$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

אפליקציה בחינם? לא תודה. הנה, זה מספר האשראי שלי

לגולשים נמאס מהפרסומות ואיסוף המידע של פייסבוק ומפתחי אפליקציות ומוכנים לשלם כדי להימנע מהם, גוגל חיסלה אתר שהשתמש בספאם ו-SEO ושוק הסמים המקוון סילק רוד הגיע לשיאי שימוש

יוסי גורביץ 14:1129.12.13

קחו את הכסף שלי, אני לא רוצה פרסומות

 

בעשור האחרון הציעו לנו שורה של חברות סוג של עסקת פאוסט: הן הציעו שירותים בחינם, בתוכם גישה למאגר המידה המדהים ביותר שנוצר אי פעם (חיפוש ברשת), למקום בו נמצאים כל האנשים שאי פעם הכרת (פייסבוק), שירות מייל משובח (gmail), חיבור ישיר לקליפים מכל העולם (יוטיוב) ועוד. ואנחנו אפילו לא נדרשנו לפתוח את הארנק.

  

כל שציפו מאיתנו זה לא לקרוא את האותיות הקטנות, שאומרות שכל אחד מהמיילים ששלחנו נסרק ונשמר במחשבים שלהן; ששירות החיפוש המעולה - בלי צל של ספק הפיתוח החשוב ביותר בתחום הידע האנושי מאז עצם הרעיון של ספריה - מוכר את המידע שלנו למפרסמים ולגורמים אפלים אחרים; ושהטרשת החברתית הכל יכולה עוקבת אחרינו עד לרמה שבה היא מנסה לברר למה החלטנו לא להגדיר פוסט כפומבי או לא לפרסם אותו בכלל.  

 

תהיו מוכנים לשלם במקום לקבל שירותים בחינם? תהיו מוכנים לשלם במקום לקבל שירותים בחינם? צילום: אפרת לובל

 

אז לא פלא שיותר ויותר משתמשים אומרים "לא" לעסקה הזו. חוקרים גילו לאחרונה שמשתמשים מעדיפים לשלם עבור אפליקציות – אם האפליקציות האלה מורידות את הטלפיים מהמידע שלהם. לא תשתמש במידע שלי? אני אשלם. לא תעתיק את ספר הטלפונים שלי? הנה עוד חצי דולר. לא תברר איפה אני נמצא ותעביר את המידע הזה, ביודעין או לא, ל-NSA או לחברת הפרסום ששולחת לי ספאם "רלוונטי"? הנה עוד דולר.

 

החוקרים הגיעו למסקנה שרוב המשתמשים מעדיפים לשלם חמישה דולר ולקבל שירות נטול עסקאות פאוסט מאשר לא לשלם ולהיות מזועזעים כל פעם מחדש. זה יהיה חיובי גם ליצרני האפליקציות, שיוכלו לקבל כסף של ממש במקום הפירורים שהם מקבלים כעת. כמובן, העובדה שחנויות האפליקציות גורפות 30% מההכנסות של המפתחים יכולה להוות בעיה, אבל די בטוח שאפשר לעקוף את המכשול הזה.

  

אמא'לה, אמא רוצה לייקים! 

 

לפייסבוק יש בעיה עם נטישת משתמשים צעירים - בעיקר בני פחות מ-18 - מזה זמן מה. החברה אפילו החביאה הערה על כך שנטישת הקטינים עשויה לפגוע בהכנסות שלה במסמכים שכתבה לקראת הנפקתה. מאוחר יותר טענה החברה שאין לה שום בעיה כזו, אבל אף אחד לא לקח ברצינות את הטענה.

 

עכשיו מגיע מחקר נוסף ומגלה שצעירים נוטשים את פייסבוק כמו סועדים שנמלטים ממסעדה מוכת סלמונלה בעת ביקור של פקחי התברואה. צוות המחקר, שכלל אנתרופולוג, הגיע למסקנה ש"פייסבוק לא רק שוקעת - היא כבר "מתה ונקברה" בקרב בני העשרה.

 

"אם היא לא עושה לייק, נמחק אותה מהצוואה" "אם היא לא עושה לייק, נמחק אותה מהצוואה" צילום: Shutterstock

 

הסיבה העיקרית לכך שהיא שככל שפייסבוק הופכת למוכרת יותר וממוסדת יותר, היא מושכת אליה את ההורים, הדודות, הסבתות והקרובים מהעידן הניאנדרטאלי של הצעירים. אלה, שלא מוכנים להתפס מתים כשאמא שלהם מעירה על תמונה שהם פרסמו, נמלטים כל עוד נפשם בם ממה שהופך במהירות להיות סחי-בוק.

 

איך שגלגל מתהפך. פעם המבוגרים חששו שמא הצעירים יצטרפו לפייסבוק. עכשיו הצעירים חוששים מהרגע שבו הם יקבלו מסבתא בקשת חברות. הבעיה האמיתית היא שמבחינת פייסבוק, זו למעשה הצלחה – הרי היא בסופו של דבר פלטפורמת מכירות באמצעות פרסומות. לצעירים אין אפשרות לרכוש בהקלקה. למבוגרים יש. כלומר, הנטישה הזו לא רק שלא מסכנת את פייסבוק, אלא שהיא מחזקת אותה.  

 

היה לכם אתר יפה, לא חראם?

 

יש אתר בשם rap genius, שמה שהוא עושה בחיים הוא להציג מילים לשירים. הוא אתר פופולרי למדי בתחומו, אבל כמו שקורה הרבה במצבים כאלה, המפעילים שלו החליטו שהם רוצים יותר. הם התחילו להפעיל שלל טקטיקות ספאם ו-SEO (או בעברית "איך לעבוד על גוגל") כדי לקדם את האתר שלהם.

 

לרוע מזלם, הם עשו את זה בתקופה שבה המצב הטיפוסי של עובד גוגל הוא צבעי מלחמה על הפנים, קרקפת מדממת ביד אחת וגרזן ביד השניה, כשהוא מחפש את האומלל הבא שחושב שכמה תרגילי SEO יאפשרו לו לשכשך באמבטיה מלאה בכסף. 

 

SEO - לא תמיד עובד על גוגל SEO - לא תמיד עובד על גוגל צילום מסך: google.com

 

בקצרה, גוגל נפלה על rap genius כמו מזל"ט אמריקאי על מאהל אפגני, ומחקה את האתר מעל פני האדמה. בימים האחרונים, חיפוש אחרי האתר בגוגל מביא תוצאות שמסבירות איך גוגל מעכה אותו, כתשה אותו, רמסה אותו לעפר, טחנה אותו לאבקה, הוציאה אותו לגמלאות, עשתה ממנו דבק וכן הלאה - אבל לא אף קישור אחד לאתר עצמו. לא בארבעת העמודים הראשונים, על כל פנים, ואני בספק אם למישהו יהיה כוח לחפש הלאה.

 

ב-rap genius מיהרו להתקפל, להודות שהם עשו תרגילים מלוכלכים, ולהתנצל, אבל לא נראה שזה מעניין את גוגל יותר מדי. כך צריך: מי שרוצה לזכות לחשיפה צריך להשקיע יותר בתוכן ובמשתמשים שלו ופחות בטכניקות קידום מלאכותיות למיניהן.  

 

יותר מדי מידע

 

המדור הזה ציין כמה וכמה פעמים שכשה-NSA אוספת את כל תעבורת הרשת, היא בעצם בונה לעצמה מלכודת: יש הרבה מאוד רעש ביחס לאות, והיכולת שלה לחפש את המידע שהיא באמת צריכה בתוך ערימת השחת צונחת.

 

זה היה הגיון פשוט והוא נשען על הבעיה שה-NSA נתקלה בה כבר בשנות ה-60. אז היא אספה "רק" את כל תעבורת האותות של הגוש הסובייטי ועוד כמה מדינות בעייתיות. היא לא מצאה פתרון טוב לבעיה הזו.

 

יותר מדי מידע, פחות מדי אנליסטים יותר מדי מידע, פחות מדי אנליסטים צילום: shutterstock

 

עכשיו אומר את זה וויליאם ביני, שהגיע שפרש מה-NSA לאחר שהגיע שם לדרגה אזרחית שמקבילה לגנרל. הסוכנות, סיפר, מטביעה את עצמה במידע. היא יודעת כל כך הרבה, שהיא מאבדת את היכולת להבין את מה שהיא יודעת. האנליסטים שלה מוצפים ביותר מידע מכפי שהם יכולים לעבד - ובו זמנית, הפוטנציאל שלהם לניצול לרעה של המידע הזה מזנק.

 

הימים ימי הדלפות סנודן ועל כן כל העולם דורש הסברים; כל מה שה-NSA תאמר בקרוב יצטרך להתמודד עם טענת ה"אתם יודעים יותר מדי" כשהיא מגיעה משני כיוונים: החשש לפגיעה בפרטיות - והחשש שכל המידע הזה מפריע לפעולתה של ה-NSA עצמה.

 

קצרצרים

 

1. עד כמה היה שוק הסמים המקוון סילק רוד משמעותי? על פי סקר חדש 18% ממשתמשי הסמים בארה"ב ביקרו בו. זה חתיכת הישג - שבפני עצמו מבטיח שלדרך המשי יקומו יורשים. להפתעת עורכי הסקר, הסם הנמכר ביותר באתר (לאמריקאים, על כל פנים) לא היה מריחואנה, אלא MDMA, ראשי תיבות של "אני זקן מכדי להבין מה אנשים מוצאים בו". הסיבות שבהן בחרו המשתמשים בדרך המשי היו, קודם כל, המבחר הגדול של סמים שהוא הציע; ושנית, האיכות שלהם.  

 

אתר סילק רוד אתר סילק רוד

 

2. גוגל קיבלה בשנה האחרונה 235,000,000 בקשות להסרת תוכן מהרשת, בתואנה שהתוכן הזה מפר זכויות יוצרים על פי חוק ה-DCMA האמריקאי הידוע לשמצה. גוגל צייתה לכ-91% מהבקשות, מה שאומר שהיא הגיעה למסקנה שבכ-21,000,000 מקרים חברות התוכן ניסו לעבוד עליה. העליה במספר בקשות ההורדה היא מטורפת: ב-2011, קיבלה גוגל רק 10,000,000 בקשות להסרת תוכן – כלומר פחות ממחצית ממספר הבקשות שהיא דחתה ב-2013.  

 

3. זוכרים את פול גרהאם, המשקיע המשפיע מ-Y Combinator שאמר לנו שאם יש לך מבטא זר, תשכח מלהיות מנכ"ל מצליח בעמק הסיליקון? האיש שאמר לנו שהוא היה המום מכך שברנש שנראה בדיוק כמו מארק צוקרברג לא הצליח בעסקים שמימן לו גרהאם? אז באופן בלתי מפתיע לחלוטין, מסתבר שגרהאם לא רק מוטה כנגד זרים אלא גם כנגד נשים. הוא חושב שנשים לא מסוגלות לפתח חברות מצליחות כמו פייסבוק כי הן לא היו האקריות בעשר השנים הקודמות; אם הן לא התעסקו בשבירת מוסכמות מחשבים מגיל 13, הן לא שוות בעיניו - ואין לו מושג איך להפוך אותן לכאלה.   

 

4. דיווחנו בעבר על המתרחש בחברת Clinkle, שמנוהלת על ידי ילד בן 22 בשם לוקאס דופלן, ועל כך שהוא מתייחס לעובדים כמו בהמות. עכשיו טוען עובד לשעבר שהוא מנסה לרמות את העובדים שלו הן במשכורות שהם מקבלים - הוא לוקח לעצמו משכורת בת שש ספרות, הם מתבקשים להסתפק ב-40,000 דולר בשנה - והן בכמות המניות ששמורות לאופציות. כחצי מהעובדים של החברה התפטרו לאחרונה.   

 

5. הריגול אחר תעבורת הרשת גורם לאנשים לחוצים במיוחד לשקול דרכים אלטרנטיביות להעברת מסרים. הח"מ חוטא מדי פעם בהפעלת התוסף CryptoCat, תוסף פיירפוקס שמצפין שיחה באופן דו כיווני ומוחק אותה מיד עם סיומה; אחרים הולכים בכיוון אקזוטי יותר: מישהו כתב לאחרונה מאמר על האפשרות של חזרה לשימוש ביוני דואר. חסרונות: הצורך להפעיל שובך, החשש שהיונה תיורט על ידי בז או תמות ממחלה, איטיות מובנית, חשש לפשיטה מצד רשויות התברואה; יתרונות - בהנחה שהיונה שלך לא נוחתת בחצר של המושל הטורקי הקרוב, פחות או יותר אף אחד לא ידע על התשדורת שלך.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x