• תפריט
הייטק והון סיכון

ראיון כלכליסט

החברה הישראלית שתוביל את המשקפיים שלכם לדוכן המבצעים

הפיתוחים של WakingApp מאפשרים למרכיבי המשקפיים החכמים לנווט בצורה חכמה בתוך קניונים, או לעבור לתכנים וירטואליים מתוך ספרי לימוד. מנכ"ל החברה: "המתחרים מציגים ניווט במשקפיים כחלק מסרט תדמית, אצלנו זו מציאות קיימת"

אסף גלעד 11:3324.04.14
"בתוך חמש שנים העולם כולו יהיה מכוסה בשכבות דיגיטליות. לא תוכלו למצוא מוצר בסופר, מודעה בעיתון, תכנית טלוויזיה או מכשיר אלקטרוני שאין עליהם שכבה דיגיטלית של אינטרקציה עם המשתמש, בדיוק כפי שלא למצוא היום מוצר שאין לו דף פייסבוק". אלון מלכנר, המנכ"ל ואחד המייסדים של חברת המציאות הרבודה WakingApp, מבטיח שהתחום שאיבד מתנופתו בשנים האחרונות עומד לעשות קאמבק ולהשתלב בחיים של כולנו. מאחורי המילים האלה עומדים לא רק החברה שסייעה בהקמתה, אלא גם מוצרים לוהטים כמו גוגל גלאס ומתחריהם.

עברו יותר מארבע שנים מאז שמענו לראשונה על המציאות הרבודה (Augmented Reality), טכנולוגיה שמאפשרת לכוון את הטלפון או מצלמת הרשת לכיוון ברקוד או תמונה, ולחזות בדמות שמפציעה על המסך שלנו ומתקשרת עם המציאות המצולמת שמאחוריה. למרות ההבטחה, התחום לא ממש פרץ אבל עכשיו כמה שחקנים מאיימים להחזיר אותו למרכז הבמה.

 

תצוגת משקפי גלאס תצוגת משקפי גלאס צילום מסך: youtube

 

המנוע החזק ביותר מאחורי התחום הוא המשקפיים החכמים של גוגל, שאחריהם נשרכים יצרנים נוספים כמו Meta האמריקאית-ישראלית ו-Lumus הישראלית, שלא הרבה ידוע על פעולתה. המשקפיים החכמים הם למעשה מכונת מציאות רבודה בעיקרה, שעל גביהם מתרחש קרב אחר לגמרי: מי תהיה ספקית התוכנה הגדולה ביותר עבורם.

WakingApp, סטארט-אפ ישראלי חדש שפעל עד כה מתחת לרדאר, הוא אחד השחקנים הבולטים בתחום פיתוח התוכנה למשקפיים החכמים, ול"כלכליסט" נודע כי לאחרונה אף גייס סבב של מיליון דולר בהובלת קרן ההון סיכון הישראלית Inimiti, על סמך שיתוף פעולה הולך ומתהווה עם יצרניות המשקפיים החכמים הגדולות. את Inimiti, קרן ישראלית בת עשרות מיליוני דולרים, הקים עופר טימור, אחד מוותיקי תחום ההון סיכון הישראלי, שלאחרונה צירף אליו את אלון גבע ואת נמרוד לב, שמנהל את ההשקעה ב-WakingApp.

 

מנכ"ל WakingApp, אלון מלכנר מנכ"ל WakingApp, אלון מלכנר צילום: עמית שעל

 

מכוונים לכל סוגי המכשירים החכמים

 

יתרונה של WakingApp על פני שחקניות מוכרות יותר כמו Layar ההולנדית, Metaio הגרמנית ו־Aurasma הבריטית שנרכשה ב-2011 בידי HP, הוא טכנולוגיה המאפשרת לה להיכנס לכל מכשיר: כל טלפון חכם, כל טאבלט ובעיקר כל סוג של משקפיים חכמים, לשם מכוונת את עצמה החברה בכל הכוח.

 

WakingApp מצויה כעת בניסויים על גבי גוגל גלאס, אך במקביל השיקה בימים האחרונים שיתוף פעולה עם המשקפיים החכמים של לומוס. WakingApp פיתחה עבור המשקפיים מערכת ניווט פשוטה, ומי שירכיב את המשקפיים שטרם הושקו יוכל לנווט בעזרתה עד למשרדי הסטארט-אפ. במשרדי החברה מדגים לנו מלכנר ניווט באמצעות הלומוס אל משרד המנכ"ל, ובזמן השיטוט מופיעים על גבי המשקפיים חצים תלת ממדיים, שרטוט של נתיב ההליכה וכן פרופיל קצר של מלכנר, שמלווים את ההליכה.

 

מלכנר מספר שבעוד לגוגל גלאס יתרון ברור בהפעלה באמצעות מנוע שמזהה דיבור, הלומוס היא בעלת עדשה גדולה יותר ולכן גם מציגה תמונה גדולה יותר. בנוסף המשקפיים מאפשרים להציג אובייקט תלת ממדי תוך התבססות על מיקום מסוים במציאות, יכולת שגוגל מתכוונת להציג רק בהמשך הדרך. "בעוד שחברות אחרות מראות ניווט במשקפיים שלהן כחלק מסרט תדמית, אצלנו זו מציאות קיימת", אמר.

 

פרויקט הניווט הוא חלק מפרויקט גדול יותר שמפתחות לומוס ו-WakingApp עבור לקוח שזהותו חסויה כעת, אבל מה שבטוח הוא שהעבודה המשותפת עם לומוס תסייע למלכנר להגיע בקלות גם למשקפיים החכמים META של היזם הישראלי מירון גריבץ, שפועל מעמק הסיליקון. הסיבה לכך היא העובדה שהמשקפיים של לומוס משלבות בהן את העדשה של META. בשונה מגוגל גלאס ומלומוס, META מציגה חיישן תלת ממדי שמסוגל לחוש את תנועות הידיים ולהגיב להן בהתאם, מה שפותח יכולות חדשות עבור יצרניות תוכנות המציאות הרבודה. זו, משער מלכנר, היא אחת הסיבות לכך שאפל רכשה את פריימסנס הישראלית.

 

פיתוח תוכנה בתוך שעות עד ימים

 

יתרון מרכזי של WakingApp, שהפך אותה למושא לגיוס של מיליון דולר, הוא היכולת שלה לבנות תוכנת מציאות רבודה למשקפיים חכמים, כמו גם לכל מכשיר אחר - החל מסמארטפונים, דרך טאבלטים וכלה בטלוויזיות - בתוך דקות או שעות ספורות. למעשה, על פיתוח תוכנת הניווט למשרד שאותה הראה לנו מלכנר על גבי הלומוס הוא עבד פחות מחצי שעה. תכונה זו נותנת לחברה יתרון על פני המתחרות: מי שירצה לפתח תוכנת AR עבור מטאיו הגרמנית, למשל, ייאלץ לשכור מפתח תוכנה ולעבוד על כך כמה שבועות בתיאום מלא עמה. כך הפכה מטאיו לתוכנת המציאות הרבודה הרשמית של איקאה, למשל. אבל מלכנר סבור שהפתרון שלו מתאים לכל אחד, או לפחות לכל מותג שמעוניין לקדם את עצמו.

 

כניסוי בלבד פיתחה החברה כבר כמה תוכנות, שכולן נוצרו בזמן מרבי של שעות ספורות: תוכנה שמציגה סימניות על גבי ספרי לימוד, שעליהן ניתן ללחוץ ולהגיע לתכנים נוספים; תוכנת קידום מכירות לסופרמרקטים שמאפשרת ללקוח לצפות בהדמיית רנטגן לגבי תכולתה של אריזת קורנפלקס, כדי לראות את הפרס שמסתתר בה; תוכנה שמציגה קופונים תלת ממדיים לצד מוצרים במרכול; ותוכנה שמדריכה את המשתמש על אילו כפתורים ללחוץ בשלט הטלוויזיה כדי להתקין ערוץ מסוים בכבלים.

 

ממשק הפיתוח של WakingApp כולל גם תמיכה בריבוי שחקנים, כדי לאפשר עד 20 שחקנים במשחקי מחשב מבוססי מציאות רבודה, חיבור לרשתות חברתיות פופולריות, וקונסולת ניתוח נתונים וניתוח התנהגויות משתמשים, כך שניתן יהיה לבנות תוכנות AR המותאמות אישית למשתמש. תכונה זו תאפשר לבנות אפליקציית קניות שתמליץ לכל משתמש באופן פרטני על המוצרים המועדפים עליו בסופרמרקט ותכוון אותו ישירות אליהם, למשל. מלבד לומוס, WakingApp עובדת היום גם בשיתוף אינטל, שמקדמת מאוד את תחום החפצים הלבישים.

 

"מגבלת התוכנה לא קיימת כיום", אומר בלכנר. "המגבלה היחידה היא החומרה שאינה בוגרת מספיק. המעבדים שמציגים המשקפיים החכמים הם חלשים יחסית לאלה שנמצאים בסמארטפונים המתקדמים ביותר. בנוסף, המשקפיים המתוחכמים יותר גם כבדים יותר".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x