$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

אין מיסים? אין השקעות

קרן השקעות דורשת מאמזון לחשוף את תשלומי המיסים שלה, אפל רוצה להציג לכם פרסומות לפי מצב הרוח שלכם, ועיתונאי מנסה לברר האם אפשר לחיות בלי סמארטפון

יוסי גורביץ 11:5903.02.14

מה עשית למען החברה היום?

 

החברה הכללית, הכוונה. לא התאגיד שלך.

 

קרן השקעות בריטית מובילה, ה-Royal London Asset Management, פנתה לאחרונה לאמזון בדרישה חריגה - לפחות עבור התעשייה. אתם רוצים שנשקיע בכם, אמרה ה-RLAM, ואנחנו אכן שוקלים זאת. אבל לפני שאנחנו נותנים לכם שנקל, אנחנו רוצים לדעת שני דברים: קודם כל, כמה מיסים שילמתם? ואיפה שילמתם אותם? דבר שני, מה אתם עושים למען זכויות ההתאגדות של העובדים שלכם?

 

אמזון, לפני המזל"טים, אולי תתחילו לשלם קצת מיסים? אמזון, לפני המזל"טים, אולי תתחילו לשלם קצת מיסים? צילום: בלומברג

 

ה-RLAM רואה בעצמה קרן השקעות אתית, ובהתאם היא לא מוכנה להשקיע כסף בחברות שאינן מתנהלות בצורה אתית. אף שיש להניח שחלק מהציבור הבריטי – לפחות החלק השמרן שבו – לא יתלהב מהדגש על זכויות ההתאגדות של עובדי אמזון, סביב נושא העלמות המיסים יש אחדות שורות בקרב הציבור, גם אם לא בקרב הפוליטיקאים.

 

כמו שורה של חברות הייטק אחרות, אמזון עושה כמיטב יכולתה כדי למזער את תשלום המיסים שלה למדינות שבהן היא פועלת. היא ניהלה מערכה שלמה נגד תשלום מיסי קניה מקומיים למדינות בארה"ב, מערכה שבה היא הבינה בסופו של דבר שהיא הפסידה. באירופה היא עושה את התרגיל המקובל של העמדת פנים שהיא פועלת בעצם מאירלנד באמצעות תאגיד קש תוך העברת הכספים דרך חור הולנדי הישר לברמודה, וכתוצאה מהתרגיל הזה היא מממנת למשלמי המיסים בבריטניה עפיפון אחד שלם, למרות פעילות הענק שלה במדינה. 

 

אפל וגוגל מצטיינות בתרגיל הזה. אריק שמידט אמר לפרלמנט הבריטי שגוגל היא חברה קפיטליסטית ושהוא גאה בכך, תוך שהוא נמנע מלציין את העובדה שהחברה הקפיטליסטית שלו מקבלת סובסידיות דלק מטוסים מממשלת ארה"ב במיליוני דולרים, סובסידיות שכל הנראה מימנו גם את ההופעה שלו בפני הפרלמנט. כיף להיות קפיטליסט נוסח גוגל.

 

ה-RLAM עמדה, בצדק מוחלט, על כך שאחריות חברתית מתחילה בתשלום מס אמת, ושלפני שאמזון מתחילה להעיף לנו מל"טים מעל לראש, ולפני שגוגל ממטירה עלינו פס רחב מבלונים פורחים, כדאי שהן יתנו את חלקן לשיפוץ התשתיות בשכונות העוני.

 

בסופו של דבר, ה-RLAM ציינה כי היא דווקא כן הבחינה שיש ניצנים של התקדמות באמזון (האחרונה החלה לחפש מנהל לענייני הסביבה), ואף שהיא לא השקיעה בה כעת, היא שומרת לעצמה את האפשרות לעשות זאת בעתיד. יפה.

  

מי אמר 1984 ולא קיבל?

 

הבעיה של מספר רב של חברות טכנולוגיות, שבעבר ראו את עצמן כצעירות ומהפכניות והיום הן כבר גדולות ומושחתות, שהסיסמאות שלהן מתקופת ילדותן הן היום חרב פיפיות. סביר להניח שבמחלקת יחסי הציבור של גוגל, למשל, מקללים את היום שבו הוהחלט שסיסמה של החברה צריכה להיות "אל תהיה רע." אין שום אפשרות שסיסמה כזו לא תהפוך לגול עצמי מתישהו.

 

היי אפל, שמענו שאתם אוהבים דיסטופיות, אז שמנו לכם דיסטופיה בדיסטופיה בשביל שתוכלו להיות אירוניים לגבי הדיסטופיה היי אפל, שמענו שאתם אוהבים דיסטופיות, אז שמנו לכם דיסטופיה בדיסטופיה בשביל שתוכלו להיות אירוניים לגבי הדיסטופיה צילום: ceridwen

 

במקרה שלפנינו, הבעיה היא הפרסומת האיקונית של אפל, "1984" מ, ובכן, שנת 1984 ועל בסיס ספר המופת "1984". הפרסומת המפורסמת יצאה לפני 30 שנה והיא נחשבת לפורצת דרך. יש להניח שכאשר סטיב ג'ובס והפרסומאים שלו הגו אותה, הם לא חשבו על מה יקרה שלושים שנה אחר כך. (באמת חלפו שלושים שנה? פאק, אני זקן.)

 

ובכן, אפל רוצה להתאים את התוכן שהיא שולחת למשתמש – ואפל, צריך לזכור, היא לא רק חברת חומרה מובילה, אלא גם אימפריית תוכן – למצב הרוח שלו. אבל נשאלת השאלה כיצד לברר מה מצב הרוח שלו. באפל כנראה הגיעו למסקנה שאם הם ישאלו את המשתמש, תוך זמן קצר התשובה של כל המשתמשים תהיה זהה: "עצבני על הפלישה שלכם לחיים שלי."

 

על כן, הם מנסים להוציא פטנט על שיטה שתזהה את מצב הרוח של המשתמש בצורה פסיבית, ומיד לאחר מכן תתאים לו את התוכן שאפל חושבת שמתאים למצב הרוח שלו. זאת תוך כדי כשהיא מתריעה בפני הפרסומאים שעובדים איתה שיש לה לקוח שסובל ממצב רוח מלנכולי ועל כן זה הזמן הנכון לדחוף לו אוסף להיטי שנות השמונים יחד עם נוגדי דכאון במחיר מבצע.

 

כלומר, אפל רוצה להתייחס למשתמשים שלה כאילו היתה האח הגדול שלהם, שיודע מה הם צריכים, מתייחס אליהם כמו לילדים קטנים, תוך שהוא מוכר את הפרטים האינטימיים שלהם לגרועים שבבני האדם, הפרסומאים. השלב הבא, כנראה, הוא טכנולוגיית השכחה סלקטיבית, שתנסה לגרום לנו לשכוח שזו אותה החברה שכבר עשתה פעם ניצול ציני בספר דיסטופי כדי לקדם דיסטופיה.  

 

אפשר בלי?

 

כנראה שכן, אבל קשה.

 

סיימון שרווד, עיתונאי של הרג'יסטר הבריטי, הגיע למסקנה שהוא סובל מחשיפת יתר לסמארטפונים. זאת לאחר שאחד הילדים שלו צייר את האייפון שלו כמתנת יום הולדת.

 

חוזרים לעבר חוזרים לעבר

 

אז הוא החליט לעשות להתחיל בניסוי. הוא הניח את הגלקסי S4 שלו במגירה ורכש גרוטאה מהזן הישן, נוקיה 110. הגרוטאה מסוגלת לשלוח סמסים ולהשמיע שירים, אבל זהו פחות או יותר. היא לא מסוגלת, למשל, לסנכרן את אנשי הקשר. וכדי לעיין בלוח השנה שלו, שרווד שכנע את לוח השנה המקוון לשלוח לו סמסים לפני פגישות. יש דפדפן, אבל להפעיל אותו זה בזבוז זמן. שרווד צריך לסחוב איתו גם מצלמה, כי המצלמה של הנוקיה 110 לא עומדת בסטנדרטים של 1830, ומטען, כי את המכשיר הזה אי אפשר לחבר למחשב באמצעות כבל USB. כמו כן, הוא יצטרך איזה מחולל wifi, כי הטלפון לא מסוגל. זה מה יש ועם זה הוא ינצח.

 

עכשיו שרווד רוצה להעביר חודש עמוס במיוחד בפגישות וכנסים כשהוא חמוש רק בנוקיה 110, ולראות איך הוא ייצא מזה. האם עיתונאי יכול לשרוד עם מכשיר סלולרי מתקופת הברונזה התיכונה? נדווח.

 

קצרצרים

 

1. אל שבאב היא מיליציה סלפיסטית החשודה בקשרים עם ארגוני טרור המנהלת מלחמת גרילה עקשנית נגד כוחות זרים והממשלה (?) של סומאליה. למרות שעד כה הארגון הצטיין בלוחמת טוויטר, הוא הורה לחברות הטלקום שנמצאות באזורים שתחת שליטתו – מרכז ודרום המדינה – לנתק אותם מהרשת. החברות צייתו, כי מה אתה צריך להסתבך עם ערימה של פסיכים חמושים שסובלים מבעיות גמילה מגת. הן אמרו, עם זאת, שהן במגעים עם הארגון בנסיון לשכנע אותו לרדת מהעץ. מדובר במכה ניכרת ליזמות בסומאליה, ועד כמה שמפתיע, יש כזו. הסיבה לניתוק: החשש שהרשת תשמש את אויבי הארגון כדי לצוד את חבריו באמצעות מל"טים. צבא ארה"ב עושה שימוש נרחב במל"טים באזור.

 

2. מתנגדיו של ראש ממשלת אוסטרליה, טוני אבוט, הצליחו לזמן מה להוריד מהאוויר את ערוץ היוטיוב שלו. השיטה היתה פשוטה למדי: אבוט העלה סרטון שכותרתו "מקיימים את ההבטחות שלנו," והיריבים הפוליטיים הודיעו לגוגל שמדובר בסרטון מלא שקרים, הונאות, כזבים ומעשי מרמה. גוגל הסירה את הסרטון בהתאם לנהלים שלה, האוסרים על "הונאות ותוכן פרסומי כוזב." לקח לה כמה שעות להבין מה קרה כאן ולהחזיר את הסרטון. למדור אין מושג האם ילקוט הכזבים של אבוט חרג מהתקן המקובל לסרטוני פוליטיקאים, קרי 98% בולשיט נקי.

 

כאן מצלמים סרטי פטיש ופרסומות מוזרות כאן מצלמים סרטי פטיש ופרסומות מוזרות צלום: איי פי

 

3. עבדכם הנאמן שונא ספורט מקצועי. למען הסר ספק, הוא גם לא בעד ספורט חובבני. במיוחד הוא נגד ספורט אמריקאי ממוסחר למשעי, ואנשים בחליפות מנופחות שרצים עם כדור עשוי מעור חזיר נראים לו בעיקר כמו ז'אנר מטופש במיוחד של סרטי פטיש. אבל מאחר ואתמול חל החג האמריקאי הידוע כסופרבול, ומאחר ונערך נסיון קלוש מהרגיל לקשור את האירוע המפוקפק הזה עם חדשות טכנולוגיה, לא היתה לו ברירה. להלן התוצאות ועיקרן תחילה: ב-58% מהפרסומות נערך שימוש בהאשתג; פייסבוק אוזכרה בחמש פרסומות; טוויטר בארבע; יוטיוב בשלוש; ולא פחות מ-22 כתובות URL הוצגו במהלך הפרסומות. אה, אתם רוצים לדעת מי ניצח? קבוצה עם שם מטופש כלשהו, לא טרחתי לברר.

 

4. ובידיעה אווילית נוספת, מסתבר שחלונות XP העלתה בינואר האחרון את נתח השוק שלה בכמה שברירי אחוזים. כן, קראתם את זה נכון – מספר חודשים לפני שמיקרוסופט מנתקת את מערכת ההפעלה ממכונות ההנשמה, יש עדיין מי שחושב שזה רעיון טוב להתקין אותה. אני אהיה בבונקר.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x