$
מכשירים ומדריכים

פרשנות

אנדרואיד One: גוגל מפחדת לאבד את השליטה בשוק

ככל שמתחזקת שליטת אנדרואיד בשווקים המתפתחים, כך צונח פוטציאל הרווח של גוגל עצמה: יצרניות קטנות עושות קופה יפה על חשבון הענקית האמריקאית. כיצד תוכל פלטפורמת אנדרואיד One לפתור את העניין - ולמה היא מפחידה את ספקיות הסלולר?

ניצן סדן 08:1919.09.14
מי שולט בשוק המובייל? "גוגל", יענה הקורא המלומד, "עם מערכת ההפעלה אנדרואיד". השבוע חשפה החברה את אנדרואיד One, סטנדרט תכנון סמארטפונים מוזלים (סביב מאה דולר למכשיר) שמיועד להעמיק את חדירת מכשירי אנדרואיד לעולם השלישי. קצת משונה, לא? הרי אנדרואיד שולטת גם ככה בשווקים המתפתחים הודות למכשירים זולים במיוחד.
אבל גוגל יודעת בדיוק מה היא עושה: מי ששולט בשוק המובייל היא אמנם אנדרואיד - אך גוגל לא נהנית מפירות הפופולריות של מערכת ההפעלה שלה. לפחות, לא במידה בה הגיוני שמעצמת מובייל עולמית תיהנה. וזו נקודה שעתידה להטריד מאוד את המשקיעים בגוגל.  

 

לוקחים ביסים מהעוגה של גוגל

 

כדי להבין את מצבה של גוגל, יש להבין את מבנה אנדרואיד כמקור רווח: כל סמארטפון עולה לצרכן כסף, אבל ההכנסות מגיעות מהיות המכשיר מסוף נייד - יחידת קצה לאפליקציות בתשלום (שגוגל מקבלת מעשר מרכישתן), למגזינים מקוונים, ספרים דיגיטליים, מוזיקה בתשלום ועוד. גוגל, מצידה, מוכרת תוכן משלה - בעיקר מוזיקה ומגזינים מקוונים (דרך אפליקציית News Stand).

 

מכשיר אנדרואיד One מכשיר אנדרואיד One

 

אבל היא לא לבד בשוק הזה: כל ספקיות הסלולר - שהן עדיין החברות שמשווקות הכי הרבה טלפונים - ממלאות את המכשירים בחנויות מקוונות משלהן. בעוד גוגל צריכה לעשות לוקליזציה לתוכן, מה שמציעות הספקיות כבר מותאם לקהל המקומי. למשל, גוגל יכולה למכור לתושב צפון הודו מגזינים מקוונים מכל העולם, אבל לא את ירחון המוזיקה הפונג'אבית שהוא מחפש. לעומתה, ספקית סלולר מקומית יודעת בדיוק מה מעניין את קהל היעד שלה ואף למקם את אפליקציית החנות הרלוונטית במסך הבית הראשון של הטלפון. התוצאה: ככל שמתרחבת תפוצת מכשירי אנדרואיד בעולם השלישי, כך צונחות הכנסות גוגל.

 

גם יצרניות המכשירים המקומיות מבצעות התאמה חכמה לקהל: בשווקי אפריקה, הודו, סין, דרום ומרכז אמריקה נמכר מגוון עשיר מאוד של מכשירי אנדרואיד. הרבה מהם מיוצרים בידי חברות שכמעט לא מוכרות לצרכן הישראלי, כמו BLU או THL - או בידי חברות מקומיות. גוגל לא יכולה לאסור עליהן מלהשתמש באפליקציות שפיתחו. בנוסף, חלקן משתמשות בגרסה מתואמת של אנדרואיד, בה האפליקציות שלהן מובלטות ושל גוגל - מוצנעות.

 

פאבלט BLU פאבלט BLU

 

התשובה של גוגל היא אנדרואיד One. זאת לא מערכת הפעלה נפרדת, כי אם סטנדרט עיצוב טלפונים: מכשירים בעלי גודל מסך ספציפי, חומרה ספציפית ועלות מקסימום שהוגדרה מראש. יצרניות שיקפצו על העגלה החדשה יהנו ממשהו שלא היה להן קודם: מיתוג חזק ובינלאומי - גוגל - שמחובר למוצר עממי ומבוקש.

 

הן, מצידן, יוכלו לבחור להשקיע פחות בפרסום, מתוך ידיעה שספקיות הסלולר ירצו לפזר את המכשירים הללו ולבדל אותם ממוצרים מקבילים שלא זכו למיתוג המנצח של גוגל. הספקיות, בתורן, יוכלו להכריז בגאון "בואו וקנו גוגל-פון במאה דולר!" וגוגל לא תראה את שולי הרווח שלה מצטמצמים. למראית עין, כולם מרוויחים.

 

מכה לספקיות הסלולר במערב

 

אבל העניין הזה יעבוד רק כל עוד השיווק יתמקד בשווקים המתפתחים. קחו לדוגמה את אסוס, חברה בעלת מותג חזק ומוכר מאוד בישראל בתחום המחשוב. אם יבואן זה או אחר יחליט לרכוש 1,000 יחידות של טלפוני אנדרואיד One של אסוס במאה דולר לחתיכה ולמכור אותן כאן בארץ באלף שקל למכשיר, הוא יוכל לקצור רווחים נאים. ישראל ישראלי יהיה מוכן לקנות טלפון קצת פחות חזק מהגלקסי או האקספריה האחרונים, כשמדובר בטלפון בשליש מהמחיר שמאחוריו שני מותגים חזקים כגוגל ואסוס.

 

סמארטפון אסוס. התפיסה המקומית של המותג תעשה את ההבדל סמארטפון אסוס. התפיסה המקומית של המותג תעשה את ההבדל

 

כך, עשויה להתבצע קניבליזציה של אנדרואיד One מול מכשירי הביניים למיניהם גם בשווקים מערביים, מה שיפגע בשולי הרווח של ספקיות הסלולר ויאלץ אותן ליישר קו עם השוק, כנראה ע"י הוזלת מכשירי הביניים.

 

הספקיות יתקשו לייבא מכשירי אנדרואיד One במספרים גדולים בעצמן, משום שגוגל והיצרניות יעדיפו להתמקד אסטרטגית בשווקי המטרה של המוצר. יבואנים קטנים, לעומת זאת, יוכלו בקלות להניח יד על משלוחים קטנים. עדיין מוקדם לקבוע אילו פנים ילבוש שוק הטלפונים המוזלים במערב עם חדירת אנדרואיד One - אך נראה שבכל תרחיש יאבדו הספקיות מכוחן, מה שיעשה טוב לנו, הצרכנים.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x