$
אינטרנט

ראיון כלכליסט

Feedly: האנשים שמחדשים את החדשות

כשגוגל החליטה לחסל את קורא החדשות הפופולרי שלה, מיליונים ממשתמשיו פנו הסטארט-אפ הקטן, שמונה עשרה עובדים בלבד. מייסדו, אדווין חודקצ'יאן, סיפר ל"כלכליסט" על ההתמודדות עם ההצלחה המפתיעה ועל התחרות מצד ענקיות הרשת

עומר כביר 12:1802.07.13

כשגוגל הודיעה במרץ שקורא ה־RSS שלה, גוגל רידר (Google Reader), ילך לעולמו ב-1 ביולי היא עוררה פאניקה זוטא בקרב עשרות מיליוני המשתמשים המכורים שלו.

קורא ה-RSS, שמאפשר לקבל בצורה מרוכזת את הכותרות האחרונות מאתרים שונים, מעולם לא זכה להצלחה ניכרת בקרב כלל משתמשי הרשת, ולדברי גוגל היא בחרה לסגור אותו כיוון שכמות המשתמשים בו הלכה ופחתה עם השנים. למרות זאת, בעיני קוראי החדשות ועוקבי הבלוגים המכורים הוא היה הפורמט החשוב ביותר לקבלת עדכונים, ועבורם היווה גוגל רידר הכלי המרכזי לצריכת חדשות. עם לכתו חששו גולשים רבים איך יעקבו אחרי האתרים האהובים.

 

 השירות המקוון של פידלי השירות המקוון של פידלי

 

ואולם, במשרדי פידלי (Feedly) היה זה האות לפתיחת בקבוקי השמפניה הווירטואליים. "היתה התרגשות מהולה בפאניקה", מספר מייסד ומנכ"ל החברה אדווין חודקצ'יאן בראיון ל"כלכליסט".

 

הסיבה: קורא ה-RSS של החברה סומן כמעט מיד כחלופה המועדפת, והגולשים החלו לנהור. ב־48 השעות הראשונות שלאחר ההודעה של גוגל הצטרפו לפידלי חצי מיליון משתמשים חדשים; בתוך קצת פחות משלושה שבועות כבר הגיע המספר לשלושה מיליון, והיום, עם סגירת השירות של גוגל, הוא גדל ל-12 מיליון.

 

חברה של עשרה עובדים

 

קורא ה-RSS הראשון של פידלי הושק ביוני 2008, ואף שזכה לביקורות טובות כבר מההתחלה, הדומיננטיות של גוגל רידר (שלפי דיווחים מנה ביום ההכרזה על תאריך פטירתו 50 מיליון משתמשים) מנעה ממנו ומשירותים דומים אחרים לזכות הצלחה ניכרת.

 

 

הבשורה על סגירת השירות התקבלה בפידלי בהפתעה חלקית בלבד. "בהחלט שמנו לב שגוגל לא משדרגת יותר את הרידר, והיינו מודעים לשינוי כוח האדם בצוות המפתחים שלו. עם זאת, גילינו על ההחלטה לסגור את השירות כמו כולם", אמר חודקצ'יאן. לדבריו, הוא לא הופתע שפידלי סומן מיד כחלופה המועדפת על פני רידר: "אם קוקה קולה תוציא פתאום את המוצר שלה מהשוק, זה יהיה יום גדול בעבור פפסי. בדומה פידלי היה במיקום טוב ביחס לרידר, וטיפחנו בסיס משתמשים נלהב שתמיד האזנו לו".

 

הסגירה של רידר ומעבר המשתמשים שלה הציב בפני פידלי, שמונה בסך הכל עשרה עובדים, אתגרים חדשים. עם שיטפון המשתמשים החדשים התמודדה החברה באמצעות "שרתים, עוד שרתים וקפה". במקביל היא החלה להשקיע בפיתוח ושיפור המוצר שלה, ובמרכז העשייה יצירת API (ערכה שמאפשרת שימוש נוח בכלים שמציעה החברה - ע"כ) ותשתית ענן שיאפשרו להפוך את פידלי משירות יחידני לפלטפורמה ליישומים אחרים.

 

אפליקציית המובייל של פידלי אפליקציית המובייל של פידלי

 

"תכננו להפוך את המוצר לפלטפורמה במשך זמן מה", מספר המנכ"ל. "האצנו את יישום ההחלטה בעקבות הודעת הפרישה של גוגל. כמו כל מערכת, ככל שזורם לתוכה יותר מידע כך הערך שלה עולה. מאז פתחנו את ה־API התחילו מאות מפתחים לשלב את פידלי באפליקציות שלהם. הדבר מביא לחדשנות רבה יותר עבור המשתמש -אינטגרציה עם אפליקציות אחרות (כמו IFTTT), חוויות קריאה שונות (Press, Reader וכו') ותמיכה ביותר פלטפורמות (ווינדוס 8, בלקברי)".

 

כל השוק התעורר

 

במקביל מפתחת החברה תכונות ושירותים חדשים באפליקציות השונות שלה. בחודשים האחרונים זכו יישומי החברה לשיפורי ביצועים, שכללו מעבר מאפליקציית דפדפן ליישום רשת מלא ושיפורי מהירות וממשק ניכרים, שמקרבים את השימוש בפידלי לחוויה האהובה של גוגל רידר. "אנחנו מתכוונים להשקיע משאבים ניכרים בפלטפורמה, שיתבטאו בחיפוש, בכלי אנליטיקס משופר, בהמלצות תוכן ובמוניטיזציה. חיפוש הוא בעדיפות עליונה", הבטיח חודקצ'יאן.

 

ההצלחה הנוכחית של החברה עלולה להיות קצרת מועד, שכן היציאה של גוגל מהזירה עוררה את התיאבון של חברות גדולות ומבוססות יותר. AOL ו-Digg מיהרו להשיק קוראי RSS משלהם, ולפי דיווחים ייתכן שגם פייסבוק תציג קורא משל עצמה.

 

חודקצ'יאן לא מודאג: "החלטת גוגל לסגור את הרידר החייתה את שוק הרידרים ופתחה את התחום לחדשנות של חברות קטנות ורעבות יותר. זה דבר טוב. נתמודד עם מתחרים כמו Digg ו-AOL באמצעות המיקוד שלנו בהקשבה לקהילת פידלי".

 

ואולם, האיום הגדול ביותר על פידלי ועל דומותיה מגיע בכלל מכיוון הרשתות החברתיות, ששינו מהיסוד את אופן צריכת התוכן של אנשים והפכו פורמטים כמו RSS למיותרים בעבור רבים מהם. גם בהקשר זה סבור מנכ"ל פידלי שיש לחברה הרבה מה להציע.

 

"אנחנו מאמינים שיש הבדל קריטי בין קריאה לסריקה", אמר. "רשתות חברתיות עושות עבודה נפלאה בסיוע לאנשים להתעדכן בחדשות, אירועים וכדומה באמצעות עדכונים קצרים, אבל המשתמשים שלנו הם קוראים רעבתנים. אנו יכולים להציע למשתמשים דברים שהם לא ימצאו ברשתות החברתיות, ובראשם אפשרויות שליטה והתאמה אישית טובות יותר. פידלי מספקת חוויה מותאמת וצפויה יותר, חוויית צריכה יעילה יותר".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x