$
אפליקציות

נחשף בכלכליסט

וייבר כבר דחתה הצעת רכישה של 500 מיליון דולר

יום לאחר חשיפת המגעים למכירת אפליקציית הצ'ט הישראלית ב־400 מיליון דולר לענקית צ'ט אסייתית, לכלכליסט נודע כי וייבר כבר דחתה לפני כמה חודשים הצעת רכישה של סינגטל, ממפעילות הסלולר הגדולות באסיה

אסף גלעד 07:0912.02.14

אפליקציית הצ'ט הישראלית וייבר (Viber) סירבה להצעת רכישה בשווי של 500 מיליון דולר מסינגטל, אחת ממפעילות הסלולר הגדולות מאסיה. כך נודע ל"כלכליסט". בחודשים האחרונים וייבר המנוהלת מקפריסין עורכת מסע לאיתור רוכשת, ואתמול "כלכליסט" חשף כי היא מצויה בשלבים מתקדמים לרכישתה ב־400 מיליון דולר בידי ענקית צ'ט סינית, ככל הנראה טנסנט (Tencent) הסינית, בעלת תוכנות הצ'ט QQ ו־ WeChat.

טנסנט הסינית היא חברת ענק הנסחרת בבורסה של הונג קונג לפי שווי של 127 מיליארד דולר, והיא נחשבת לרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם לאחר פייסבוק. בעוד פייסבוק מדווחת על 1.23 מיליארד משתמשים, לטנסנט יש 1.05 מיליארד, מתוכם 818 מיליון משתמשי תוכנת ואפליקציית הרשת החברתית QQ והשאר, 236 מיליון משתמשי אפליקציית WeChat, אפליקציית הצ'ט הסינית. בכך עוקפת טנסנט את וואטסאפ (שלה 350-400 מיליון משתמשים), גוגל פלוס (300 מיליון משתמשים), וסקייפ (280 מיליון משתמשים). אם תרכוש טנסנט את וייבר, היא תוכל לחצות את מספר המשתמשים של פייסבוק ובכך להפוך לרשת החברתית הגדולה בעולם במונחים של משתמשים בדסקטופ ובמובייל.

 

מנכ"ל וייבר, טלמון מרקו מנכ"ל וייבר, טלמון מרקו צילום: עמית שעל

 

WeChat פעילה בזירה רוויה של אפליקציות צ'ט בהן Line היפנית, ChatOn הקוריאנית בבעלות סמסונג, ו־KakaoTalk הפופולרית בקוריאה ובארה"ב. לפני מספר ימים הודיעה המתחרה של WeChat, אפליקציית Line היפנית כי היא חוברת לטלפוניקה, מפעילת סלולר דומיננטית באירופה ובדרום אמריקה. בכך היא מתפשטת הרחק מעבר ליפן ומרחיבה את תחום השפעתה גם לדרום אמריקה. רכישת וייבר על ידי טנסנט תאפשר גם לה להגיע למדינות מתפתחות בדרום אמריקה, באפריקה ובפסיפיק.

 

בווייבר שואפים לקבל 600 מיליון דולר על העסקה

 

גם הבלוג הטכנולוגי הפופולארי GigaOM מעריך כי הרוכשת היא ענקית תקשורת האינטרנט הסינית Tencent. בעוד אפליקציות אחרות מאסיה דוגמת Line היפנית ו־KakaoTalk הקוריאנית הן בעלות סל מוצרים הכולל אפליקציה למובייל וכן תוכנת מחשב במודל המזכיר את סקייפ, תוכנת WeChat הסינית בבעלות Tencent אינה כוללת עדיין תוכנת מחשב שמסוגלת לתקשר באופן חלק עם מכשירי מובייל הנושאים את אותה האפליקציה - תוספת שווייבר יכולה לספק לה. WeChat יחד עם הרשת החברתית QQ מזנבות בפייסבוק ומעוניינות להתחרות בה על מאגר המשתמשים במדינות מתפתחות, ובמיוחד באסיה.

 

 

מנכ"ל החברה טלמון מרקו בחר שלא להגיב לפניות העיתון בטרם פרסום הסיפור. לאחר הפרסום הוא הוציא הודעה שמסתייגת מהפרסום, אך גם לא מכחישה אותו. "אינני יודע מהיכן מגיע המידע ואינני מכיר את הפרטים", מסר לכלי התקשורת בעולם.

 

וייבר שכרה את בנק ההשקעות גולדמן זקס על מנת שיאתר לה רוכשת, והיא זו שאיתרה את הרוכשת הסינית, שעמה מתנהל המשא ומתן. וייבר שואפת לקבל כ־600 מיליון דולר על מכירתה, ובמהלך השבועות הקרובים יוחלפו טיוטות וחוזים בין הרוכשת והנרכשת, כך שייתכן שסכום הרכישה אף יגיע לרף הרצוי לווייבר, אם היא תענה על כל הדרישות.

 

עוד נודע ל"כלכליסט" כי ארבעת המייסדים: טלמון מרקו, איגור מגזיניק, סאני מרואלי ועופר סמוכה השקיעו יחד כ־30 מיליון דולר, בצירוף מספר משקיעים אמריקאים פרטיים. ככל הנראה, מדובר בסכומים שמקורם בדיבידנדים שמשכו הארבעה מפעילות iMesh, חברת הורדות התוכנות החינמיות שייסדו, החולקת בניין משותף עם וייבר. מנהלי החברה ביקשו לגייס הון ממשקיע מוסדי היות שעלויות התפעול שלה גבוהות: וייבר מעסיקה כ־120–130 מתכנתים ואנשי תפעול בישראל, בלארוס וקפריסין ללא הכנסות ממשיות. מסיבות אלה, ככל הנראה, היא גם החלה במסע החיפושים אחר קונה.

 

וייבר נתקלה בביקורות מצד רוכשות פוטנציאליות במהלך מסעות האיתור שלה. בראש ובראשונה נטען כלפיה שעליה לשפר את איכות הקול בשיחות שלה ולהפוך את ממשק המשתמש שלה לקל יותר, מהיר יותר ופשוט יותר, כפי שהדבר קורה בוואטסאפ, למשל.

 

הרוכשות הפוטנציאליות לא היו מרוצות מהמודל העסקי

 

ביקורת נוספת הנשמעת כלפיה בחדרים סגורים נוגעת למודל העסקי שלה. מודל ההכנסות שיצרה המבוסס על מכירת סטיקרים ואימוטיקונים על ידי משתמשי הצ'ט אינו זוכה להתלהבות בקרב הרוכשות. לפי הודעת החברה מתחילת פברואר הקטלוג שלה כולל כאלף סטיקרים, מתוכם כ־300 סטיקרים בתשלום במחיר ממוצע של כ־2 דולר, והיא מייצרת הכנסות מכ־10%-15% מכלל הורדות הסטיקרים.

 

ביקורת נוספת הושמעה על אסטרטגיית שיתוף הפעולה של וייבר עם מפעילות סלולריות, כדי שימכרו חבילות דאטה המאפשרות שימוש רק בה. המבקרים טוענים כי האסטרטגיה מזכירה את נסיון הנפל של סקייפ בנושא.

 

למרות הביקורות, ובניגוד לכמה ממתחרותיה, מנכ"ל החברה טלמון מרקו מסרב לגבות תשלום על שירותי שיחות וצ'ט, והוא מתחייב לעשות זאת בכל תסריט אפשרי. ככל הנראה, מסרבים בווייבר לאמץ גם מודל של הכנסות מפרסום. המתחרה המצליחה וואטסאפ, למשל, מציגה מודל כלכלי רווחי יותר: היא גובה דולר על השימוש בה בארה"ב והכריזה כי בקרוב תגבה תשלום על חסויות עם השקת שיחות קוליות שיתחרו בווייבר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x