$
הייטק והון סיכון

אקזיט ענק: AOL קנתה את אדפטיבי ב-405 מיליון דולר

החברה הישראלית-אמריקאית, שמפעילה פרסום וידאו ברשת, התלבטה בין רכישה ובין המשך ההליכים להנפקתה בנאסד"ק. המגעים בין שתי החברות נחשפו לראשונה ב"כלכליסט". מבחינת AOL, אדפטיבי תהווה מכפיל כוח בתחרות מול יוטיוב ופייסבוק בזירת הווידאו

אסף גלעד 14:4407.08.13

AOL רוכשת את הסטארט-אפ הישראלי אמריקאי Adap.TV תמורת 405 מיליון דולר במזומן ובמניות, כך הודיעה ענקית האינטרנט אחר הצהריים. סיפור הרכישה נחשף לראשונה ב"כלכליסט" בחודש שעבר.

מרבית הסכום, 322 מיליון דולר, יועבר במזומן לחברה ולבעלי המניות ואילו 83 מיליון נוספים יועברו במניות AOL. זוהי הרכישה השניה בגודלה של AOL בישראל, חמש עשרה שנה לאחר שרכשה כאן את מיראביליס, יצרנית תוכנת ICQ, תמורת סכום דומה - 407 מיליון.

 


 

אדפטיבי: מפרסום בווידאו לבורסת פרסומות

 

אדפטיבי החלה את דרכה ב-2007 כמבצעת פרסום בווידאו מקוון, אך עם צמיחת התחום הפכה לבורסת פרסום אשר מגשרת בין ספקי התוכן לבין המפרסמים. הפלטפורמה האוטומטית שלה מסוגלת גם לבצע ניתוח של חשיפה והתנהגות צופים.

 

דני כהן, המשקיע הראשון באדפטיבי דני כהן, המשקיע הראשון באדפטיבי

 

החברה גייסה עד כה 48 מיליון דולר מהקרן הישראלית ג'מיני בניהולם של יוסי סלע ומנשה עזרא, ומהקרנות בסמר, ספארק ורדפוינט. לפי הערכות, מחזיקה ג'מיני יותר מ-15% ממניות אדפטיבי. המשקיע הראשון באדפטיבי היה דני כהן, אז שותף בקרן ג'מיני, שהשקיע את מיליון הדולרים הראשונים בחברה מכספי הקרן ב-2007.

 

בחודשים האחרונים נערכה אדפטיבי לקראת הנפקה בנאסד"ק ותכננה לגייס כ-50 מיליון דולר לפי שווי מוערך של כ-350 מיליון דולר. ב-2011 עמדו הכנסותיה על 33.4 מיליון דולר, לפי המגזין INC, ואילו ב-2012 הן זינקו לכ-100 מיליון דולר.

 

אמיר אשכנזי, ממייסדי אדפטיבי אמיר אשכנזי, ממייסדי אדפטיבי

 

אדפטיבי נוסדה ומנוהלת בידי אמיר אשכנזי, שייסד בעברו את שופינג.קום לצדו של נחום שרפמן, ושימש כמנהל הטכנולוגיות הראשי של החברה. זמן קצר לפני שהקים את אדפטיבי מכר אשכנזי את שופינג.קום ל-eBay תמורת 620 מיליון דולר. להקמת אדפטיבי הצטרפו גם האמריקאי טג גרנאגר, דוקטורנט למדעי המחשב באוניברסיטת סטנפורד, וד"ר דן קליין, חוקר בלשנות ומדעי המחשב מאוניברסיטת ברקלי.

 

AOL תולה יהבה בווידאו

 

AOL מהמרת בשנים האחרונות על צמיחה בתחום הווידאו והתוכן; אדפטיבי, כאחת מרשתות הפרסום הגדולות בארה"ב בתחום הווידאו, היא סחורה חמה עבורה. AOL רכשה לפני שלוש שנים את 5min הישראלית תמורת 65 מיליון דולר, שכיום עומדת בבסיס רשת סרטוני הפרמיום בסינדיקציה של AOL, האחראית לייצור והפצה של תוכן וידאו איכותי ברשת.

 

שלושת המייסדים הישראלים של 5min, רן הר נבו, טל סימנטוב וחנן לשובר, משמשים כיום כמנהלי תחום הווידאו בתאגיד האמריקאי ואחראים בין השאר לייצורו, הפצתו ולפיתוח טכנולוגיה חדשנית עבורו. פעילות הווידאו של AOL נחשבת כיום לאחת הגדולות בארה"ב, והיא השלישית במספר הצפיות לאחר יוטיוב ופייסבוק בזכות 182 מיליון צפיות בארה"ב, לפי נתוני קומסקור שנאספו במאי האחרון.

 

טים ארמסטרונג, מנכ"ל AOL טים ארמסטרונג, מנכ"ל AOL צילום: בלומברג

 

בדיווח ששחחררה לבורסה, הודיעה AOL: "אדפטיבי מספקת את הפלטפורמה היחידה שמחברת וידאו מאתרי תוכן ומפרסמים על גבי כל סוגי המסכים, כמו גם מערכת ניהול ומדידת יעילות ומיקוד של פרסום על גבי וידאו. היא גם אחת מפלטפורמות הפרסום הצומחות ביותר באינטרנט עם הכנסות שמכפילות עצמן מדי שנה בכל אחת משלוש השנים האחרונות. אדפטיבי עובדת כיום עם מרבית סוכנויות הפרסום הגדולות, וכוללת צוות מוכשר שימשיך לפתח כלים חדשניים ואוטומטיים לפרסום בווידאו. השילוב בין AOL לבין אדפטיבי צפוי ליצור את החברה היחידה בעולם שיש לה פתרונות מקצה לקצה בתחום הפרסום בווידאו לאתרי תוכן".

 

דניאל כהן נחשב למשקיע הראשון של אדפטיבי עוד כשהיה שותף בקרן ג'מיני, אותה עזב כדי להצטרף לקרן כרמל. כהן סירב להתייחס לפרטי העסקה, אך נזכר בימיה הראשונים של החברה: "החלטנו להשקיע בחברה בגלל היזם, אמיר אשכנזי. כשהחברה נוסדה, ב-2007, עוד לא ממש ידעו מה זה פרסום על גבי וידיאו, והיה קשה להעריך כמה גדול יהיה השוק הזה כפי שהוא היום, אבל החלטנו לתת לו מיליון דולר ראשונים".

 

המוצר הראשון שפיתח אשכנזי כשל. הוא פיתח טכנולוגיה שמציגה פרסומת שקשורה בהקשר של הסרט המתנגן, אבל בשנת 2009 נאלץ להפסיק את פיתוחו ותהליך את הכל מחדש. "המזל של אדפטיבי הוא שהיא גייסה כסף רב מקרן רד פוינט ומג'מיני עוד לפני המשבר של 2009-2009. אשכנזי לא התייאש ופיתח מוצר חדש מאפס, עוד כשהחברה לא ייצרה הכנסות ובשיא ימי המשבר. רק בשנת 2010 היא השיקה את מוצר ה'מרקטפלייס', כלומר טכנולוגיה שמתאימה למפרסמים שטחי פרסום על גבי אלפי אתרים ברשת, מה שהפך למוצר המרכזי והפופולרי של החברה. אמיר ידע לפגוש את השוק, ללמוד את הצרכים ולשנות את המוצר בזמן. כשהדירקטוריון היה מודאג, אשכנזי היה ממוקד בפיתוח המוצר ובחזון שלו שבדיעבד הצליח".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x