$
חדשות טכנולוגיה

איך הפכה ישראל למעצמת GPS

בחוד החנית של שוק יישומי הניווט הבינלאומי ניצבות שלוש חברות ישראליות. מלבד Waze, פותחו בארץ גם טלמפ, שנרכשה על ידי אינטל לפני כשנתיים ב־300 מיליון דולר, ו־NNG המפתחת מערכות מובנות לרכבים

עומר כביר 07:4811.06.13

ישראל מכונה פעמים רבות אומת הסטארט־אפ, הודות לחברות הטכנולוגיה הרבות שקמות כאן ושהפכו את המדינה למרכז החדשנות הטכנולוגי החשוב בעולם אחרי עמק הסיליקון. אבל עוד לפני הדיווחים על רכישת ווייז (Waze), היתה ראויה ישראל לכינוי נוסף: “אומת ה־GPS".

 

לכתבות נוספות בנושא:

גוגל קונה את Waze כדי להוציא עין לפייסבוק

waze מעבירה את אחריות הניווט לידיים של גוגל

פייסבוק פשוט לא הציעה מספיק כסף

waze הבינה שהיא מטרה נעה

היוזמה החברתית ללא כוונת רווח הפכה לסיפור הצלחה בינלאומי

המשקיעים של waze יגרפו כ-800 מיליון דולר

מכירת waze היא זריקת עידוד חיונית לתעשיית ההון-סיכון הישראלית

הנה אמרתי את זה: לא אוהבת את waze 

 

בכל הקשור לאפליקציות ניווט, ישראל היא אחת המדינות המובילות בתחום, עם לא פחות משלוש חברות שנמצאות בחוד החנית של יישומי הניווט בעולם. ווייז, המוכרת שבהם, החלה את דרכה ב־2008 ומתהדרת היום ב־50 מיליון משתמשים.

טלמפ, מהשחקניות הוותיקות בשוק תוכנות הניווט העולמי, נוסדה לפני 13 שנה ומאז עליית הסמארטפונים ביססה עצמה כספקית של תוכנות ניווט לספקיות הסלולר הגדולות בעולם, ובהן וודאפון, אורנג' וטלפוניקה. ההצלחה של החברה בעבודה עם ענקיות התקשורת הובילה ב־2011 לרכישתה על ידי אינטל תמורת 300 מיליון דולר (אחרי שבחברה הושקעו 70 מיליון דולר בלבד).

 

דודי וירניק ממייסדי NNG. "חוזים עם כל היצרנים הגדולים" דודי וירניק ממייסדי NNG. "חוזים עם כל היצרנים הגדולים" צילום: סיון פרג'

 

גם בתחום תוכנות הניווט לרכב יש לישראל נוכחות משמעותית, בזכות NNG שבבעלות דודי וירניק, המוכרת לצרכן בעיקר באמצעות אפליקציית המובייל שלה iGO. עיקר פעילות החברה הוא בפיתוח ומכירת מערכות ניווט מובנות לשוק הרכב. "אין יצרן גדול שאנחנו לא סגורים איתו בחוזה", אמר וירניק בראיון שהעניק בעבר ל”כלכליסט”. ”יש לנו צבר הזמנות של יותר מ־20 מיליון מכוניות לשלוש השנים הקרובות". NNG, שנוסדה גם על ידי קובי הלפרין, הוקמה על בסיס הון עצמי בלבד.

 

שלוש החברות האלו, כל אחת בנישה שלה, שמות את ישראל במקום של כבוד על מפת הניווט העולמי. אבל ההצלחה המדוברת מכילה בצדה גם תעלומה קטנה. אין ספק שבישראל מצויים כוח האדם והכישרון הדרושים ליצירת פיתוחים טכנולוגיים מצליחים, אך לא ברור מדוע אלו תועלו דווקא להצלחה בתחום הניווט?

 

 

בניגוד למדינות אחרות, המרחקים בישראל אינם גדולים והכבישים אינם רבים. את ההצלחה של NNG וטלמפ אפשר לייחס לבחירה נכונה וניהול חכם של היזמים, אבל במקרה של ווייז קל לראות איך דווקא הצרכים הישראליים הייחודיים הובילו לצמיחת האפליקציה.

 

"השימוש שאנחנו מחפשים הוא נסיעה יומיומית”, אמר בעבר מנכ”ל ווייז נועם ברדין ל”כלכליסט”. "אתה יודע לאן אתה נוסע ולא מחפש משהו באזור שלך. ווייז מסתכלת על המסלולים ומציעה לך אותם, מתריעה על מפגעים, עומסים, שוטרים. זו חוויה מאוד שונה מחוויית ניווט רגילה".

 

הצורך לפתור את קשיי הנסיעה היומיומיים בשילוב קצת רצון לדפוק את המערכת (למשל, להתריע על מארב משטרתי) הם אבני יסוד בחוויה של ווייז, ונולדו ישירות מהמאפיינים של ישראל. לפחות בהקשר זה קל להבין איך הפכה ישראל למעצמת ניווט.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x