$
אפליקציות

מנכ"ל גט-טקסי מודה: "לפעמים דברים מהצד נראים רע"

מארק און מגיב לסערה התקשורתית כנגד אפליקציית הזמנת המוניות הפופולרית, התביעות וביקורת הנהגים והלקוחות. לפיו, בעקבות ההנחיות החדשות חל שיפור בכמות הלקוחות אבל מבדיקת "כלכליסט" נראה כי חלק מהנהגים לא מסכימים

הראל עילם 15:2529.10.13

במסיבת עיתונאים שכינסה הבוקר (ג') גט-טקסי בתל אביב ענתה בצורה מסודרת לטענות שהתעוררו נגדה לאחרונה בקרב חלק מנהגי שירות המוניות - ואף לקריאות להשבית את השירות.

מפתחת אפליקציית המוניות הפופולארית, שבעבר זכתה לשבחים מהתקשורת, הציבור ונהגי המוניות, הותקפה בשבועות האחרונים לאחר שהנחתה את נהגיה להפסיק לגבות את עמלת ההזמנה הטלפונית עבור לקוחות שמזמינים מונית דרך האפליקציה.

 

מוניות גט-טקסי בישראל מוניות גט-טקסי בישראל צילום: ערן לם

 

כיום, תקנות משרד התחבורה מאפשרות לנהגי מוניות לגבות עמלה בסך 5.20 שקלים במקרה של מונית ספיישל שהוזמנה טלפונית. הנהלת גט-טקסי טוענת מצידה כי מכיוון שנהגיה אינם צריכים לנסוע דרך ארוכה על מנת לאסוף נוסע בעת קבלת קריאה, אין הצדקה לגביית הסכום וכי רק חלק קטן מהנהגים גבה בפועל את האגרה. מארק און, מנכ"ל גט-טקסי ישראל, אמר במסיבת העיתונאים שהמרחק הממוצע שנהג גט-טקסי נוסע עבור איסוף לקוח הוא "פחות מחצי קילומטר". גט-טקסי מעסיקה היום מעל 1,600 מוניות, מתוך 21 אלף המוניות שרשומות בארץ.

 

אבל לאחר שעימתנו את טענותיו של און עם מספר נהגי מוניות, נראה כי רובם אינם מסכימים עימו ועם הנתונים שלו. מלבד מקרה אחד של נהג שאמר שהוא "מרוצה" ו"מבטל את כל הטענות שהיו לו נגד החברה", הרוב המוחלט המשיכו להתלונן כנגד מדיניות החברה. בין השאר, הם ביטלו את הטענות של און: "חצי קילומטר לאסוף לקוח? זה לא נשמע הגיוני".

 

"בכיינים היו ובכיינים ישארו"

 

לאחר ההכרזה, חלק מנהגי החברה יצאו בקמפיין כנגד הנהלת החברה, כולל הכרזה על הקמת ועד והעברת ביקורת על החברה בדפי פייסבוק שונים. הנהגים טענו שהחברה לא הודיעה להם מראש על ביטול העמלה – למרות שהחברה מצידה טוענת כי דיברה ואישרה את המהלך עם 95% מכל הנהגים. כתוצאה מכך, החברה חסמה מספר דפי פייסבוק ופרופילים שתקפו אותה.

 

מארק און, מנכ"ל גט-טקסי ישראל מארק און, מנכ"ל גט-טקסי ישראל צילום: אוראל כהן

 

בתגובה לשאלות על מדוע החברה בחרה לחסום את החשבונות, אמר דני לוי, דובר החברה וראש משרד היח"צ שמטפל בה, שחלק מהמתנגדים פתחו חשבונות ודפים שכללו את לוגו גט-טקסי והסימנים המסחריים שלה, מה שגרם "בלבול" בקרב העיתונאים והלקוחות. לדבריו, "אדם שלא עומד בסטנדרטים של שירות בחברה מסודרת לא צריך להיות חלק ממנה".

 

און אמר כי הוא לבדו דיבר עם מאות נהגים טלפונית, ונפגש עם עשרות פנים מול פנים. הוא הגדיר את הביקורת כנגד החברה כ"קשה וכואבת", והסביר כי החברה הפעילה מערך תקשור שלם על מנת להעביר את המידע לנהגים. אבל חלק משמעותי מהנהגים שדיברנו איתם לא שמעו על ההנחיה ואחרים התנגדו לה.

 

פנינו לאחד הנהגים הללו גם היום. ש' אמר: " שום דבר לא השתנה. לא מדברים איתנו. הם בעל המאה ובעל הדעה, והם קובעים וגוזלים מאיתנו אלף שקל".

 

החברה טענה מצידה כי אחוז מאוד קטן מהנהגים גבה את העמלה בפועל. כאשר נשאלו על הפער בין טענות הנהגים והנתונים בשטח, ענה דווקא שמעון יוסף, נהג מונית מנוסה שהוגדר כ"נהג עם הציון הכי גבוה בגט-טקסי כבר ארבעה חודשים".

 

לפי יוסף, חלק גדול מנהגי התחנה הראשונים כלל לא יודעים מהי הזמנה טלפונית. על הטענה שהחברה מכריחה את הנהגים בשירותה לרכוש מטענים, טאבלטים, חולצות ופריטים אחרים ענה ""בכיינים היו ובכיינים ישארו" והוסיף כי כל תחנה דורשת מהנהגים לעמוד בקריטריונים מסויימים.

 

לדברי און מאחורי הביקורת עומד מיעוט של נהגי מוניות, בעיקר מאזור תל-אביב. "בפריפריה אף אחד לא שמע על הזמנות טלפוניות, ואני מגייס היום בעיקר מהפריפריה", הסביר.

 

"נהגים שלנו מכניסים 15 אלף שקל בחודש"

 

כנגד הטענה של הנהגים שהוצגה במסיבת העיתונאים, שגט-טקסי פוגעת להם בפרנסה, אמר און ש"זה פשוט לא נכון. נהג שירוויח פחות פשוט יעזוב אותנו. נהגים כאן מכניסים הרבה כסף, בממוצע 15 אלף שקל בחודש. יש עליה של 400% בכמות הלקוחות שמורידים ומתקינים את האפליקציה מדי יום. יש עליה של 25% בכמות הנסיעות לעומת לפני חודשיים".

 

משרדי גט-טקסי בתל-אביב משרדי גט-טקסי בתל-אביב צילום: אוראל כהן

 

בשטח, הנהגים מבטלים את הטענה של און ואומרים כי יש להם פחות נסיעות בחודש האחרון. הסיבה לכך היא שהנהגים בוחרים שלא לאסוף את הלקוחות הרחוקים יותר, כאשר הם רואים שיש להם זמן נסיעה ארוך.

 

"בעבר היינו רואים באיזה מרחק מאיתנו נמצא הנוסע. לפני שבוע הם עדכנו את התוכנה ועכשיו אנחנו רואים זמן נסיעה לשם, וזה תמיד לא נכון" אומר אחד הנהגים, ורומז שהשינוי נעשה בגלל שהרבה נהגים החלו לוותר על נסיעות אופציונאליות.

 

יוסף מצידו אמר כי הוא רואה לאחרונה נסיעות קצרות בסכומים של 15 ו-20 שקלים, שבעבר לקוחות לא היו מזמינים בגלל העמלה. און: "אנחנו רוצים שכל המוניות יהיו תפוסות כל הזמן, שאתה כל הזמן תהיה בנסיעה. זה יהיה הרבה יותר משתלם לנהגים".

 

על הקריאות של חלק מהנהגים להתאגד, לתבוע את גט-טקסי או להתכנס, און אומר כי כלל אין יחסי עובד ומעביד בין נהגי המוניות וגט-טקסי, כך שאין כל אפשרות להקמת ארגון נהגים. הוא מתייחס לקולות שיוצאים כנגד החברה כ"מיעוט", ואמר כי בכנס שבו נפגשו נהגי המוניות היא בערך כחמישים איש – ולא מאות כפי שנטען. עם זאת, כמעט כל נהג מונית שדיברנו איתו עדיין הביע התנגדות – אם כי במקרה אחד שמענו כי הנהג כעת "מרוצה" ו"מוותר על כל הטענות שלו".

 

און ציין עוד קיימים ארגונים של נהגי מוניות, והוא לדבריו מזמין את כל מי שירצה להצטרף אליהם.

 

"צריך לחשוב איך במשך שנים כולם רק אמרו דברים טובים על גט-טקסי, ופתאום הכל השתנה" ציין און. הוא רמז כי יש גורמים שבהם גט-טקסי פגעה, בהן תחנות מוניות אחרות, וציין כי חלק מהנהגים שביקרו במיוחד את גט-טקסי הם מסונפים ובעלי מניות בתחנות מוניות אחרות.

 

לסיום, ציין און את מתחריו הגדולים – חברת ישראכרט ותחנת ניו-יורק שהרימו ביחד את מיזם "טקסיפיי" להזמנת ותשלום על מוניות בעזרת כרטיס אשראי. "2,200 נהגים שם חתומים על הסכם לא לגבות עמלה, והחוזה נכתב מלפני זמן רב. איך על זה אין צעקה?" הוא תהה.

 

בתגובה, אחד הנהגים אמר: "אין ספק שהם עשו את זה בגלל מאסטרקארד. אבל הם עשו כאן טעות. כל הנהגים, השמחה עברה להם. פעם היינו שמחים על גט-טקסי. הם חשבו נכון בהרבה דברים. אבל כאן זאת טעות. הלקוחות מעדיפים לסוע איתנו גם ככה, ולא אכפת להם לשלם חמישה שקלים בשביל שירות טוב".
בטל שלח
    לכל התגובות
    x