$
אינטרנט

מפתחי אפליקציות: פייסבוק חוסמת אותנו ללא הצדקה

מפתחים, היזהרו: הנהלת הרשת החברתית מתנהגת בביריונות ומגבילה את פעולתן של אפליקציות פופולריות, לפי טענת מפתחיהן. הסיבה: תחרות פוטנציאלית מול פייסבוק עצמה וניסיון שלה לאלץ אותם לרכוש חבילות פרסום

נמרוד צוק 11:1519.03.13

שורה של מפתחי אפליקציות טוענים כי החברה חוסמת את הגישה שלהם לגולשי האתר משורה של סיבות לא ענייניות, בראשן היותם מתחרים פוטנציאליים לשירותי הרשת החברתית.

בין האפליקציות שנחסמו אפשר למצוא את Vine, שירות הווידאו המדובר של טוויטר, את אפליקציית הצילום Vintage Camera שמתחרה באינסטגרם ששייכת לפייסבוק, את שירותי המסרים המיידים Voxer ו-MessageMe ואת Wonder, אפליקציית אייפון שמספקת פונקציונליות דומה ל-Graph Search החדש של פייסבוק, מבית מנוע החיפוש הרוסי Yandex.

 

רוצים להופיע בפייסבוק? אל תתחרו בצוקרברג רוצים להופיע בפייסבוק? אל תתחרו בצוקרברג צילום: איי פי

 

המפתח של Vintage Camera, אנטואן מורקוס, קיבל מפייסבוק הודעה לקונית שבישרה לו כי האפשרות של משתמשי האפליקציה לשתף תמונות ברשת החברתית תיחסם בשל "ריבוי תלונות" על איכות המוצר, למרות שלדבריו מספר התלונות לא עלה על שלוש לכל 1000 תמונות ששותפו. מורקוס סיפר לוול סטריט ג'ורנל כי בעקבות החסימה הוא איבד 6000 שיתופי תמונה ביום וחצי מליון משתמשים רשומים - והוא סבור כי הסיבה האמיתית לחסימה היא התחרות שהמוצר שלו מציב לאינסטגרם.

 

במקרה של MessageMe, שגישתה לרשימת החברים בפייסבוק נחסמה ביום ו' האחרון, הסיבה שנמסרה למפתחים היתה כי המוצר מפר את רשיון השימוש של החברה שאוסר לחקות שרותי ליבה של האתר.  מפתחי האפליקציה סבורים שהחסימה קשורה להחלטתם לסרב להצעה שקיבלו מפייסבוק לקנות את החברה, ולטענתם הנסיון לבנות מוצרים ברי קיימא שפועלים לאורך זמן בהסתמך על האקוסיסטם של הרשת החברתית, הופך יותר ויותר קשה לחברות רבות.

 

נחסמה, לאור חשש מתחרות. Vine של טוויטר נחסמה, לאור חשש מתחרות. Vine של טוויטר

 

גם החסימה של Vine הוסברה באופן דומה, כאשר פוסט שפורסם בבלוג רשמי של החברה זמן קצר לאחר החסימה הצהיר כי מדיניותה שוללת שיתוף פעולה עם מפתחים שמתחרים בה ישירות או מנצלים את הפלטפורמה להגדלת מספר המשתמשים בלי לספק לגולשי האתר ערך מוסף משמעותי.

 

שינויי האלגוריתם פוגעים במפתחים

 

סיבה נוספת למרמור של המפתחים נעוצה בשינויים התכופים באלגוריתם הצפת התכנים של פייסבוק, שלטענת כמה מהם יוצרים שינויים חדים ושרירותיים במספר הגולשים שנחשפים לתכני האפליקציות.

 

אפליקציית הוידאו Viddy, למשל, נהנתה באמצע 2012 מקרוב למליון משתמשים חדשים שהגיעו מדי יום דרך פייסבוק ומכ-24 מליון משתמשים פעילים בחודש; אבל לאחר שינוי שפייסבוק ביצעה באלגוריתם זמן קצר אחרי הנפקתה בבורסה, צנח מספר לפחות מחצי מליון. לטענת Viddy סיבת השינוי היתה הרצון של פייסבוק להגדיל את החשיפה של הגולשים לפרסומות, על חשבון תכנים שמופצים באמצעות אפליקציות חיצוניות.

 

השערה נוספת לסיבה שמאחורי החסימות, שנתמכת בתכתובת פנימית בין מנהלי החברה שנחשפה לאחרונה, גורסת שפייסבוק מעוניינת לדחוף את מפתחי האפליקציות להסתמך פחות על טראפיק "אורגני" ויותר על קניית מודעות באתר על מנת למשוך גולשים - ושמי שלא מתיישר עם תכתיבי החברה, נענש בחסימה.

 

מפייסבוק נמסר בתגובה להאשמות כי הם אינם מעונינים להתייחס למקרים ספציפיים, ושהסיבות לחסימת אפליקציות נעות בין מניעת ספאם, הגנה על חוויית השימוש של הגולשים ועד שכפול הפונקציונליות שמספקים שרותי הליבה של פייסבוק. לטענת הרשת החברתית מדובר במקרים נדירים בלבד, וכי רוב מוחלט ממפתחי עשר מיליון האפליקציות שעובדות עם האתר לא מתלוננים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x