$
אינטרנט

שנה להתפוצצות הבועה: מניית פייסבוק עדיין לא חזרה לשווי המקורי שלה

זאת הייתה ההנפקה הפומבית והגדולה ביותר בהיסטוריה, ויחד עם פייסבוק נפלו עוד עשרות חברות מדיה ואינטרנט. "כלכליסט" מסכם ומנתח את השנה האחרונה, ומה צריך לקרות על מנת שפייסבוק תצדיק שווי של מאה מיליארד דולר

הראל עילם 09:1418.05.13
הרשת החברתית הגדולה בעולם חוגגת היום (שבת) שנה להנפקתה, אבל למרות צמיחה משמעותית בכל מדדי הצמיחה, משיעור ההכנסות ועד לאחוזי הרווח, היא מתקשה לשקם את שווי המניה שלה או את עניין המשקיעים.

 

ב-18 למאי, 2012, מניית פייסבוק נפתחה למסחר בבורסת הנאסד"ק בניו-יורק. מחיר הפתיחה שלה, 38 דולר, נראה נמוך למשקיעים רבים שציפו שהמניה תרקיע במהירות לרמות של 45, או אפילו 50 דולר למניה. יום הפתיחה היה הסוער ביותר שראתה הנאסד"ק אי פעם, עם היקף סחר עצום של 580 מיליון מניות ביום אחד.

 

אבל למחרת המסחר נסגר כבר על 34 דולר למניה, ובספטמבר המניה עמדה על מחצית מיעד ההנפקה, נקודת שפל של כל הזמנים עם 17.55 דולר למניה. משקיעים החלו לתבוע את החברה, בטענה כי הבנקים ופייסבוק היו מעורבים בתרמית - והציפו את השוק במניות על מנת לאפשר למשקיעים הראשונים לעשות רווח, לפני קריסת המניה.

 

למרות שאנליסטים ומומחים רבים צפו את קריסת פייסבוק, נפילת המניה שלה עדיין פוצצה באופן סופי ומוחלט את מה שכונה "בועת הדוט-קום השניה". יחד עם פייסבוק נפלו חברות אינטרנט וניו-מדיה רבות אחרות, כגון גרופון או זינגה.

 

מייק שרופפר, סמנכ"ל הטכנולוגיות בפייסבוק. ביקר בישראל, ונמצא במגעים לרכישת וייז ומגיסטו מייק שרופפר, סמנכ"ל הטכנולוגיות בפייסבוק. ביקר בישראל, ונמצא במגעים לרכישת וייז ומגיסטו צילום: Joi Ito

 

פייסבוק מתחילה להתאושש

 

בדצמבר האחרון, בעקבות שורה של דוחות רבעוניים טובים מהצפוי, מניית פייסבוק החלה לטפס שוב והגיע לרמה של 26-28 דולר, שעליה היא שומרת מאז. הכנסות החברה צמחו ב-38% מאז הנפקתה, כמות התוכן צמחה ביותר מ-70%, וכמות המשתמשים הפעילים עלתה ב-23%.

 

בנוסף, בשנה האחרונה פייסבוק שכרה את אחד האדריכלים החשובים בעולם והקימה משרדי ענק חדשים, נכנסה לרשימת פורצ'ן 500, החלה להקים את אחת מחוות השרתים הגדולות בעולם, רכשה את אינסטגרם תמורת 715 מיליון דולר (הירידה בשווי העסקה המקורית נובעת מהצניחה בשווי המניה של פייסבוק), נמצאת במגעים מתקדמים לרכישת וייז ומגיסטו הישראליות, והשיקה שורה של כלים חדשים - ביניהם פייסבוק Home ועיצובים חדשים לפיד וטיימליין.

 

הנפקת פייסבוק, 18 למאי 2012. הרבה השתנה מאז הנפקת פייסבוק, 18 למאי 2012. הרבה השתנה מאז צילום: רויטרס

 

פרשנות: הדרך למאה מיליארד דולר רצופה בצעדים בוני אמון

 

אבל חשוב מכך, מעבר לכל ההישגים של החברה בשנה האחרונה, פייסבוק עברה מהפך - מחברת בועה וירטואלית עם מודל עסקי לא מוכח לחברת טכנולוגיה בריאה, עם יכולת לצמוח, לבצע רכישות גדולות, לנוע במהירות, להתרחב ברחבי העולם ולפתח כלים חדשים.

 

קשה לנו היה לקחת את פייסבוק ברצינות לפני כשנה, במיוחד כאשר אנליסטים הדביקו לה שווי שוק לא סביר של 100 או אפילו 150 מיליארד דולר, כאשר 40 מיליארד דולר נראה נכון יותר גם לפי מכפילי רווח גבוהים יחסית, כמו אלו השמורים לגוגל.

 

אבל כעת, פייסבוק כבר שרדה חקירות פדרליות, הצפת השוק במאות מיליוני מניות העובדים שלה, קריסת השותפה הקרובה ביותר שלה - זינגה, ירידה בשיעורי הצמיחה שלה, שורה של השקות מוצרים מאכזבות, רכישת ענק של חברה שעדיין לא הכניסה דולר בודד - והיא עדיין מצליחה לשמר את שווי המניה שלה.

 

המיליארדר הצעיר בעולם עדיין לא שיקם את האמון בחברה שלו המיליארדר הצעיר בעולם עדיין לא שיקם את האמון בחברה שלו צילום: בלומברג

 

במידה ותמשיך כך, יתכן ובמהלך השנה הבאה כבר תהיה ראויה להיות חברה של 100 מיליארד דולר, ותצליח להחזיר לעצמה את אמון המשקיעים.

 

אבל קודם לכן, היא צריכה להתחיל להראות רווח מרכישת אינסטגרם, להפוך את שוק הסלולר האדיר שלה למקור הכנסות, להרגיע את קהל המשתמשים המודאג משיקולי פרטיות, ולהשיק מוצר חדש, מלהיב ומצליח באמת - כגון רשת פרסומות חיצונית, מנוע חיפוש אפקטיבי או פייסבוק פון אמיתי. אבל כעת לפחות אנחנו אופטימיים לגבי סיכויי ההצלחה שלה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x