$
הייטק והון סיכון

אשטון קוצ'ר: "אני רוצה להיות כמו רבי עקיבא עבור היזמים שלי"

המשקיע המפורסם, שמבקר בימים אלה בישראל, מספר כיצד הגיע מהוליווד לעמק הסיליקון ואילו סטארט-אפים מעניינים אותו ואת שותפו גיא עוזרי. לדבריו, העתיד טמון בחברות שמוצריהן נשענות על אמון בין המשתמשים - לדיווחי תנועה, אבטחת מידע ועוד

אסף גלעד 11:5314.05.13
"רבי עקיבא ידוע כמי שהקריב רבות למען תלמידיו. יום  אחד שאלתי את המורה שלי איך אני אהיה רבי עקיבא בשביל היזמים שאני משקיע בהם, והוא רק אמר לי: 'אשטון, אתה לא צריך להיות רבי עקיבא בשבילם, אתה צריך להיות אשטון קוצ'ר". השחקן והמשקיע הסדרתי מהוליווד הגיע לארץ בפעם הרביעית, כשהמטרה הפעם אינה רק חגיגת השבועות במרכז הקבלה בתל אביב - אלא גם ביקור במועדון הגראז' גיקס בחולון.

 

קוצ'ר, לפי מקורבים, שמע על אירועי היזמים שעורך המשקיע הסדרתי יוסי ורדי במועדון, הרים טלפון וביקש במפורש להתארח ולפגוש את קהילת הסטארט-אפיסטים הישראלית. הפעם, בגלל כמות משתתפים גדולה במיוחד הועבר האירוע למכללה האקדמית תל-אביב יפו, וקוצ'ר, יחד עם גיא עוזרי, דיברו אל כאלף אורחים מתוך אחד מגרמי המדרגות במכללה כשלצידם יוסי ורדי, ואנשי מועדון הגראז' יובל ספיר ורפאל מזרחי ומאבטחים רבים.

 

ביקש לפגוש את קהילת היזמים הישראלית. קוצ'ר ביקש לפגוש את קהילת היזמים הישראלית. קוצ'ר צילום: אוראל כהן

 

רוחניות בצד, עכשיו נתמקד בעסקים

 

"בשלוש הפעמים הקודמות בהן הגעתי לישראל, עשיתי זאת מסיבות רוחניות", שיתף קוצ'ר את הקהל. "זה היה נסיון לגעת במקור של היצירתיות, זו הרוחנית והאמנותית. ומה שראיתי כאן בישראל היתה חדשנות מתפרצת שהיא תוצר, בין השאר, של הגירה ממקומות רחוקים ושל בסיס ידע גדול".

 

קוצ'ר סיפר גם על דרכו המשותפת עם גיא עוזרי, בעבר מנהלה האישי של מדונה, בהשקעות בסטארטאפים: "גיא ואני התחלנו להשקיע יחד כי רצינו לשנות את העולם. רצינו להיות חלק ממהפיכת הרשתות החברתיות שמביאה יחד אנשים שלא מכירים אחד את השני, ליצור שיחה או קהילה, להאמין זה בזה ולסמוך אחד על השני. הרבה מהשינוי הגלובלי קורה באינטרנט, וחלק מההשראה לכך תגיע מכאן, מישראל, אנחנו רוצים להיות חלק מזה".

 

מחפש סטארט-אפים מקומיים. קוצ'ר מחפש סטארט-אפים מקומיים. קוצ'ר צילום: אוראל כהן

 

קוצ'ר ועוזרי משקיעים יחד במסגרת קרן ההון סיכון A-Grade שייסדו עם רון בורקל בשנת 2011, קרן שקיבלה לאחרונה השקעה חיצונית ממשקיעים אלמוניים לפי שווי של 100 מיליון דולר. בין ההשקעות שלהם נמנות AirBnB, ספוטיפיי, פאת', סאונדקלאוד, גרופון ושזאם.

 

קוצ'ר נחשב לאחד מהמאמצים המוקדמים של טוויטר, ובשנת 2009 הפך למשתמש הראשון שהגיע למיליון עוקבים, כשהוא גובר על CNN במרוץ מתוקשר. השחקן גם השקיע בחברת Katango של היזם הישראלי פרופ' יואב שוהם מאוניברסיטת סטנפורד, ורשם עליו אקזיט כשהחברה נמכרה לגוגל בעשרות מיליוני דולרים לפני כשנתיים.

 

השקעה ביוזמות שנשענות על אמון בין משתמשים

 

קוצ'ר ועוזרי לא פירטו באילו סוגים של טכנולוגיות הם מעוניינים להשקיע, אך בכנס ה- Disrupt שנערך לפני שבועיים בניו יורק אמר קוצ'ר: "נשקיע ברשתות חברתיות שמסייעות למשתמשים לבצע עסקאות שמגבירות את האמון ביניהם. כמו למשל, AirBnB, שירות שבו אנשים משכירים תמורת תשלום חדרים לאנשים זרים, או Getaround, שירות שבו אנשים משכירים את רכביהם לאחרים. אלה רשתות שמאפשרות לקהילות גלובליות להפוך מקומיות, מגבירות את האמון בין בני אדם וחוסכות עבודה של שעות בלחיצת כפתור אחת".

 

"נשקיע בכל מה שמחבר אנשים או מוצרים לרשתות. למשל, רשת חכמה של אובייקטים היא משהו שמעניין אותנו. שים חיישן על כסאות, והם יסתדרו במקום אוטומטית כל פעם כשאתה נכנס למטבח. מה אם אני אחשוב שאני רוצה לכבות את האור, והאור יכבה בתגובה, מבלי שאגיד דבר? גם הגוגל גלאס מאוד מלהיב אותנו, לכן כל מה שמחבר את העולם הווירטואלי עם עולם המציאות הוא מעניין מאוד עבורנו. מה אם אוכל להשאיר לחבריי בדיחות שכתובות על המרחב הווירטואלי ומסתתרות מאחורי דלתות שקיימות במציאות של גוגל גלאס?" 

 

בדיחות במרחב הווירטואלי. גוגל גלאס בדיחות במרחב הווירטואלי. גוגל גלאס צילום מסך: youtube

 

"נושא נוסף שמעניין אותנו הוא המודל עליו בנויה ביטקוין: העולם הזה שבו רבים נדרשים לעבוד יחד על מנת ליצור תוצר בעל ערך רב הוא מרתק. העובדה שאתה יכול לרכוש כבר היום סמים ונשק באמצעות מטבע הביטקוין הוא ולידציה לערך של המטבע הוירטואלי הזה".

 

קוצר' הרחיב על העניין שלו בחברות בתחום אבטחת מידע: "אבטחה מבוזרת יכולה לפתור עבריינות רשת. אם כל אחד מאיתנו יכול לסמן עבריינים בעצמו, ולראות מי מסומן ומי לא, נוכל לדעת ממי להזהר. ניטור ציבורי והדדי מפחית את הפשע בחיים האמיתייםי, אבל יכול לעשות את זה גם ברשת. לדוגמא, אם אני מזהה בכביש נהג עבריין ומסמן אותו ברשת בדרך כלשהי, זה אפקטיבי פחות אם עוד מאות אנשים מזהים אותו כעבריין ומסמנים אותו ככזה".

 

איך הגעת מקריירה הוליוודית להשקעה בהייטק?

"לפני שהפכתי לשחקן הייתי בכלל סטודנט להנדסה כימית. תוך כדי קריירת המשחק הקמת חברת הפקות ונחשפתי לטכנולוגיות חדשניות להפצת וידאו ברשת ושל מדיה דיגיטלית בכלל, ובשנת 2006 אף הקמתי חברת דיגיטל. בהמשך הפכתי לאחד המשקיעים הראשונים בפורסקוור, אחר כך בסקוור, באופטימייזר, ובסקייפ לפני שנמכרו לאיביי".

 

"למדתי שבדיוק כמו בקולנוע, סטארט-אפ רוצה לספר סיפור, והוא נדרש לערוצי הפצה כדי להגיע אל הציבור. זה נכון שאני וגיא אנשים מפורסמים ויזמים יכולים לתהות איזה ערך אנחנו מביאים לחברה מלבד הפנים שלנו. אנחנו לא טוענים שאנחנו יודעים יותר טוב מאותם האנשים שבונים את הטכנולוגיה, אבל אנחנו יודעים שנשקיע את הנשמה בשביל החברה, ונדפוק על הדלת שהתבקשנו לדפוק עליה עד שנפתח אותה. כיום לי ולגיא יש 60 חברות סטארט-אפ בפורטפוליו".

 

אילו סוגים של יזמים אתה מחפש?

"כמו בסרטים, כשאתה צופה בסרט, אתה מחפש דמות שתוכל להתחבר אליה. בין השאר, אני מחפש את זה ביזמים שאני משקיע בהם. כמו תסריט, חברה צריכה שתהיה לה תכנית עסקית, וכזו שתביא ערך לעולם. חשוב לנו לעבוד עם יזמים טכנולוגים חזקים. אנחנו נסייע להם להם בעבודת השיווק ונפתח להם דלתות".

 

וכיצד אפשר ליצור אתכם קשר כדי להציג בפניכם את החברה?

"רוב החברות הטובות שהשקענו בהן הגיעו אלינו דרך היזמים שבהם אנחנו כבר מושקעים. תהיו בטוחים שאם החברה שלכם היא טובה ומעניינת אנחנו כבר נשמע עליכם ונדאג להגיע אליכם".

 

גיא עוזרי: מתקליטים לתוכנה

 

מוקדם יותר החודש סיפר גיא עוזרי למייקל ארינגטון, מייסד טקראנץ' ,כיצד הוא וקוצ'ר נפגשו: "זה היה דרך דמי מור, אשתו לשעבר של קוצ'ר, שהיא גם חברה טובה שלי. תוך כדי הקריירה שלי כמנהלה האישי של מדונה, הייתי משקיע ביזמים טכנולוגים. הרגשתי שזה מאוד דומה לאיתור אמנים טובים. בתור בעלים של חברת תקליטים, ראיתי את עצמי כמי שמגלה את אותם יזמים ומסייע להם להגיע לשוק. ובכל מקום שהייתי מגיע אליו בעמק הסיליקון לפגישות עבודה, הייתי רואה את קוצ'ר יוצא משם. קוצ'ר השקיע בפורסקוור ובסקייפ, וזה מאוד הרשים אותי. יום אחד הרמתי אליו טלפון והצעתי לו שנעבוד יחד והוא אמר: בהחלט".

 

עוזרי גם פרס בפני ארינגטון את השקפתו על החיבור בין תעשיית התקליטים לבין ענף ההייטק, בתור מי שהשקיע בספוטיפיי, סאונדקלאוד ושזאם: "כיום שני המרכיבים החשובים ביותר במוזיקה הם עניין הסטרימינג ובניית מאגר טוב. כרגע המצב של התעשייה הזו לא טוב, ואני מתפלל שהאולפנים והלייבלים ישבו יחד וייצרו מערכת אחת של הפצת מוזיקה, כי כעת המצב הוא של מערכות רבות ונפרדות שמתחרות אחת עם השניה עד מוות. אם תהיה מערכת הפצת מוזיקה אחידה ברשת, שתאפשר לשמוע כל שיר שאתה מעוניין תמורת 5 דולר לחודש, זה יהיה אדיר".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x