$
חדשות טכנולוגיה

עליבאבא ו-Weibo הסיניות בדרך להנפקה בארצות הברית

בדרך להנפקה הגדולה ביותר בהיסטוריה של הבורסות האמריקאיות: עליבאבא אישרה שהיא תנפיק בניו יורק ולא בהונג קונג. אנליסטים מעריכים את שווי החברה ביותר מ-150 מיליארד דולר

הראל עילם 14:4016.03.14
סוף השבוע האחרון היה עמוס במיוחד עבור תעשיית אינטרנט הסינית: ענקית האינטרנט והסחר המקוון עליבאבא, שנמצאת בדרכה להנפקה זו תקופה ארוכה, אישרה שתנפיק כבר השנה בארה"ב. לפי הדיווחים, עליבאבא נוטה לבחור ב-NYSE, בורסת ניירות הערך, ולא דווקא בנאסד"ק. בנוסף, הרשת החברתית הפופולרית וויבו (Weibo) הגישה תשקיף לרשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) לקראת הנפקתה בארה"ב, 

 

ההנפקה של עליבאבא צפויה להכות גלים: היא תהיה ההנפקה הגדולה ביותר של חברת טכנולוגיה מאז הנפקת פייסבוק ב־2012, ויתכן שאף תהיה ההנפקה הגדולה בתחומה בהיסטוריה. החברה מקווה לפי הדיווחים לגייס 20 מיליארד דולר. ההנפקה הגדולה ביותר עד כה אי פעם בבורסה אמריקאית הייתה של חברת ויזה, שגייסה בהנפקה שלה ב-2008 כ-19.7 מיליארד דולר. שאר ההנפקות הגדולות יותר היו מחוץ לארצות הברית, אלא בבורסת הונג קונג שם הונפקו הבנק החקלאי של סין, הבנק התעשייה והסחר של סין, וקבוצת הביטוח AIA.

 

החברה הסינית מחזיקה היום באתר התשלומים המקוונים הגדול במדינה, אתר הסחר הצרכני הגדול במדינה, אתר הסחר הסיטונאי הגדול בעולם, בפורטל הפופולרי יאהו סין, וכן בשירותי ביטוח, רפואה, הודעות מיידיות, אירוח בענן, מערכות הפעלה ועוד.

  

ג'ק מה, מייסד ויו"ר עליבאבא ג'ק מה, מייסד ויו"ר עליבאבא צילום: בלומברג

 

השמועות על כך שעליבאבא תצא להנפקה פומבית הופיעו כבר ב־2010. ב-2013 עליבאבא החלה להאיץ את התוכניות שלה להנפקה, אבל נקלעה לקשיים לאחר שהמגעים עם בורסת הונג-קונג – שם החוק המקומי מגביל את אופציות המניות – עלו על שרטון. אז הודיעה החברה באופן רשמי כי עליבאבא תונפק בארצות הברית. לפי הערכות האנליסטים, עליבאבא מעוניינת לגייס את ההון העצום לפי שווי שיכול לעמוד על יותר מ-150 מיליארד דולר. זהו זינוק עצום בשווי השוק של החברה – בקיץ האחרון, האנליסטים העריכו את שווי החברה ב־70 מיליארד.

 


 

ווייבו מתקשה להתמודד עם הצנזורה הסינית

  

הנפקת וויבו חשובה מסיבות אחרות. הרשת החברתית הפכה כלי חשוב בתרבות הסינית, בפרט לצעירים: לא מעט חברות ענק וידוענים מערביים מחזיקים בעמוד ברשת, שנחשבת לערוץ שיווק פעיל במיוחד. יותר מ־70% מהכנסות החברה מגיעות משיווק, בניגוד לרוב רשתות החברתיות שמייצרות את עיקר ההכנסות שלהן מפרסומות.

 

לרשת החברתית יש כעת 280 מיליון משתמשים רשומים, מתוכם 61 מיליון שמבקרים בה פעם ביום. זו צמיחה בשיעור של יותר מ־30% לעומת השנה שעברה בכמות המשתמשים הפעילים, אבל ירידה של 9% בכמות המשתמשים הרשומים – ככל הנראה בשל חשש מהצנזורה של הממשלה הקומוניסטית הדיקטטורית.

 

לטוויטר, לשם השוואה, יש יותר מ־200 מיליון משתמשים פעילים, ושווי השוק שלה הוא 30 מיליארד דולר. חלק מהאנליסטים טוענים כי המספרים הללו ממחישים את פוטנציאל הצמיחה העצום של וויבו, ומציינים כי ההכנסות שלה רק יכולות לעלות – וויבו מכניסה 1.66 דולר למשתמש פעיל, חצי מההכנסות למשתמש של טוויטר ורבע משל פייסבוק.

 

סינה רוצה לגייס 500 מיליון דולר בהנפקה, לפי שווי שנע כאמור בין 5 ל־8 מיליארד דולר. ההנפקה תנוהל על ידי הסניף האסייתי של גולדמן זאקס וקרדיט סוויס, ובוויבו מקווים להשתמש בכספי הגיוס גם כדי לשלם את חובותיה לחברת האם סינה ולהיפרד ממנה.

 

בינתיים, בעוד שווייבו אינה רווחית, ההפסדים שלה מצטמצמים משנה לשנה. ב־2011 החברה רשמה הפסד של קרוב ל־120 מיליון דולר. ב־2012 ההפסדים ירדו ל־102 מיליון דולר, ובשנה שעברה ל־38 מיליון דולר בלבד. בו זמנית, ההכנסות צמחו בשנה האחרונה ב־180% ל־188 מיליון דולר. חלק מהאנליסטים מעריכים כי ב־2014 החברה כבר תרשום רווח.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x