$
חדשות טכנולוגיה

איך זה שמטוס הולך לאיבוד?

גם בעידן של מעקב אלקטרוני מתמיד יכולים כלי טיס כמו המטוס המלזי להיעלם. הסיבה לכך היא שעדיין אין פתרון המאפשר ליווי קבוע של כלי טיס שטס בגובה רב במרחבים אוויריים פתוחים

ניצן סדן 12:1913.03.14

איך מאבדים קשר עם מטוס?

 

בעת הטיסה עוקבות תחנות קרקעיות אחר מיקום המטוסים באמצעות מכ"מ. ברגע שיוצא מטוס מטווח המעקב — כמו בטיסות ארוכות מעל אוקיינוסים — משתמשים הטייסים במערכת רדיו ששולחת עדכונים על מיקום המטוס בנקודות ציון שנקבעו מראש. נתוני המיקום האחרונים שהגיעו מטיסה 370 הצביעו על אזור ים סין הדרומי, אך העידו על סטייה משמעותית מנתיב הטיסה המתוכנן. משום שהנתיב החדש לא כלל נקודות שבהן תוכנן שידור נתוני מיקום, אבד המטוס. כמו כן, לא מן הנמנע שאירעה תקלה במשדר המיקום.

 

איך קורה שהטייסים לא משדרים אותות מצוקה?

 

התרסקות של טיסה אזרחית בעת שיוט בנתיב מעל לים כוללת בדרך כלל תקשורת בין המטוס ונמל התעופה. זאת משום שגובה הטיסה רב מאוד ויש לטייסים די זמן להבין שאירעה תקלה חמורה, לדווח עליה ולנסות להתמודד עמה. ואולם, במקרה של טיסה 370, למשל, לא התקבלו תשדורות מן המטוס, מה שהוביל להערכות ולפיהן המטוס התפרק באוויר או התפוצץ. במקרה זה, אתגר החיפוש הוא גדול אף יותר: בגובה שבו שייטה טיסה 370 נושבות רוחות במהירות של 300 קמ"ש ויותר. רוחות אלה ככל הנראה פיזרו את שברי המטוס על פני מאות קילומטרים.

 

בכירים בצבא מלזיה בכירים בצבא מלזיה צילום: אימג'בנק, Gettyimages

 

אין על המטוסים משדרי GPS?

 

למרבה הפלא, נתוני מיקום לא משודרים מהמטוס החוצה. מטוס הבואינג 777 ששימש לטיסה 370 הוא אחד המתקדמים מסוגו וכולל אנטנת GPS, אך היא מחוברת למערכת הניווט הפנימית של המטוס ומתפקדת ככלי עזר לטייס. המערכת מסייעת לו לדעת את מיקומו ולאמת אותו, אך נתוני המיקום עצמם לא משודרים לתחנות המעקב הקרקעיות שבשדות התעופה.

 

הקופסה השחורה לא משדרת את מיקומה?

 

בכל מטוס נוסעים נמצאות קופסאות שחורות, התקנים שמנטרים את מערכות המטוס ומצבו. הבעיה במקרים כמו של טיסה 370 היא שאזור ההתרסקות הפוטנציאלי כה נרחב, שאות המיקום שמשדרת הקופסה השחורה אינו בטווח קליטה. כמו כן, ייתכן ששברי המטוס שקעו לעומק של כמה קילומטרים ושהשבת הקופסאות תהיה מבצע מורכב בפני עצמו.

 

איך קורה שצוותי החיפוש לא מצליחים למצוא מטוס?

 

צוותי החיפוש מתבססים על ספינות שמפעילות סונאר — מכ"מ תת־ימי — ועל מטוסים צבאיים שמשתמשים באמצעים מיוחדים שנועדו במקור לאיתור צוללות. במקרה של טיסה 370, אזור ההתרסקות המשוער הוא בין ים סין הדרומי ומפרץ תאילנד — שטח עצום של יותר מ־2 מיליון קמ"ר, וצוותי החיפוש, שכללו כ־80 כלי טייס ושייט מ־12 מדינות, התקשו לכסות את כל אזור ההתרסקות. כשמטוס מתרסק בים באזור מצומצם יותר, יכולים צוותי החיפוש להתחלק ליחידה שסורקת את נקודת ההתרסקות המשוערת וליחידה שסורקת לאורך זרמי מים חזקים שעוברים בנקודה. ואולם במקרה של טיסה 370, בזירת ההתרסקות הפוטנציאלית פועלים זרמים חזקים רבים וייתכן ששברים ייסחפו לחוף רק בעוד כמה שבועות.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x