שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות טכנולוגיה

ניתוח כלכליסט

איך וואטסאפ תייצר לפייסבוק 19 מיליארד דולר

הסכום הבלתי נתפס שבו רוכשת פייסבוק את וואטסאפ, האפליקציה דלת־ההכנסות, מעלה תמיהה לגבי התוכניות הנסתרות של מארק צוקרברג לאפליקציית המסרים המידיים. מנגד, ייתכן שרק הפחד מפני האפשרות שגוגל תקדים אותו הוא שהכריע והוביל לעסקה

עומר כביר 07:0123.02.14

בואו ננסה להכניס את עסקת פייסבוק־וואטסאפ לפרופורציות: ברבעון האחרון של 2013 משתמש ממוצע הכניס לפייסבוק 2.14 דולר. תמורת 450 מיליון המשתמשים של וואטסאפ תשלם הרשת החברתית הגדולה בעולם עד 19 מיליארד דולר, או 42.2 דולר למשתמש. מדובר בחתיכת תג מחיר עבור אפליקציה שההכנסות שלה שואפות לאפס. 

לכאורה, ייתכן שמדובר דווקא בעסקה משתלמת. אם וואטסאפ תגיע למיליארד משתמשים — כפי שמייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, העריך שיקרה — ואם משתמש ממוצע יכניס לחברה רק 2 דולר ברבעון, פחות ממה שפייסבוק מכניסה עכשיו ממשתמש ממוצע, הרכישה תחזיר את שווייה בתוך פחות משנתיים וחצי. יש רק בעיה אחת עם התרחיש הזה: הוא בלתי סביר בעליל, על גבול הלא מציאותי.

 

עסקת פייסבוק-וואטסאפ. זו לא בועה, זה בלון עסקת פייסבוק-וואטסאפ. זו לא בועה, זה בלון צילום: רויטרס

 

וואטסאפ אמנם גדלה בקצב מרשים, אבל הדרך למיליארד משתמשים עוד רחוקה: כשנה בתחזית האופטימית ביותר, ובהנחה שהמיזוג עם פייסבוק לא יפחיד את המשתמשים. בנוסף, למרות כל הרצון הטוב, ההכנסות של וואטסאפ הן פחות או יותר לא קיימות. לחברה אין מודל פרסומי, ולמרות המודל המוצהר של גביית 99 סנט לשנה עבור השימוש בה, בפועל כמעט כל המשתמשים עושים בה שימוש ללא תשלום.

 

כמו כן, לאחר השלמת העסקה המודל הזה צפוי להיעלם בהתאם למדיניותה של פייסבוק לספק את שירותיה בחינם. כשההכנסות זניחות, זה לא באמת משנה אם יש לך חצי מיליארד, מיליארד או 2 מיליארד משתמשים. שלא לדבר על כך שמשתמשים רבים שמאסו ברמיסת הפרטיות של הרשת החברתית עלולים להחליט שהגיע הזמן לעבור הלאה וחלום מיליארד המשתמשים יתרחק עוד יותר.

 

לאור כל זה אפשר לומר שהרכישה של וואטסאפ נראת כמו בועה. אלא שכשהיקף הרכישה הזו הוא 19 מיליארד דולר, בועה נשמעת פתאום כמו משהו קטן ונחמד - העסקה הזו נראית יותר כמו בלון גדול ומנופח היטב.

 

איום המסרים המיידיים

 

זה לא שלפייסבוק לא היו סיבות טובות לרכוש את וואטסאפ. אחרי שגרמה לגוגל לרוץ סביב הזנב של עצמה בניסיון להדביק את הדומיננטיות שלה בתחום הרשתות החברתיות, פייסבוק התמודדה בחודשים האחרונים עם מה שנחשב כאיום ממשי על עתידה: אפליקציות המסרים המיידיים.

 

הצעירים אמנם עדיין לא נוטשים את פייסבוק בהמוניהם, אבל הם וגם משתמשים מבוגרים יותר החלו לגלות בשנה ומשהו האחרונות העדפה לצורת התקשורת הפרטית יותר שמציעות וואטסאפ ודומותיה. בשביל פייסבוק, שחיה על שאיבת ומקסום הרווחים מהמידע האישי שלנו, עתיד שבו חלק ניכר מהמידע הזה יעזוב את שרתיה הוא פשוט בלתי נסבל.

 

 

 

איך מתמודדים עם המצב? פייסבוק ניסתה שתי טקטיקות עיקריות. הראשונה: ליצור חלופה משלה. בחודשים האחרונים עבר שירות הצ'ט של פייסבוק שדרוג נרחב וזכה לאפליקציה משלו שמחקה רבות מיכולות וואטסאפ. נוכח הדמיון בשירותים רשות ההגבלים העסקיים בארה"ב תצטרך לבדוק מקרוב את ההיבטים התחרותיים של העסקה, אך נראה שהיא לא צפויה למנוע את אישורה.

 

בכל מקרה ההצלחה של שירות המסרים של פייסבוק כנראה לא מספקת, והרשת החברתית החליטה לבחור באסטרטגיה חלופית, שהיא שחזור של האסטרטגיה שעמדה בבסיס רכישת אינסטגרם.

 

לפני שנתיים סבלה פייסבוק מבעיה אחרת: פעילותה בתחום המובייל נעה בין זניחה למבישה. הפתרון: לוותר על מיליארד דולר תמורת אפליקציית שיתוף התמונות המצליחה אינסטגרם. החברה שולבה בפייסבוק במודל ששמר על עצמאותה, וסייעה בהעלת הדגש על פעילות המובייל של פייסבוק, שהתבטאה גם במקצה שיפורים מרשים באפליקציית המובייל של החברה.

 

עם רכישת אינסטגרם טענו רבים שמדובר בסכום בועתי, אלא שכעבור פחות משנתיים יותר ממחצית מהכנסות פייסבוק מפרסום מגיעה ממובייל, והרכישה ככל הנראה כבר החזירה את עצמה.

 

בעסקה הזו ניסתה פייסבוק לשחזר את ההצלחה ההיא, ולשתי האפליקציות שרכשה יש כמה מאפיינים דומים: כמו אינסטגרם, גם וואטסאפ תנוהל כחטיבה נפרדת. ככל הנראה המייסד והמנכ"ל יאן קום ימשיך לעמוד בראשה, בדומה למייסד אינסטגרם קווין סיסטרום, והמיתוג ופעילותה כאפליקציה נפרדת יישארו כאלה. בדומה לאינסטגרם, פייסבוק צפויה כעת להחדיר מודל פרסומי לאפליקציה. קשה בשלב זה להעריך איך ייראה המודל הזה אך ברור כי פרסומות הולכות להיות חלק משמעותי בוואטסאפ בעתיד הלא רחוק.

 

להחזיר את הנוטשים

 

אלא שיותר מההכנסות, נראה כי המשמעות של הרכישה עבור פייסבוק היא בעיקר אסטרטגית. עד יום רביעי היתה וואטסאפ איום משמעותי, אולי המשמעותי ביותר, על עתידה של פייסבוק. רבים מהמשתמשים שנפרדו מהרשת החברתית עזבו אותה לטובת וואטסאפ. כעת, מה שהיה אתמול איום הוא מנוע צמיחה משמעותי והצעירים שנוטשים יוחזרו מהחלון. אמנם ייתכן שהעסקה עם פייסבוק תבריח חלק מהמשתמשים בוואטסאפ, אבל עד שבריחה זו תהפוך לכדי איום משמעותי חדש, אם בכלל, יעברו כמה שנים טובות.

 

 

אם כן, לפייסבוק היו, ואין ספק בכך, סיבות טובות לרכוש את וואטסאפ. אבל נכון לעכשיו, לא נראה שהיו לה 19 מיליארד סיבות כאלו. אם היתה רוכשת את החברה במיליארד דולר, היתה זו עסקת השנה. ב־4 מיליארד דולר היתה זו עסקה הוגנת. 10 מיליארד? זו כבר בועה. אבל 19 מיליארד דולר, כשלוואטסאפ אין שום מודל הכנסות נראה לעין שמאפשר להצדיק את ההשקעה בעתיד הקרוב, זהו סכום שגורם לתמוה אם צוקרברג יודע משהו שאנחנו לא יודעים ועומד לשלוף איזה שפן מהכובע.

 

ומנגד, ייתכן שהוא פשוט נלחץ. לפי דיווח של "פורצ'ן", גוגל הציעה לרכוש את וואטסאפ תמורת 10 מיליארד דולר. לא ברור מה גרם לקון לוותר על ההצעה, שבפני עצמה היתה נחשבת למטורפת. אולי היתה זו העובדה שהיא לא כללה מושב בדירקטוריון, ואולי הוא פשוט סוחר ממולח וידע שרק מהפחד שגוגל תשיג את האפליקציה קודם, צוקרברג ישים 9 מיליארד דולר נוספים על השולחן.

 

כך או כך, קון יוצא מהעסק כאיש עשיר מאוד וצוקרברג עם כאב ראש לא קטן: להוכיח לכל העולם שאחת העסקאות הגדולות ביותר אי פעם בעולם הטכנולוגיה — עסקה שבה הוא קיבל חברה עם טכנולוגיה לא ייחודית, מאגר משתמשים קטן בחצי מזה שיש לו וזהה ברובו, ובלי הכנסות מהותיות — מצדיקה את תג המחיר הבלתי סביר שמתלווה אליה.

 

נכון לעכשיו, קשה לראות איך הוא יעשה את זה. אבל מנגד, מדובר באדם שבנה בחדר המעונות שלו אתר שכיום משתמשים בו יותר ממיליארד איש. נראה שאם יש משהו שצוקרברג יודע לעשות, זה להפתיע.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x