$
חדשות טכנולוגיה

בלעדי לכלכליסט

מכה נוספת לתעשיית סרגלי הכלים הישראלית: גם מיקרוסופט עושה סדר בענף

אחרי יאהו וגוגל, קובעת מיקרוסופט כללים חדשים להתקנת תוכנה על גבי הדפדפנים שלה, ותוכנות שלא יישרו קו יסומנו על ידי תוכנות אנטי־וירוס ויוגדרו כמזיקות. במהלך ניסוח הכללים, ניהלה מיקרוסופט מגעים עם חברות מקומיות כמו בבילון, איירון סורס ואייבריו

אסף גלעד 06:5906.07.14

באוקטובר 2013 גילמו יאהו וגוגל את תפקיד השריף ובאו לעשות סדר בענף סרגלי הכלים למחשבים האישיים והתוספים לדפדפן, תעשיית אינטרנט שמגלגלת מיליארדי דולרים ומאופיינת בריכוז גבוה של חברות ישראליות.

 

ל"כלכליסט" נודע כי בחודשים האחרונים מנהלת מיקרוסופט קמפיין מקביל, שבמסגרתו היא נושאת ונותנת עם חברות ישראליות. במסגרת המגעים, הגדירו מיקרוסופט והחברות המקומיות מגבלות להפצת סרגלי כלים ותוכנות חינמיות להורדה שעוסקות בהפצת פרסומות. ההסכמים החדשים נכנסו לתוקף בתחילת החודש, ובהם כללים להתקנות תוכנה על גבי הדפדפן שלה, אקספלורר, וכן על גבי מערכת ההפעלה ווינדוס. נכון לעתה הוזמנו לפורום של מיקרוסופט החברות איירון סורס, פריון (הכוללת את חטיבת סרגלי הכלים של קונדואיט), ריווייזר, בבילון ואייבריו.

 

 

למרות ההצלחה של מערכת ההפעלה כרום מבית גוגל, דפדפן האקספלורר הוא עדיין הדפדפן המוביל בנתח השוק שלו מכלל המשתמשים. זאת על פי חברת המחקר Net Application, נכון לחודש יולי. הדפדפן של מיקרוסופט, על כל גרסאותיו, שולט בכ- 58% מהשוק. נתח השוק של הגרסה החדשה, אקספלורר 11, גדול במיוחד ועומד על 17% מכלל המשתמשים. לעומתו, כרום שולט בכ- 19% מנתח השוק ואילו הפיירפוקס של מוזילה שולט בכ- 15.5% מהשוק.

 

לפי ההסכמים החדשים, חברה שתעמוד בתנאים של מיקרוסופט תקבל חותמת של ספקית תוכנה כשרה. לעומת זאת, כלפי חברה שתימצא כמפיצת תוכנות זדוניות תופעל סנקציה מיוחדת שרק חברה כמו מיקרוסופט יכולה לארגן: מיקרוסופט איגדה ענקיות אנטי־וירוס כגון נורטון, AVG, Avira ו־Dr.Web, שיסמנו את התוכנות של חברות שנמצאו לא כשירות על ידי מיקרוסופט כמזיקות, ויתריעו על קיומן בפני המשתמשים.

 

תוכנת האנטי־וירוס שפיתחה מיקרוסופט נוקטת צעד קיצוני אף יותר: מתחילת יולי תוכנת האנטי־וירוס של החברה עוצרת פעילות תוכנה שאינה רצויה באופן מיידי, תוך הודעה למשתמש. זהו שינוי מדיניות, לאחר שעד כה הסתפקה מיקרוסופט בהתראה בלבד.

 

במסגרת הסדרת התחום, מבקשת מיקרוסופט מהחברות הישראליות לעמוד במשימה שחלקן לא אוהבות: לאפשר להסיר את כל אחת מהתוכנות שלהן ישירות מלוח ה־uninstall במערכת ווינדוס ולא להחביא אותן מאחורי שם אחר; לדאוג שכל פרסומת המשודרת לגולש כתוצאה מהפעלת התוכנה תישא את שם יצרנית התוכנה, וכן תכיל אפשרות לצאת מהפרסומת על ידי הקשה על סימן ה־X בפינה העליונה; לספק למשתמש גילוי נאות בדבר הפרת הפרטיות שלו, אם זו מתרחשת; ולא להתערב בפעילות הדפדפן ללא אישור.

 

הבקרה המתקדמת על סרגלי כלים ותוכנות חינמיות מצד מיקרוסופט היא רק מהלך אחד שלה מול תעשיית התוכנה החינמית. קודם לכן, השקת דפדפן אקספלורר 11 הציגה בפני המשתמשים דפדפן בטוח יותר בעל יכולת סינון גבוהה של תוספים, וכן השקת מחשבי הסרפייס שלה שאינה מתירה הורדת סרגלי כלים צמצמה עוד יותר את כוחן.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x