$
הייטק והון סיכון

ניתוח כלכליסט

גוגל ופייסבוק נלחמות על Waze? מה יעדיפו העובדים ברעננה

לטענת בלומברג, ענקית החיפוש הציעה כמיליארד דולר עבור אפליקציית הניווט. אם כך, ווייז תוכל להשאיר את מרכז הפיתוח שלה בישראל, מה שהיה לב המחלוקת במו"מ מול פייסבוק. בכירים בענף תוהים מדוע גוגל מעוניינת לרכוש אפליקציית מפות נוספת

אסף גלעד 06:5226.05.13

ענקית החיפוש גוגל מצטרפת למירוץ לרכישת חברת הניווט הישראלית ווייז תמורת מיליארד דולר, כך טען בסוף השבוע אתר בלומברג. הידיעה על כוונותיה של גוגל מגיעה לאחר חשיפת "כלכליסט" לפני שלושה שבועות שפייסבוק הציעה לרכוש את ווייז תמורת 850 מיליון דולר ושתי החברות מנהלות מגעים מתקדמים.

אף שמאז פרסום הידיעה על גוגל חרשה הרשת שמועות, ווייז לא הגיבה ל"כלכליסט" או לשום כלי תקשורת אחר למעט אתר האינטרנט של רשת CNN. בשיחה שערכה סמנכ"לית השותפויות המסחריות של החברה די־אן אייזנור היא לא הכחישה או אישרה את הידיעה, אלא רק אמרה כי העובדה שווייז הפכה לאחרונה למוקד של ספקולציות לא הזיקה לחברה. לדבריה, "גוגל ווייז מצויות כיום בחזית המיפוי בזמן אמת. לכל אחת יש מפות שהיא מייצרת בעצמה, ואת זה לא רבים יודעים".

 

 

ההצעה של גוגל - אם תתברר כנכונה - לא רק גבוהה מזו של פייסבוק, אלא גם מאפשרת לווייז להשאיר את פעילותה בישראל, מה שהיה אחד מסלעי המחלוקת במשא ומתן עם פייסבוק. כידוע, הרשת החברתית מפרקת לרוב את החברות שהיא קונה, מפטרת חלק מהעובדים ואת השאר מעבירה למרכז הפיתוח שלה בעמק הסיליקון.

 

עם זאת, ל"כלכליסט" נודע כי במסגרת הסכם הבנות ראשוני חתמו ווייז ופייסבוק על הסכם NoShop שמחייב את ווייז לא לנהל משא ומתן עם חברות נוספות וליידע את פייסבוק על כל הצעה שהיא או אחד מבעלי המניות שלה מקבלים. לכן מפתיעה במיוחד ההדלפה לבלומברג שהחברה הישראלית מנהלת משא ומתן עם ענקית החיפוש גוגל. גורם בכיר בענף, המנוסה בעסקאות מסוג זה, טוען כי "אם ווייז אכן מנהלת משא ומתן עם גוגל - פייסבוק מחוץ לתמונה והעסקה עמה בוטלה, או שהמשא ומתן עם פייסבוק מצוי רק בשלבים התחלתיים ועלה על שרטון בגלל המחלוקת על העברת המרכז הישראלי לעמק הסיליקון, מעבר שאינו רצוי בעיני המייסדים הישראלים".

 

"כלכליסט" בדק - אם המשא ומתן עם גוגל ופייסבוק מתקיים במקביל, מה עדיף מבחינתם של בעלי המניות של ווייז, מייסדיה ועובדיה?

 

למה גוגל צריכה עוד אפליקציית מפות

 

בכירים בענף ההייטק מתקשים להבין את המחיר שפורסם בבלומברג, שלפיו גוגל מציעה מיליארד דולר עבור ווייז. החברה הישראלית שפיתחה את יישום הניווט החינמי, המשמש גם כרשת חברתית של נהגים, שווה המון עבור פייסבוק, אבל לא כל כך הרבה עבור גוגל, וזה מהסיבה הפשוטה שבאמתחתה של גוגל כבר קיימת אפליקציית ניווט פופולרית בעלת יכולות דומות לאלה של ווייז. לפייסבוק, עם זאת, אין אפליקציה שכזו, והערך הכלכלי שתוכל להפיק ממנה ומשירות המיקום החברתי גדול הרבה יותר. לכן אם באמת הציעה גוגל מיליארד דולר עבור ווייז, נראה כי זה נעשה בעיקר כדי לראות כיצד יגיבו משקיעיה בעניין.

 

מנכ"ל ווייז, נועם ברדין מנכ"ל ווייז, נועם ברדין צילום: עמית שעל

 

אם פייסבוק תרכוש את ווייז היא לא רק תשפר את יכולות החיפוש והמיפוי החברתי שלה, אלא גם תגייס לרשת משתמשי מובייל נוספים המבלים על גבי השירות של ווייז שעות רבות בחודש. פייסבוק לא הצליחה לגרום למשתמשיה לתייג בכל רגע את מיקומם, אולם ווייז תוכל לספק נתונים אלה בזמן אמת, לפחות כשהמשתמשים מצויים ברכבם, וכך לשפר את היכולות של פייסבוק לשדר למשתמשיה פרסומות ממוקדות לפי טעמם ומיקומם.

 

מנגד, לגוגל כבר יש אפליקציית מפות משוכללת ונפוצה, Google Maps, ויכולות פרסום מבוסס מיקום ברשת. בכנס המפתחים הגדול שערכה גוגל בתחילת החודש בסן פרנסיסקו הכריזה ענקית החיפוש על הוספת תכונה הקרויה Dynamic Rerouting לאפליקציית המפות שלה, המתחרה ביכולת של ווייז לחשב את הדרך בתנועה. עם זאת, ווייז עשויה להשלים עבור גוגל שכבה אחת שחסרה לה, והיא דיווחי המשתמשים על אירועים יוצאי דופן כגון תאונות, מכמונות מהירות או כבישים חסומים, המוזנים בזמן אמת על ידי משתמשי ווייז. אלה נחשבים לאמינים ביותר מבין כל דיווחי אפליקציות הניווט הקיימות כיום.

 

העובדים יעברו לתל אביב או לעמק הסיליקון

 

כאמור, אחד מאבני הנגף במשא ומתן בין פייסבוק לווייז היה המשך פעילותו של מרכז המחקר והפיתוח של החברה בישראל. ווייז מעסיקה ברעננה כ־100 עובדים ומעוניינת להשאיר את פעילותה שם ולא להעבירה לארה"ב, כמקובל בחברות שקנתה הרשת החברתית. בשל כך עדיפה לה עסקה עם גוגל, שנוהגת להותיר את פעילות החברות שהיא רוכשת בישראל במקומן. מרכז הפיתוח שלה במגדלי אלקטרה בתל אביב נחשב למשמעותי ומוערך מאוד בעיני גוגל העולמית בתרומתו לפעילות מנוע החיפוש. ייתכן אף כי גוגל תותיר את פעילות ווייז על כנה כמותג נפרד, כפי שעשתה עם חברת אנדרואיד, שהפכה לפלטפורמה הסלולרית שלה, או עם דאבל קליק, שהפכה לרשת הפרסום המובילה שלה. "אם גוגל היתה מציעה לווייז מיליארד דולר, היא היתה מקבלת את ההצעה הזאת תכף ומיד", אומר גורם בכיר בענף.

 

גם אם עובדי ווייז יישארו בארץ וגם אם יטוסו לארה"ב, הם צפויים להטבה במשכורת ולתנאים נוחים, שכן שתי החברות מציעות רמות שכר, בונוסים ומודל תגמול דומה ביותר. שתיהן משלמות בנדיבות לעובדיהן, ורמות השכר שלהן גבוהות בכ־22% מהמשכורות הממוצעות בתחום התוכנה. עבור העובדים הישראלים עבודה בפייסבוק שווה כמעט תמיד מעבר לעמק הסיליקון, מקום שהמחיה בו יקרה מבישראל עבור זוג וילדים, אך נחשבת לזולה ובעלת יותר הזדמנויות כלכליות עבור עובדים רווקים או זוגות ללא ילדים.

 

בסקר העובדים שערכה Glassdor, הרשת החברתית לקריירה, בדצמבר האחרון ניצבה פייסבוק במקום הטוב ביותר לעבוד בו מבין עשרות חברות הייטק כגון אינטל, אפל, SAP וסיילספורס. גוגל דורגה במקום השישי. עובדי פייסבוק ציינו כי הם אוהבים את מקום העבודה שלהם, מכיוון שהם משפיעים על כמיליארד משתמשים ברחבי העולם, בגלל האמון במנהיגות של המייסד מארק צוקרברג ובגלל הבונוסים כמובן. בין החסרונות הוזכרו שעות עבודה ארוכות ומחסור תמידי בכוח אדם. כמה עובדים ציינו כי החברה גדלה במהירות ומתחילה לפתח מנגנון בירוקרטי וסביבה כאוטית. עובדים בגוגל ציינו לטובה את הנכונות שלה להמר על פרויקטים עתירי סיכון ואת העובדה כי החברה השכילה לשכור את מיטב המהנדסים והמוחות. עם זאת, הם ביקרו את שכבת ניהול הביניים המרבה בפוליטיקה ובתככים ואת אובדן תחושת הסטארט־אפ.

 

ארה"ב בודקת את השתלטות גוגל על שוק הפרסום ברשת

 

בארה"ב מתנהלת בדיקה של מעמדה של גוגל בתחום רשתות מודעות הפרסום המקוונות (display ads). מאז רכישת רשת הפרסום דאבל קליק ב־2007 על ידי גוגל מפרסמים מאולצים לרכוש פרסומות גם בשירותים אחרים שלה, ולא ברשתות אחרות כמו יאהו או מיקרוסופט המתחרות. גוגל נחשבת כיום לענקית פרסום גם מחוץ לדף החיפוש שלה, ומדורגת ראשונה בזכות נתח שוק של 15%. לכן עולה השאלה אם קניית ווייז, שגם היא משמשת כרשת פרסום, לא תהפוך את השליטה שלה בשוק לגדולה מדי ותיצור עבורה בעיה בחוק בארה"ב. אחריה מחזיקה פייסבוק ב־14.5% משוק מודעות הפרסום ברשת.  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x