$
חדר מחשבים

כנס ברצלונה מוכיח: הארגונים בשלים למובייל

עולם מכשירי הסמארטפון והטאבלטים הפך השנה באופן רשמי לחלק מסביבת המחשוב של הארגונים. כך BYOD, MDM ומחשוב ענן הופכים לחלק ממדיניות ה-IT של הארגון המודרני

יונתן טורצקי 11:3923.03.14

המסר שיצא מברצלונה היה חד משמעי – המגזר הארגוני נכבש על ידי המובייל. נכון, בדומה לשנים קודמות עיקר החדשות שיצאו מקונגרס המובייל השנתי בברצלונה (Mobile World Congress) היו בעלות נופך צרכני, ופנו לקהל הצרכנים הפרטי עם שפע של השקות מכשירים, טאבלטים, פאבלטים, וחפיצי מובייל לבישים. אלא שהשנה יצאה מברצלונה בת קול נוספת שהדגישה את ההכרה וההבנה שהבחירה של המגזר העסקי במובייל היא בחירה אסטרטגית, ושתעשייה שלמה קמה סביב צרכי המובייל בקרב ארגוני האנטרפרייז.

הבשלות הזו נראתה לעין במהלך הקונגרס בו כמעט בכול מסדרון של אולם התערוכות הציגו שפע של חברות מגוון רחב של פתרונות שמיועדים לקדם הטמעה של פלטפורמת מובייל במגזר הארגוני. זאת לצד מגוון רחב של הכרזות ושיתופי פעולה בין ספקיות המכשירים וחברות הטלקו עם חברות המתמחות בתחומי האבטחה והניהול של המובייל הארגוני, בניסיון למצב את המכשירים מתוצרתן כמוכנים לאתגרים הייחודיים של המובייל בארגונים.

 

בלקברי חזרה למקד את עסקי המובייל שלה בשוק הארגוני בלקברי חזרה למקד את עסקי המובייל שלה בשוק הארגוני צילום מסך: Blackberry

 

הטרנד של אימוץ מובייל בארגונים מבשיל והוא קיבל ביטוי מוחשי בברצלונה, אולם מדובר במגמה מתמשכת, שהחלה בתחילת העשור, בה ארגונים מתנסים בשילוב המובייל בליבת התהליכים העסקיים וכחלק ממערכות המחשוב הארגוניות. המטרה של הארגונים היא לבוא ולתת לעובדים כלי עבודה יעיל שהוא מעבר למכונת מיילים ניידת, אלא כלי עבודה לכול דבר, שמסוגל להחליף את המחשב הנייד המסורבל, ולהעצים את היכולות של העובדים מעבר למה שהכרנו בעידן ה-PC. האתגר הזה אינו פשוט, בפרט לאור העובדה שלהבדיל מהדרישות של שוק הקונסיומר, הרי שבשוק האנטרפרייז קיימות דרישות עסקיות להחזר השקעה מהיר, לצד דרישות טכנולוגיות ייחודיות בתחומי אבטחת המידע, פרטיות המשתמשים, ניהול המכשירים וניהול האפליקציות שרצות עליהם.

 

חברות המחקר כבר זיהו את האימוץ של מובייל בארגונים. כך לדוגמא, חברת המחקר 451 Research בחנה את שוק אבטחת המידע ומצאה כי תחום ה-MDM (ראשי תיבות של Mobile Device Management) הוא הסקטור החם ביותר בתוך שוק אבטחת המידע, שצמח במהירות הרבה ביותר בשנת 2013 ועם צפי להמשך המגמה גם בשנת 2014. המחקר, שכלל סקירה של 48 תחומים שונים בתוך שוק אבטחת המידע, מראים כי הגידול בהוצאה בתחום ה-MDM הוא הגבוה ביותר בתוך שוק אבטחת המידע, כאשר 41 אחוז מהנסקרים אמרו שהארגונים שלהם הגדילו את ההוצאות בתחום בעיקר במענה לתופעה של עובדים שמכניסים לארגון מכשירים פרטיים לשימושם, המוכר כ-BYOD. בתחזית לשנת 2014 אמרו 46 אחוז מהנשאלים כי בכוונתם אף להגדיל יותר את ההוצאה על תחום אבטחת המכשירים החכמים. המחקר גם מצא כי 60 אחוזים מהארגונים כבר יישמו פתרון MDM, ושתחום זה יש לו את המספר הגבוה ביותר של פיילוטים ותוכניות ליישום בטווח הזמן הקרוב, זאת ביחס לשאר 48 טכנולוגיות אבטחת המידע שנסקרו במחקר.

 

הבשלות למובייל במגזר הארגוני באה לידי ביטוי גם בשפה המשתנה בתחום. כך לדוגמא ניתן לראות מעבר שמתקיים בתעשייה מהביטוי MDM, שהיה נפוץ בשנים האחרונות, לביטוי EMM – ראשי תיבות של Enterprise Mobility Management, מונח שמבטא ראייה הוליסטית וכוללת הרבה יותר של צרכי הניידות בארגון, ואשר מבטא רוחב ועושר של פלטפורמת המובייל, כזו שמציעה יותר מהגנה בלבד על מכשירי הקצה. כאן באים לידי ביטוי צרכים מתקדמים של ארגונים, כגון: ניהול תכנים מאובטחים (MCM), ניהול אפליקציות מאובטחות (MAM), ניהול קבצים מאובטחים ועוד. בנקודה זו הארגון מבין שכדי להפיק יותר מכלי המובייל שברשותו, להעצים את יכולות העובדים ולספק להם גישה ליותר מקורות מידע ארגוניים, הרי שהוא נדרש קודם להטמיע פלטפורמת הגנה וניהול מתקדמת שתתמוך בצרכים העסקיים באמצעות טכנולוגיה ייעודית.

 

אולם אחד המפתחות המרכזיים להצלחתה של פלטפורמת מובייל ארגונית מצוי דווקא בידיהם של העובדים. הדרישה להגדלת השימוש בכלי מובייל בארגונים באה מצידם של העובדים. אותם עובדים, שכבר אימצו את המובייל כמשתמשי קונסיומר, הם אלו שמצפים מהארגון לספק להם מכשירים חכמים, ידידותיים לשימוש, עם ממשק מוכר, כאלה שצרכי ההגנה ואבטחת המידע לא יעיקו יותר מדי על נוחות השימוש, שיאפשרו להם לעשות שימוש במכשירים גם לצרכיהם הפרטיים, זאת תוך שמירה על פרטיותם. כאן האתגר הגדול מגיע לפתחם של הארגונים עצמם. ארגונים שבוחרים במובייל נדרשים להטמיע פלטפורמה שתעבור את העובדים, תעמוד בדרישותיהם, כזו שתשחזר עבורם את תחושת האינטואיטיביות שמציע המובייל למשתמש הקונסיומר, תאפשר להם חוויית משתמש גבוהה, וזאת בלי להקל על דרישות אבטחת המידע והניהול.

 

לסיכום, לאורך שנת 2013 הייתה תחושה בשוק שארגונים מאמצים בקצב הולך וגדל פתרונות מובייל ומשלבים אותם יותר ויותר בתוך ליבת התהליכים העסקיים שלהם. באה ברצלונה והפכה את התחושה למציאות. השוק עבר בתקופה של ארבע שנים קפיצת מדרגה משמעותית, כאשר המובייל שהיה מזוהה עם קונסיומר, מפלס את דרכו לליבת מערכות המחשוב הארגוניות, זאת תוך שהמגזר הארגוני מבצע השקעות הולכות וגדלות בתחום המובייל מצד אחד, כאשר הגידול בביקוש מייצר היצע הולך וגדל של פתרונות מצידן של הספקיות מהצד השני.

 

הכותב הינו מנכ"ל חברת Extend, המתמחה בניהול ואבטחת מובייל למגזר העסקי

בטל שלח
    לכל התגובות
    x