$
הייטק והון סיכון

פרויקט כלכליסט

"אי אפשר להקים חברה רק במטרה למכור אותה"

בני שניידר, מבכירי תעשיית ההייטק הישראלית, חלק עם סטודנטים למדעי המחשב במכללה למנהל מניסיונו בהקמת חברות סטארט-אפ ומכירתן. בין התובנות שצבר: לא לגייס סכומים גדולים מדי ותמיד לעבוד עם שותפים. כתבה ראשונה בסדרה

הראל עילם 12:1611.11.13

"לפעמים לגייס יותר מדי כסף לסטארט-אפ חדש זה לא טוב. אסור שהכסף יהיה קיצור דרך להתמודד עם השוק". את הדברים האלו אמר היזם הסדרתי בני שניידר במסגרת "גלגולו של סטארט-אפ", פרויקט משותף של "כלכליסט" ומרכז היזמות ובית הספר למדעי המחשב של המכללה למינהל.

במסגרת המפגש הראשון עם הסטודנטים ענה שניידר על שאלות בנוגע לשלבים הראשוניים בחייו של סטארט-אפ. שניידר הוא אחד היזמים המצליחים והוותיקים בישראל, ואחראי להקמת חמישה סטארט-אפים.

 

בני שניידר בני שניידר צילום: אוראל כהן

 

איך מתחילים? "הדבר הראשון שצריך הוא לרצות, וזה אומר להיות מוכן להקריב, בעיקר זמן. שנית, אתם צריכים לבוא עם פתרון לבעיה אמיתית, ולדעת לענות על כל השאלות החשובות. וכמובן, צריך כסף. לא צריך לדעת איך לגייס את כל הכסף כבר בהתחלה, אבל כן צריך לדעת איך לגייס מספיק כסף כדי להגיע ליעד הבא. אל תעשו את זה לבד, בטח לא בפעם הראשונה - להקים סטארט-אפ זה רכבת הרים, וכדאי שיהיה עם מי לחלוק את העליות והירידות. והכי חשוב, אל תקריבו מה שאתם לא יכולים להרשות לעצמכם לאבד - יחסים או משפחה".

 

 


 

"לא כל אחד יכול להיות יזם. צריך להיות מנהיג כריזמטי, שיודע לגייס אנשים לא פחות טובים ממך. צריך להתמודד כשאתה לא יודע אם אתה בכיוון הנכון, ואם כל מה שאתה עושה כרגע בכלל הולך לפח. כשאתה הולך במסדרונות החברה זה כמו ללכת בקזינו בלאס וגאס: אתה שומע את הכסף נשטף ומתגלגל החוצה וזו הרגשה נוראית. אין סטארט־אפ שזה לא קרה לו".

 

"חשוב גם לזכור שהמתחרים שלכם הם אנשים חכמים. אתם לא פועלים בוואקום, ואם חשבתם על פתרון לבעיה מסוימת, זה מפני שהבעיה הזו קיימת בחוץ".

 

כשאתה יוצא לדרך, האם אתה חושב מראש על אקזיט?

"אי אפשר להקים חברה, בטח במציאות של היום, רק במטרה למכור אותה. וחוץ מזה, יש הרבה יותר ערך בחברה שרוצה לשנות את העולם. בשום אופן לא מתכננים מראש למכור את החברה. זה משהו שיכול לקרות לאורך הדרך".

 

איך מופיעים בפני משקיעים?

"עוד לפני שמציגים את הרעיון בפעם הראשונה, צריך לעשות מצגת ולדעת לענות על כל השאלות החשובות. תמיד תבוא עם צוות, שניים-שלושה אנשים. ארבעה זה כבר יותר מדי. חשוב שכולכם תהיו מתואמים, שתחשבו דומה, שתדברו דומה".

 

איך אתה יכול להעריך את שווי החברה שלך?

"המחיר הוא מה שמוכנים לשלם. אפשר להסתכל על חברות דומות ולקבל מושג, אבל אין מודל אחד להערכת שווי של חברה".

 

בעסקת מכירה של סטארט-אפ, איך כדאי לנהל את תהליך התמקחות ושיתוף המשקיעים?

ההחלטה למכור היא בסופו של דבר ההחלטה של היזם. המשקיעים הם בדרך כלל חלק מאוד קטן בהחלטה, ולפעמים משתמשים בהם במשא ומתן כאנשים הרעים שבגללם העסקה לא יוצאת לפועל. המצב הכי טוב לקביעת מחיר והתמקחות הוא כמובן כשאתם מצליחים לגרום למלחמת מחירים עליכם".

 

בנוסף להרצאה, שניידר בחן שני מיזמים שעליהם עובדים הסטודנטים ממרכז היזמות של המכללה למינהל. אחד הפרויקטים האלו היה "myDay" של להב זנו, בהנחיית מר ניר טל: אפליקציה שנועדה לאגד נתונים, תמונות וסרטונים סביב נושאים, תאריכים או מקומות מסוימים. כך למשל, האפליקציה יכולה ליצור מצגת אינטראקטיבית עם כל התמונות והעדכונים של המשתמש מטיול להודו, או מיום הולדת. המערכת תכלול אלמנט ניתוח תמונות חכם שיוכל לזהות מקומות או אירועים ולתייג את התמונות בהתאם, והיא יוצרת מהן סרטון אינטראקטיבי שניתן לשתף.

 

הפרויקט השני הגיע מהסטודנטים איתי טבת וקרן יוסף, בהנחיית דר' שי הורוביץ, שפיתחו תוסף שיכול להשתלב בתוכנות עריכת קוד כמו Visual Studio. התוסף מאפשר למשתמש לבצע שאילתות בשפה טבעית ולחפש קוד רלוונטי לתוכנה שלו - במקרים שבהם שכח את הנוסחה, את הפרוצדורה או את הפונקציה לכתיבת פעולה זו או אחרת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x