$
אינטרנט

לשחק עם הלב: OKcupid ביצעה ניסויים פסיכולוגיים חשאיים בגולשים

אתר ההיכרויות הפופולרי התגאה בכך שזייף שיעורי התאמה בין גולשים כדי לבדוק את התקשורת ביניהם. "אם אתה משתמש באינטרנט, אתה חלק ממאות ניסויים. ככה אתרים עובדים", אמר בכיר בחברה

הראל עילם 13:0729.07.14

הנהלת OKcupid, אחד מאתרי הדייטינג הגדולים והאהובים בעולם, הודתה בפה מלא כי ביצעה ניסויים פסיכולוגיים על משתמשיה ללא ידיעתם. זאת, בעקבות הסערה התקשורתית סביב הניסוי החברתי שביצעה פייסבוק במאות מיליונים ממשתמשיה.

חברת OKcupid אינה מתנצלת או מתחרטת על הניסוי: פוסט בבלוג הרשמי של החברה התפרסם אמש (ב') תחת הכותרת "We experimented on human beings!" כריסטיאן רדאר, אחד ממייסדי האתר, הבהיר: "אם אתה משתמש באינטרנט, אתה חלק ממאות ניסויים כל הזמן, בכל אתר באינטרנט. ככה אתרים עובדים".

 

רדאר הסביר כי הדרך היחידה שאתרים כמו OKcupid יכולים להבין את המשתמשים שלהם זה על ידי ניסויים. "אנחנו לא באמת יודעים מה אנחנו עושים, אף אתר אינטרנט לא יודע. זה לא כאילו בני אדם בונים אתרים במשך תקופה ארוכה, או שיש לך תבנית ברורה. רוב הרעיונות רעים, וגם לרעיונות הטובים יש מקום לשיפור".

 

אתר OKcupid אתר OKcupid

 

הוא נתן מספר דוגמאות לניסויים שביצעה החברה במשתמשים שלה. למשל, ניסתה לשדך בין גולשים למרות שהאלגוריתם שלה ציין כי הם לא מתאימים. השניים קיבלו הודעה על התאמה גבוהה ביניהם. במקרים האלו, הסביר רדאר, החברה הצליחה לראות אחוזי המרה (אחוז ההודעות שהובילו למענה ולשיחה פעילה) גבוהים יותר.

 

כך למשל, אם אחוז ההתאמה בין זוג משתמשים הוא 30%, הסיכוי שפניה תוביל לשיחה קולחת הוא 10% בלבד. אבל במקרים שבהם האתר הציג למשתמשים תמונה שקרית, כאילו אחוז ההתאמה הוא 90%, הסיכוי שהפניה הובילה לשיחה מוצלחת קפץ ל-17%. רדאר מסכם זאת בכך שהתאמה היא בהחלט קריטית, אבל להמלצה של האתר עצמו יש אפקט פלסבו שיכול להשפיע משמעותית על אחוזי ההמרה.

 

הפוסט עצמו התקבל היטב בקרב קהל הקוראים ולא הוביל לזעם כמו במקרה של פייסבוק. יתכן וזאת בגלל ש-OKCupid בחרה לפרסם את המידע בצורה שקופה, או עצם המנטליות והאסטרטגיה הכללית של האתר, שמתמחה בפיתוח של מגוון מבחנים מדעיים ואלגוריתם התאמה מדויק במיוחד. האתר גם נהג לפרסם בעבר בתדירות גבוהה ניתוחים סוציולוגיים מעמיקים על בסיס המידע שלהם, כגון רשימה של השאלות הראשונות שכדאי לשאול בדייט ראשון על בסיס ניתוחי ההצלחה של מאות אלפי זוגות מוצלחים שנפגשו דרך האתר.

 

פרשנות: האם דין OKcupid כדין פייסבוק?

 

לראייתי קיים פער משמעותי בין הניסוי החברתי שביצעה OKCupid ובין זה של פייסבוק. בעולם שבו אנו מוצפים בתקנוני משתמש כה ארוכים שאף אדם לא קורה אותם, הפרספקטיבה של המשתמשים על השירות היא קריטית.

 

אנו מצפים שאתר כמו OKCupid, המתמחה במניפולציות של מידע, לשחק ברגשות שלנו. בו זמנית, אנחנו מצפים שפייסבוק - שהפיד שלה הפך למקור החדשות העיקרי של מיליוני אנשים - תהיה אובייקטיבית. נכון, הפיד מעולם לא היה אובייקטיבי, אבל הצפי של המשתמשים היה שהוא ישקף נאמנה את מה שהם רוצים לקרוא.

 

מניפולציה במקרה הזה, ללא ידיעת המשתמשים, היא חמורה שבעתיים. הכל שאלה של הסכמה מדעת ואם אפשר להגיד שבאתר שבו המשתמש ממלא מאות שאלונים ומבחנים כדי למצוא בת זוג יש מקום למניפולציה סטטיסטית, בוודאי ובוודאי שאין מקום לכך במה שהופך בשנים האחרונות להיות מעין גוף חדשותי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x