובל החל את קריירת היזמות שלו כבר בגיל 11, כאשר ייסד עם סטודנטים בטכניון מערכת של צ'טים והקים את רשת הפורומים לנוער חרטטה ואת אתר הבידור והצ'ט לופ. בין לבין חלטר שובל כיחצן מסיבות ("יזמי האינטרנט הגדולים עסקו בצעירותם ביחצנות מסיבות, נועם לניר למשל").

 

שובל בחר לעשות את השירות הצבאי שלו במגלן, אבל חיידק היזמות פקד אותו לקראת סופו; בחופשת השירות הוא לבש חליפת עסקים ופנה לגייס כסף לחלום הסטארט־אפ. הרעיון המקורי היה לפתח תוכנה שתרכז את כל המסרים מכל הרשתות החברתיות של המשתמש.

 

גרין, שפגש את שובל לראשונה במפגש משקיעים של קרן פרוקסימה, אחת המשקיעות בסטארט־אפ הקודם שלו סולוטו, חשב שמדובר ברעיון אומלל. "אמרתי להם לא לבנות את זה, כי הם לא מי שאמורים לבנות את זה. רוב הרעיונות לסטארט־אפים הם טובים, אבל ברוב המקרים הם אינם ניתנים לביצוע, ולכן ייעצתי להם לחפש רעיון אחר".

גרין עבד אז עוד בסולוטו, והרעיון החדש שמצא שובל באותו הזמן, רשת חברתית המחוברת לאתרי תוכן בכלל הרשת, קסם לו. רק לאחר ששובל גייס את המיליון הראשון והוכיח לו כי הוא יכול להוביל את החברה, החליט גרין לעזוב את סולוטו, שנה לפני האקזיט שבו נמכרה החברה ב־100 מיליון דולר. גם כאן גרין לא משמש כמנכ"ל, אלא כסמנכ"ל הטכנולוגיות וארכיטקט המערכת, והוא מוגדר כשותף. "כל המנכ"לים בחברות הקודמות שלי היו מנהלים של פעם ראשונה, וגם שובל לא יוצא מן הכלל פה", הוא אומר.

 

"לא רוצה להעביד אף אחד עד אמצע הלילה"

 

היתרון המרכזי של spot.im טמון ביכולת שלה לגרום לזרים המתעניינים בתחום מסוים לשוחח עליו. שובל מדווח על צמיחה גבוהה באתרים המתמחים במוזיקה, אנימציה יפנית ומשחקי מחשב. עיקר הצמיחה נמצאה בבלוגים מתמחים, שאותם פוקדים משוגעים לדבר. באתר של מוזיקת אינדי בברזיל מדווחים על 44 אלף איש שמתכתבים זה עם זה.

 

החזון להגיע ל־100 מיליון משתמשים נשמע מרחיק לכת, וגרין מודה כי גם החברות שהיה שותף להקמתן בעבר הגשימו את חזונן רק באופן חלקי. "המחשבה המקורית על אוניגמה (שנמכרה בכ־40 מיליון דולר – א"ג) היתה שהיא יכולה להפוך לצ'ק פוינט השנייה, אבל מכרנו אותה מהר, ובסולוטו (שנמכרה בכ־100 מיליון דולר – א"ג) רצינו לבנות מערכת הפעלה למערכות הפעלה, ואם זה היה מצליח זה יכול היה להגיע לכל מחשב בעולם".

 

מה הלקח שלך ממקומות העבודה הקודמים שלך?

"אני כבר בן 36, עבדתי ביותר מעשר חברות ולמדתי לאזן בין חיים לעבודה. אחרי שני אקזיטים אני כבר לא יכול להשתמש בתירוץ של 'אין לי כסף'. אני לא חייב לעבוד סביב השעון, אני מבלה הרבה זמן עם המשפחה, צורך תרבות ולא עובד ומעביד אנשים עד הלילה רק בשביל עוד כמה שורות קוד. אני חושב שלחיות מאוזן באמת יעיל יותר, גם לחברה. ניקוי הראש מאפשר לפתרונות יצירתיים לצוץ מדי פעם. אם היינו עובדים קצת פחות בסולוטו או באוניגמה, אולי לא היינו רצים מהר קדימה ועושים שטויות".

 

איך מתמודדים עם גניבת הזהויות?

 

בשנה שעברה השיקה ספוטים גרסת אלפא ראשונית כדי לראות לאן נושבת הרוח. היה מדובר אז באפליקציה שלא מחוברת לאתרי תוכן ומאפשרת לכל אחד להתחיל שיחה בכל נושא, מוצר שעשו בו שימוש עיקרי בקידום מסיבות ואירועים. אבל אחרי שפנו לשובל וגרין מספר אתרי תוכן שרצו צעצוע כזה משל עצמם, שינתה ספוטים כיוון והפכה לספקית שירות צ'ט ורשת חברתית לאתרי תוכן ובלוגים. גרין ושובל בחרו שלא לדבר על מספרים ופרטים מהותיים כמו מספר המשתמשים, מספר האתרים שהתקינו אותם, כמה כסף גייסו ומי המשקיעים, ומסרבים לחשוף את המודל הכלכלי העתידי של החברה, אך חשפו כי הטכנולוגיה מותקנת באלפי אתרים ובלוגים בעולם בארה"ב, אנגליה, ברזיל, קוריאה, איטליה וישראל, בעיקר ללא פעולות שיווק ויחסי ציבור, לטענתם.

 

כמו כל רשת חברתית, גם ספוטים נאלצת להתמודד עם תופעות שליליות כגון גניבת זהויות ובריונות רשת. בספוטים מנסים לפתור זאת מכמה כיוונים: המשתמשים חייבים להתחבר דרך חשבון פייסבוק ולינקדאין, כך שהחברה מוודאת בצורה הזו את זהותו האמיתית של המשתמש. בנוסף, כל אחד מחדרי הצ'ט מנוהל על ידי מנהל, שגם קובע את הכללים הייחודיים לו, כמיטב המסורת של IRC. ובכל זאת, שם המשתמש והתמונה בממשק של ספוטים יכולים להיות פיקטיביים, מה שיכול במצבים מסוימים לעורר התנהגות אלימה. ובכל זאת, גרין מדווח כי זמן רב לאחר ההשקה, הוא מופתע מההתנהגות החיובית של המשתמשים ומהעדר אלימות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x