$
אינטרנט

"החלטתי לשים לגניבות האופניים סוף"

יריב בש, אחד משלושת ממייסדי מיזם SpaceIL, השיק לאחרונה קמפיין גיוס המונים מצליח ליצירת חיישן המונע גניבת אופניים. לאחרונה יותר ויותר יזמים ישראלים פונים לגיוס המונים

אסף גלעד 13:2929.10.13

קשה מאוד למצוא אדם שלא נגנב לו זוג אופניים לפחות פעם אחת בחייו, אבל קשה עוד יותר למצוא אדם שהחליט לעשות מעשה בכדי לחסל את התופעה. את היוזמה הזו לקח על עצמו היזם הישראלי יריב בש, ממייסדי פרויקט החלל הישראלי SpaceIL. בזמנו הפנוי הוא עבד על פרויקט נוסף, אותו השיק לאחרונה באתר מימון ההמונים Indiegogo.

 

בש פיתח חיישן זעיר בשם Cricket, הניתן להתקנה על אפניים. אלטרנטיבית, ניתן גם להצמיד אותו על תיקים ומעילים. החיישן מסוגל לשלוח התראה בהנחה והאופניים או המעילים הוזזו ממקומם - כל עוד הטלפון של המשתמש נמצא באזור. המשתמש מגדיר את רמת הרגישות של החיישן, ומתי הוא ישלח התראה לטלפון הסלולרי.

 

 

עכשיו בש מגייס דרך אתר Indigogo סכום של שלושים אלף דולר בכדי להתחיל בייצור החיישן וחלוקתו למאה המשתמשים הראשונים.  החיישנים יבנו בישראל, ובש גייס כבר כ-7,200 דולר ומכר למעלה מ-150 חיישנים במחיר שנע בין 19 ל-29 דולר.

  

לקריקט כמה יתרונות שמבדלים אותו מחיישני גניבות אחרים המצויים בשוק, דוגמת המנעול המקוון לאופניים Lock8 שהושק רק אתמול במסגרת כנס הטכנולוגיה Disrupt Europe. בין השאר, החיישן של קריקט קטן יותר מכל האפשרויות בשוק והוא כולל מד תאוצה, סוללה סטנדרטית, ושבב בלטות' חדשני בעל הספק נמוך במיוחד (בלוטות' 4.0). החיישן יכול לעבוד במשך שנים ללא הפרעה, בניגוד לחיישנים אחרים בשוק שעובדים לתקופה קצרה יותר של מספר שבועות בלבד.

 

"נגנבו לי בעבר זוגות אפניים, אבל גם מעילים", מספר בש ל"כלכליסט". "החלטתי לשים לזה סוף. כשאתה מגיע למסיבה ומניח את המעיל שלך במקום מרכזי, תחוב את שבב הקריקט לכיס והוא יתריע לך במקרה ומישהו מחליט לקחת אותו". לטענת בש, טכנולוגית הבלוטות' ומד התאוצה מאפשרת לקבל התראה כמעט בזמן אמת, בתוך עשירית השנייה. החיישנים גם יוצרים רשת-mesh המחברים את כל החיישנים ומעבירים התראות - כך למשל, במידה וגנב אופניים רוכב ליד חיישן קריקט של משתמש אחר, עדכון מיקום ישלח דרך הרשת.

 

בגלל מגבלת המרחק של תקשורת בלוטות', החיישן רק יכול לספק התראות במידה והמשתמש נמצא במרחק של עד חמישים מטר מהאופניים או המעיל.  "החיישן מתאים לסיטואציות מסוימות שבהן אינך רחוק מהאפניים", אומר בש. "נניח כשאתה הולך לבית קפה ומחנה את האפניים בקרבת מקום. מן הסתם, לא תפעיל אותו כשהוא מקופל בבית".

 

ואם כבר מד תאוצה, האם לא יותר פשוט לשלב בו גם שבב GPS שישדר את מיקום האופניים בכל רגע? בש סבור שלא, כיוון שהדבר יבטל את היתרון הגדול של החיישן - הוא קטן במיוחד, וקשה לאתרו. נוסף על כך, שבב GPS צורך יותר אנרגיה ומאט את תגובת החיישן. עם זאת, החסרון של המערכת היא שכרגע היא זמינה למכשירי אפל בלבד.

 

היזמים הישראלים פונים לגיוס המונים

 

ישראלית נוספת שהחלה בקמפיין גיוס מימון המונים היא פנינה פירסט, יזמת צעירה המתגוררת בניו יורק ומנהלת את חברת Swifto, המאפשרת לבעלי כלבים לאתר דוג סיטרים בסביבתם הקרובה. פירסט מגייסת כעת באתר קיקסטארטר 40 אלף דולר למיזם לייצור בגדי ילדים דוחי כתמים. נכון לרגע זה הוא גייס קרוב ל-5,000 דולר.

 

 

המיזם ,המכונה No More Bibs, עוסק בפיתוח וייצור בגדי ילדים מבוססי כותנה שדוחים את כל סוגי הכתמים הרגילים, החל מנוזלים מבוססי מים, דרך משקאות מוגזים, שוקולד, בוץ, גלידה ועד צבע ושמן. הבגדים יכללו שתי שכבות: שכבה חיצונית לדחיית הכתמים, ופנימית הבנויה ככל בגד רגיל וסופגת זיעה. פירסט אומרת כי העובדה שהבגדים אינם סופגי נוזלים תהפוך אותה גם לבטוחה יותר היות ולא תאפשר לבקטריות להתפתח עליהן.

 

יזם ישראלי נוסף שהחל גם הוא בגיוס קמפיין קיקסטארטר הוא עודד שרון, מייסד אולפן המשחקים Adventure Mob. שרון מתמקד בגיזרת משחקי ההרפתקאות. בשנה שעברה כיכב בקמפיין קיקסטארטר נוסף לגיוס כסף עבור משחק המשך לסדרת הקווסטים הפופולרית משנות השמונים, Leisure Suit Larry, אלא ששותפתו האמריקאית, Replay Games ביטלה אז את הסכם הפיתוח עם שרון ובחרה לעבוד עם חברה אמריקאית במקום.

 

הקמפיין החדש של שרון עוסק גם הוא במשחק הרפתקאות (קווסט) בשם Bolt Riley, הממוקם בג'מייקה ומתמקד בחייו של אמן רגאיי. את המשחק מפתח שרון במשותף עם קורי ולורי קול, יוצרי הקווסט הפופולרי Quest for Glory של אולפני סיירה - שעובדים כעת גם על משחק משלהם בשם Hero U. לקמפיין מגייס שרון 120 אלף דולר ועד כה הצליח לגייס שישית מהסכום.  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x